Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade6
Mobilspel
Pågående18 950

Forumkategorier

Användare Inlägg  
gammelgam - Ej medlem längre2013-12-28 23:48
Antal inlägg: 102

Halvvasan och halvvansbrosimmet finns ju också. Dags att pensionera tjejversionerna kanske?

Carpe_Noctum2013-12-28 23:53
Antal inlägg: 318

Det är ju så Gunilla_. Samhället är ju uppbyggt på de grunderna, vi är uppväxta så.
Det är ju så jag känner just nu. Skulle jag förlora över en tjej i en fysisk sport där ingen av oss är på något sätt proffs så tar det hårdare än om det varit en man.

apbur2013-12-28 23:54
Antal inlägg: 9699

gammalgam, tycker jag allt de ska. Tyvärr är det väl så att man fått med sig fler kvinnor om man uteslutit männen. Jag kan själv känna att det är lättare att ingå i en grupp med enbart kvinnor vid prestationssporter, blir lite mjukare jargong. Men jag tror ändå generellt på att blanda så att inte de här tydliga jargongerna skapas.

carlmartin - Ej medlem längre2013-12-28 23:54
Antal inlägg: 4590

nej - kvinnor och män tävlar inte på grund av att männen sopar banan med kvinnorna oavsett vad det gäller i sportsammanhang. Jag utmanar er som inte tror att det är så att komma med något sportresultat som motsäger detta.

i lagsporter som fotboll platsar inte kvinnor i herrlag - en medelbra kille skåpar en jättebra tjej.

i lopp känns det bättre för tjejerna att de kan vinna över de andra tjejerna. Tävlade de med killarna skulle de få nöja sig med att hamna långt ned i resultatlistan.

apbur2013-12-28 23:58

carlmartin, man tävlar vanligtvis mot tiden i ett lopp.

gammelgam - Ej medlem längre2013-12-29 00:02

Jag kan iofs hålla med om att det skulle bli lite konstgjort att ha fem+fem i t ex fotboll. Men det känns inte alls konstigt med mixeddubbel i tennis, trots att tjejen alltid är mycket sämre än sin partner (i världstoppen, inte om de spelade med t ex mig).

Jag kan inte riktigt sätta ord på varför jag tycker så - rimligen är det uteslutande tradition?

apbur2013-12-29 00:16

När man tävlar i sport så ska det ju helst ske på så lika villkor som möjligt så att det blir just "en sport". De lika villkoren behöver inte nödvändigtvis betyda de resultat- och prestationsmässigt bästa alla kategorier. Paralympics har ju blivit väldigt mycket mer populärt och där jämför man sällan med högpresterande, tvåbenta herrar.

Carpe_Noctum2013-12-29 00:19

paralympic ,tjej, kille. Så du menar apbur.

apbur2013-12-29 00:19

"i lagsporter som fotboll platsar inte kvinnor i herrlag - en medelbra kille skåpar en jättebra tjej. "

Vad sägs om att ta in några män i ett damlag?

Carpe_Noctum2013-12-29 00:20

Det är emot reglerna. Hallå... Män är ju mkt bättre än tjejer.

apbur2013-12-29 00:23

Carpe_Noctum, jag menar att det kan vara intressant att följa de bästa resultaten inom en viss kategori, att det inte behöver vara så att de bästa alla kategorier är mest intressanta. Då hade ju i så fall paralympics varit ointressant eftersom de inte är bättre än herrarna i vanliga OS.

gammelgam - Ej medlem längre2013-12-29 00:27

Män är ju avsevärt bättre än kvinnor på de allra flesta sporter. Det är ju egentligen inget att diskutera. Ibland spelar det ju ingen roll - det är lika kul (skittråkigt) att se män eller kvinnor kasta diskus. En del tycker damtennis är kuligare än herrtennis. Om man blandade lagen i fotboll skulle det bli effekter som jag inte helt kan överblicka - tjejerna skulle vara sämre, men skulle det vara tråkigare för utövarna? För åskådarna? För samhället? Skulle man ha gemensamt omklädningsrum?

Carpe_Noctum2013-12-29 00:30

Ja okej kan vara så. Men för att tycka det är kul så krävs det nog att man är inom genren. Alltså jag som man gillar att följa män osv.
Jag känner ju som så att jag vill se de bästa inom en viss sport. Eliten.
Det är det som glädjer mig mest. Alltså de som hoppar högst, springer snabbast, kastar längst. Det är nog de bästa resultaten som lockar de flesta i alla fall.
Sen kan man ju ha behållning av andra resultat beroende i vilken kategori man befinner sig i.

carlmartin - Ej medlem längre2013-12-29 00:37
Antal inlägg: 4590

I Danmark ville ingen se herrhandboll på 90-talet (inte männen heller) - deras tjejer var en världsnation då, samtidigt var killarna i b-gruppen. Damhandboll var det största i danmark jämte fotbollen.

Jag som svensk tyckte att det var lite skumt när de alla med en mun sa "tjejhandboll är roligare - mer tekniskt förfinat, herrhandboll är skit.

Nu har herrarna ett mycket bra lag i Danmark - och då är det intressant igen.

gammelgam - Ej medlem längre2013-12-29 00:42

Vad säger det dig menar du?

Nattrafn - Ej medlem längre2013-12-29 01:08
Antal inlägg: 3575

Hur skulle ett mixat fotbollslag fungera i praktiken? Måste herrarna hålla igen, för om de kör för full maskin kommer väl skaderisken öka kraftigt på kvinnorna, och hur skulle de kunna ha någon chans i nickdueller?

Men jag gillar grundidén, om den går att utföra väl.

ig-apan - Ej medlem längre2013-12-29 01:10
Antal inlägg: 228

I skidskytte kör de mixed-stafetter. Det kunde de börja med i vanlig längdåkning också. Och varför inte i friidrott också.

apbur2013-12-29 01:11

"Skulle man ha gemensamt omklädningsrum?"

Haha, din trötta gubbe!

apbur2013-12-29 01:12

Nattrfn, menar du att skaderisken ökar för kvinnorna jämfört med om de spelat mot bara kvinnor eller att kvinnor skadas mer av att bli påsprungen av en man än vad en man gör?

Nattrafn - Ej medlem längre2013-12-29 01:14
Antal inlägg: 3575

apbur: Det första. Jag antar att det inte stämmer, eftersom att du reagerar som du gör?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?