Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 18 950 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Toraand | 2013-12-22 21:00 | |
![]() | 12 år är inget för en innekatt. Gå till veterinären snarast. Katten har kanske tandvärk? Luktar kissen illa ur munnen? | |
| Angel Lady | 2013-12-22 21:24 | |
![]() | www.kattstatus.se/sida53. html www.agria.se/katt/ar...sk a-katten Lite info på nätet, kanske kan hjälpa dig att avgöra vad du känner är bäst för just dina katter. Veterinär är nog inte dumt att besöka, om du är så orolig som du är och det är innekatter vi pratar om. Min katt är utekatt och därmed ökar risken för alla typer av parasiter (och jag fann en sida som sa att dessa även kan smita delvis till människan, yippee tänkte jag som gått igenom mask med min dotter 12 gånger under de senaste 4 åren - dock är detta första året utan peppar peppar :D ) | |
| diffdiff | 2013-12-22 21:36 | |
![]() | Veterinären. Lycka till! | |
| Gunilla _ | 2013-12-22 21:54 | |
![]() | "Helt plötsligt"? En dag, flera? Vår ena katt fick akut njursvikt och gick från "vanlig" till dödssjuk på en dag... Ring veterinären direkt i morgon bitti är även mitt råd! | |
| Miss_jk | 2013-12-22 22:00 | |
![]() | En grej till, eller två, som jag har tänkt på är att han kliar sig mer än förut och att han tvättar sig helt sjukt mycket. Han går två steg, tvättar sig lite, går två steg till,tvättar sig igen osv. Kliar sig runt öronen/nacken väldigt ofta. Pratade med ägaren som ville att jag skulle väga honom till att börja med, så vi vet om han ens har gått ned i vikt, så imorgon kommer syrran med våg, så får vi se. Men veterinären är väl det bästa. Han och brorsan får följa med till päronen över jul, så tar vi det efter det. Eller är det för lång tid tro? | |
| Miss_jk | 2013-12-22 22:01 | |
![]() | Nä, har väl varit de senaste två veckorna som vi märkt en liten skillnad. | |
| hfranke | 2013-12-22 22:22 | |
![]() | Att överdrivet tvätta sig kan tyda på allt möjligt. Stress, leda, sjukdom. Du bör söka vet på måndag och rådfråga. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-22 23:03 | |
![]() | kan vara rävskabb,någonting som kommit in utifrån,men ring vetrinären | |
| dinodog | 2013-12-22 23:38 | |
![]() | Åk till vet. nu på måndag. Annars kommer du att ångra dig om det nu skulle vara något drastiskt. Kan vara precis vad som helst, men för kattens skull kolla med vet omedelbums :-) | |
| le-lou | 2013-12-23 00:45 | |
![]() | Ja övertvättande beror ofta på stress, och stressbeteende kan härledas till tex smärta. Jag skulle ringt en vet redan i morgon ärligt talat. Ring och rådfråga iaf. En katt som har ont "beter" sig inte som det. De skriker tex extremt sällan av smärta, inte heller piper de osv som man skulle kunna tro att de skulle göra om de har ont el mår dåligt. Jag lät min allra första katt lida av ren okunskap när jag åkte in för sent med den. Det är nåt jag aldrig glömmer :( | |
| Satyra | 2013-12-23 01:17 | |
![]() | Tycker som många andra här att du ska uppsöka veterinär omgående, eller åtminstone ringa dit och höra vad de tycker att du ska göra. Jag har tidigare haft två halvperser (såg ut som bondkatter, men med lång päls) varav den ena (hane) drabbades av depression en gång per år och då magrade han alltid dramatiskt och slutade äta. Han blev dock 24 år gammal, så det verkar inte ha påverkat hans hälsa i övrigt. Det behöver ju inte vara något allvarligt, men man måste ju som sagt ta reda på varför djuret magrar och slutar äta. Lycka till. | |
| itsonlydana | 2013-12-23 01:37 | |
![]() | Jag säger som alla andra här: veterinär! Slickandet brukar kunna vara tecken på smärta. Kilandet på att något irriterar. Kanske har han något som fastnat i halsen? Det hände en katt som jag hade för länge sen. Annars finns det ju risk att det kan vara cancer eller njursvikt. 12 åriga katter är ju seniorer med råge, och kan få div komplikationer. En annan sak som slog mig när jag läste din text: att åka iväg till andra miljöer än sitt 'eget revir' - speciellt om katten ifråga är dålig- kan vara en riktigt traumatisk upplevelse för katten! Försök få kattvakt så dom får vara hemma i sin egen miljö istället, alternativt köp feromon-spray på Apoteket för att göra det lite lättare för kissen/kissarna. (Själv sitter jag hemma i jul och missar släktfirandet på annan ort pga stresskänslig katt). Lycka till, och skriv gärna här och berätta hur det går/vad veterinären sa! Håller tummarna att det är nåt som är lätt att fixa!! | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-12-23 09:20 | |
![]() | Behöver man ens spekulera så här mycket om en katt som uppenbart mår riktigt dåligt? 12 år är förresten ingen ålder för en katt. De kan vara pigga och långt ifrån senioraktiga i 17-18 årsåldern och bli ca 5 år mer än så. Veterinär.nu! | |
| Miss_jk | 2013-12-23 10:11 | |
![]() | Riktigt dåligt vet jag inte om han mår. Vet ju inte ens om han har tappat så mycket i vikt, men jag tror litegrann. Om han är deppig, hur ska man bemöta det? Ska man ge mycket närhet eller lämna honom ifred? Det känns som att det är en liten depression. Maken stannar hemma med katterna över jul, och tar honom till vet om det inte blir bättre. | |
| Minta | 2013-12-23 10:26 | |
![]() | Flytten från dess invanda miljö kan ha gjort katten deppig. | |
| Minta | 2013-12-23 10:29 | |
![]() | Jag skulle passa en katt en gång som ursprungligen var en vildkatt. Den hoppade ut från fönstret på tredje våningen för ta ta sig hem. Den klarade sig. En systersons sambos katt lämnades till en kompis när de skulle resa bort och försvann. Det är nu ett år sedan och katten är fortfarande borta. | |
| le-lou | 2013-12-23 10:33 | |
![]() | Ja men såhär sent? Deppig i kattvärlden känns mer kattspråk för " jag mår inte bra", särskilt när han magrar. Min katt gick undan mer än vanligt och låg tex och "sov" undan från oss, under sängar o likn. Märktes tydligt att han ville vara i fred, men han var dödssjuk ist och hade ont, det fattade inte vi. Tyvärr fick jag avliva honom nån vecka senare. | |
| le-lou | 2013-12-23 10:34 | |
![]() | Miss , du skrev i början att han tappat mkt i vikt? | |
| Minta | 2013-12-23 11:20 | |
![]() | Katter kan deppa utan att vara fysiskt sjuka, men man måste ju utesluta fysisk sjukdom. | |
| Miss_jk | 2013-12-23 11:56 | |
![]() | Då skrev jag fel. Har tappat lite i vikt. Han är kelig fortfarande och ligger just nu ihop med brorsan bredvid mig i sängen. | |