Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 716

Forumkategorier

Användare Inlägg  
roja c panda - Ej medlem längre2013-12-28 19:37
Antal inlägg: 875

''För det första tänker jag att den här uppfattningen av att de flesta tiggare är organiserade brottslingar är ett vitt spridd osanning för att vi med gott samvete ska kunna gå förbi. ''

Tycker du? Jag tycker det är helt uppenbart att det är organiserat.

apbur2013-12-28 19:39
Antal inlägg: 9699

Lnotorious, du delar ju faktiskt redan med dig till våldtäktsmän och barnmisshandlare genom att betala skatt. De pengarna är inte öronmärkta till att enbart trygga situationen för "snälla" människor.

apbur2013-12-28 19:40

"Tycker du? Jag tycker det är helt uppenbart att det är organiserat."

På vilket sätt har det blivit uppenbart för dig?

jin172013-12-28 19:43
Antal inlägg: 129

Tiggarna är lika lite som hororna organiserade brottslingar, men dom som kommer och hämtar dom efter arbetets slut är också dom som drar in stålarna. Sådana vill vi inte ha i Sverige. det ska inte gå att tjäna pengar på människors lidande, särskilt inte människor som av någon anledning hamnat i beroendeställning.

roja c panda - Ej medlem längre2013-12-28 19:46

apbur: jag ''tänker'' att det är så. precis som du tänker motsatsen.

Bucket Redux - Ej medlem längre2013-12-28 20:02
Antal inlägg: 1547

Förbud är kanske lite magstarkt... Däremot borde man på bred front UPPMANA folk att inte skänka pengar till tiggare.

Jag tror att man bidrar till ett utökat tiggeri genom att ge pengar.

Själv ger jag aldrig pengar, av anledningen ovan. Däremot tycker jag att fler borde behandla tiggarna som människor. Man kan faktiskt ge dem ett leende eller en hälsningsfras eller en kopp kaffe och några uppmuntrande ord. Det finns en gråskala mellan att titta bort och att skänka pengar.

roja c panda - Ej medlem längre2013-12-28 20:05

Kaffe haha? ja att erbjuda centralstimulantia med starka beroendeeffekter är väldigt humant...

LadySol - Ej medlem längre2013-12-28 20:10
Antal inlägg: 33199

Jag ger sällan pengar direkt i handen, undantaget gjorde jag för en gammal man som stod och frös (det var uppenbart) samtidigt som han med bad om fem kronor. Jag upplevde det som att han hade väldigt svårt att ställa frågan och då han var väldigt artig och vänlig hade jag inte hjärta att neka honom de få slantar jag bar på mig.

I övrigt köper jag Situation Stockholm så ofta jag har kontanter nog på mig, köper en macka och något att dricka till någon och försöker hjälpa så många jag kan. Inte för att jag förväntar mig någon bra karma eller att jag får någon egen tillfredsställelse av det utan för att jag minns känslan man har när det känns som att livet är på väg åt helvete och hur betydelsefullt det är att bli sedd just då, vilken skillnad ett vänligt ord, en kram, ett par vantar, en macka eller vad det nu är kan göra. Jag var aldrig lika illa ute som de som frekventerar gatorna som dessa människor gör, långt därifrån, men om jag upplevde livet så hopplöst, vad gör då inte de?

Jag tror dock att det är bättre att ge saker de kan behålla, så som mössor, vantar, mat (nja, äta upp då) och liknande hellre än att ge pengar i handen. Till sådana donationer vänder jag mig hellre till stadsmissionen och liknande organisationer.

apbur2013-12-28 20:14

roja c panda, nåja, jag grundar min uppfattning ändå på vad jag själv ser och vad media förmedlar. Uppfattningen av att det handlade om "organiserat" tiggeri för några år sen har ersatts med att det nog stämmer dåligt med verkligheten.

"Visst sker det brott där romer förekommer men jag kan inte dra det till att det rör sig om kriminella ligor, säger han."

"Enligt honom flyttar gruppen runt i Europa i jakt på försörjning. Merparten bor i tält, i bilar eller utomhus."

www.expressen.se/gt/...or tsatter/

"Inte heller tror han att det finns någon, eller några, som ligger bakom tiggeriet på ett organiserat sätt. Det finns helt enkelt för lite pengar att tjäna."

"- Det går inte att beskriva misären. Och då har jag sett en hel del. På ett ställe bodde man i hyddor på en soptipp, utan vatten, el, toalett eller värme. Det är få som förstår hur svårt de har det, säger Matias Ghansah."

www.gp.se/nyheter/go...-o verleva-

"Efter dagens slut delar tiggarna upp sig för att åka ”hem”. Enligt Lars Christensen hyr de flesta från Rumänien en madrass i lägenheter i nordöstra Göteborg. Tiggarna från Bulgarien bor i tält eller bilar under broar och på parkeringsplatser vid Kallebäck eller andra rastplatser ut med E 6."

"Polisen får ofta frågan om tiggeriet är kriminellt organiserat, alltså att någon rekryterar fattiga EU-medborgare, ser till att de tigger och tar pengarna. Varken polisen i Storgöteborg eller Borås har sett indikationer på det."

"– Vi har jobbat en del kring tiggarna, det är helt klart utsatta människor det handlar om. Men vi har inte lyckats dokumentera att det rör sig om människohandel, säger Claes Lindberg."

www.gp.se/nyheter/go...i- goteborg

jellyflower2013-12-28 20:25
Antal inlägg: 1108

Jag ger inga pengar till tiggare iom att jag anser det fel att skapa en marknad för tiggeri. Man kan aldrig någonsin råda bot på fattigdom genom att dela ut några småslantar åt folk som sitter på trottoarer och tigger.

Rumänien får en hel del EU-pengar för att förbättra romernas situation. Det mesta av pengarna har hittills gått åt till information, oklart om vad. I en stad/by har man startat en skola. Men myndigheterna skickar hellre tillbaka pengarna till EU än gör ngr mer omfattande åtgärder. Källa: Fokus, näst senaste eller senaste numret.

jellyflower2013-12-28 20:35
Antal inlägg: 1108

Eller var det Sydsvenskan förra söndagen? Jag har glömt. Slarvigt.

apbur2013-12-28 20:48

"Jag tror att man bidrar till ett utökat tiggeri genom att ge pengar."

Varför ska ett utökat tiggeri ses som nåt givet dåligt? Kommer orsakerna till varför man väljer att tigga även öka? För det är väl själva orsakerna till att folk tigger som är det mest problematiska och dessa problem försvinner ju inte eller ökar beroende på om det är lönsamt att tigga eller ej. Hur många som tigger står ju naturligtvis i proportion till hur meningsfull den verksamheten är men inte till hur utbredd fattigdomen och misären är.

Bucket Redux - Ej medlem längre2013-12-28 20:53

Well apbur... Jag har svårt att komma på något bra med att försörja sig på tiggeri, så jag kan tyvärr inte se det som något annat än dåligt.

apbur2013-12-28 21:00

Men nu gör du mig besviken, Bucket. Tänk efter varför du tycker att det inte är bra. Kan det kanske handla om lite mer än "tiggeri är dåligt" för jag antar att tiggeri inte är dåligt i sig utan att det är dåligt av olika orsaker.

De som försörjer sig på tiggeri tycker uppenbarligen att det är bättre än andra alternativ. Resonerar de enligt dig fel?

Bucket Redux - Ej medlem längre2013-12-28 21:11

Du gör mig lite konfunderad... Skapar en tråd om ett angeläget ämne i "Seriöst" och verkar ha transplanterat personlighet.

Vore genuint intressant att fördjupa sig i ämnet men jag kan inte låta bli att tro att jag i så fall skulle bli en del av någon sorts skämt.

Men för att lite kort svara på frågan: Nej det är inte ett felresonemang. Många vill säkert få det till att de som försörjer sig på tiggeri valt "den sista utvägen". Det tror inte jag. Däremot är det nog många gånger enkelt, jämfört med alternativen. Att välja enkla lösningar är inte fel per definition, även om det ofta är mindre rätt.

Där det finns en marknad kommer det snart att finnas aktörer. Att ge pengar till tiggare är att skapa en marknad.

Lillstölla2013-12-28 21:17
Antal inlägg: 23831

Ser att nån här hänvisar till det sociala skyddsnät som finns i Sverige, kan ju tala om att det där nätet har blivit betydligt glesare mot vad det varit. Jag brukar ge en slant när jag ser tiggare, mitt resonemang är väl i princip " det kan vara jag" man vet inte hur fort nåt sånt kan hända och man inte ser någon annan utväg än att tigga. Solidaritet tänker jag med. Är ju trots allt en människa som sitter där. För min del är det skit samma om det är en bedragare eller inte, jag kan både ha och mista en liten slant och det kanske gör lite skillnad för personen i fråga.
Missförstå mig rätt nu dock, jag uppmuntrar inte på nåt vis ligor som satt i system att tvinga folk att tigga osv, det är hemskt men jag kan inte enbart genom att titta på en människa se om den tillhör en bedragarliga, är tvingad att tigga av andra eller "bara" tvingad av bristande skyddsnät, oförutsedda händelser osv.

Köper även Faktum när jag är i Göteborg till exempel. Det blir ju inga stora pengar till vare sig tiggare, Faktum-säljare eller Frälsis, men alla bäckar små.

pabster12013-12-28 21:43
Antal inlägg: 707

Förbud att både skänka OCH att tigga är en vettig idé. Lite EU pengar för att skapa arbete år rumänerna på plats är lösningen. Ni som skänkt pengar bidrar till att fler kommer hit!

roja c panda - Ej medlem längre2013-12-28 21:55

apbur, jag får väl i så fall backa på att det är kriminella nätverk med människohandelsliknande verksamheter som ligger bakom. Jag tycker dock jämförelsen med lågavlönat arbete ändå är relevant eftersom familje och grannskapsnätverken ändå delar upp marknaden mellan sig på ett systematiskt vis (vilket framgår av länkarna du klistrade in).

Kom att tänka på en sak, är det någon som kan googla om gatumusikanter måste betala egenavgifter eller vinstskatt i Sverige? Om ja känns det ju som om lagöverträdelsen sker i samma ögonblick som tiggaren släpper kryckan och börjar banka på en liten trumma istället. Verkar ju i så fall underligt.

apbur2013-12-28 22:00

Bucket Redux, så nu vill du få det här att handla om mig? Men, nej, jag skämtar inte och jag kommer inte driva med dig men kan inte garantera att ingen annan driver med dig.

Lillstölla, jag tror många som ger pengar resonerar utifrån den direkta situationen, ungefär som du gör när du säger "det är en människa som sitter där". Det är därför det krockar en del med argumentet att man bidrar till ett större problem. Det är ungefär som att säga att en person som tar upp ett gråtande barn kan jämföras med någon som köper en prostituerad bara för att de inte kan tänka långsiktigt på vad det kan leda till om barnet hela tiden får positiv respons för att de gråter. Förnuftet ska gå före det instinktiva medlidandet och känslorna den medlidande känner ska reduceras till att enbart vara ett dövande av det dåliga samvetet, ett sätt att köpa sig fri. Nåt dåligt och pinsamt.

apbur2013-12-28 22:03

roja c panda, ja, jag tror tiggarna organiserar sig i grupper och skapar nätverk. Men det är ju inte samma sak som det man ville få det till tidigare, att det var någon fuling som satt och drev in pengarna. Alltså, människohandel.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?