Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 004 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2014-01-17 13:43 | |
![]() | Enligt Nationalencyklopedin är en fördom negativ: negativ inställning mot individer och företeelser vilken bygger på vissa lätt identifierbara egenskaper hos dessa utan att annan tillgänglig information blir beaktad. Kan en fördom vara positiv? | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2014-01-17 14:20 | |
![]() | alla afrikaner är bra i långdistanslöpning | |
| Gnillot - Spelvärd/Forumvärd | 2014-01-17 14:25 | |
![]() | En fördom jag som funktionshindrad möter är att jag är tapper och god. Jag är som vilken människa som helst, fast med funktionsnedsättningar. Huruvida det är en 'positiv fördom' eller bara en fördom som vilken som helst är väl en definitionsfråga. Om jag möter någon som är skitig och orakad och har trasiga kläder och luktar kiss som ber mig följa med in i en gränd för att leta efter en hundvalp säger mina fördomar att jag gör bäst i att låta bli. Det är troligtvis listigt att lyssna till fördomarna i det läget, men likväl är de fördomar. Vi har också fördomar kring att vissa är bra, hela, rena, välartikulerade, kanske skulle jag följa med in i gränden och leta efter valpen då. Mina fördomar säger mig att jag är trygg. Måhända är jag det, måhända inte. | |
| -Sweetie- - Ej medlem längre | 2014-01-17 14:26 | |
![]() | De som blåst mig mest är välartikulerade, hela och rena. | |
| Minta | 2014-01-17 14:33 | |
![]() | Om jag skulle följa med in i en gränd för att leta efter en hundval skulle avgöras om jag trodde att personen var farlig, inte för att han/hon var utslagen. Om min magkänsla säger mig att ta det försiktigt och om det inte verkar rimligt, skulle jag vara rädd för vem som helst. | |
| gammelgam - Ej medlem längre | 2014-01-17 14:43 | |
![]() | Och magkänslan baserar du på? | |
| Minta | 2014-01-17 14:45 | |
![]() | Det vet jag inte vad det är men jag tror att den är ovärderlig. | |
| gammelgam - Ej medlem längre | 2014-01-17 14:50 | |
![]() | Jag har en teori: du baserar den på fördomar. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2014-01-17 14:56 | |
![]() | Gnillot då kan fördomar vara det samma som omdöme, och man håller sig inte till N.E´s definition. Med din definition mister begreppet fördom sin distinkta karaktär som något negativt vi kan identifiera och blandas ihop med omdöme, magkänsla och bedömning i största allmänhet. Sen det där med att vara mer eller mindre fördomsfri. Det är nog sant att nästan alla har fördomar i någon grad - men "alla har fördomar" betyder inte att alla har lika mycket fördomar. Och påståendet "den som tror att den är fördomsfri har som regel mest fördomar" - stämmer ofta, men kan också ge intryck av att det att ha fördomar är normen för människan, och det att vara mer fördomsfri alltid bara är inbillning. Så är det inte. Det går att bevara ett öppet sinne många gånger - och det förtjänar att sägas. | |
| Minta | 2014-01-17 15:01 | |
![]() | gammelgam, nej jag tror inte att det är fördomar i sig. | |
| gammelgam - Ej medlem längre | 2014-01-17 15:10 | |
![]() | Ok, eftersom att det är negativt att ha fördomar har du i ditt eget sinne gjort en betydelseändring: fördomar betyder "andra personers instinktiva bedömningar utifrån begränsad information", magkänsla betyder "mina egna instinktiva bedömningar utifrån begränsad information". Gott så. | |
| Minta | 2014-01-17 15:21 | |
![]() | Har jag det? Nej, det har jag inte. Det finns fördomar, det finns omdöme och magkänsla. Utan omdöme och magkänsla klarar du dig förmodligen mycket dåligt i livet. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-01-17 16:40 | |
![]() | Gammelgam, du är skarp! | |
| Porla - Ej medlem längre | 2014-01-17 16:52 | |
![]() | Betyder inte fördom just "att döma på förhand"? | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2014-01-17 17:00 | |
![]() | gammelgam - Varför skulle inte andra människor kunna ha magkänsla? | |
| Björn K-hamn | 2014-01-17 17:07 | |
![]() | Jag tror alla har ganska djupt rotade fördomar om allt möjligt som instinktivt hjälper oss att undvika t.ex. potentiellt farliga situationer i en mörk gränd. De flesta har dock en magkänsla om när de skall dölja sina fördomar. Jag var på en kurs en gång och de 4 finska killarna satt mest tysta för sig själva varje kväll och drack nästan inget. En dag konfronterade vi dem med våra fördomar och lite senare mötte vi dem när de varit och handlat en kasse med sprit och öl. De kände nog att de var tvungna att bevisa att det inte var en fördom. På kvällen satt de som vanligt tysta och för sig själva, de visade också att de kunde supa utan att snacka. | |
| Minta | 2014-01-17 17:11 | |
![]() | Jag tycker gammelgams inlägg är fånigt, om fördom enligt NE betyder "negativ inställning mot individer och företeelser vilken bygger på vissa lätt identifierbara egenskaper hos dessa utan att annan tillgänglig information blir beaktad", så kan man inte säga att det är fördomar jag har om jag utifrån min magkänsla och omdöme inte följer med en person in i en gränd. Om jag enbart hade bedömt personens utseende, klädsel som Gnillot nämner, hade det kunnat vara det. Annars kan det faktiskt vara mitt omdöme och min magkänsla som gör att jag inte följer med personen in i gränden. Det har ingenting med personens utseende, den kan vara helt "vanligt" klädd, om min magkänsla/omdöme varnar mig följer jag den känslan. Det kan vara situationen som varnar, en mörk gränd, men också känsla för personen. Vad känslor och omdöme är kan man diskutera länge. Jag tror inte bara att det är erfarenhet. När jag var 6 år var jag på en stor fest med många vuxna och barn. En man intresserade sig för mig, ville att jag skulle skriva mitt namn mm. Jag kunde plötsligt inte skriva utan var livrädd för honom. Min mor kunde inte förstå det alls utan skämdes. Jag var vettskrämd för honom och vet fortfarande inte vad som låg bakom. Det var ingenting i min erfarenhet som talade om att jag skulle vara rädd för honom. | |
| Gnillot - Spelvärd/Forumvärd | 2014-01-17 17:26 | |
![]() | Om vi tittar på NE's definition och tar ett uttryck som "Tyskar är bra på att bygga motorvägar". Jag vill hävda att det är en fördom. Men är det en negativ föreställning? Jag vill hävda att det inte är det, men likväl en fördom. Vad skulle det annars vara? | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2014-01-17 17:26 | |
![]() | som ni lägger fram ordet fördom blir det ett meningslöst begrepp eftersom människor väljer nästan hela tiden, baserat på det ena eller andra eller tredje. enligt er är allt fördomar. Jag förstår hur ni tänker, men resultatet är inget annat än ett urvattnat begrepp. Det finns andra begrepp som bättre beskriver varför man väljer som man gör generellt sett. Om fördom ska betyda allt som man inte vet men gissar på baserat på tidigare erfarenheter så behövs ett nytt ord som betyder "negativ inställning mot individer och företeelser vilken bygger på vissa lätt identifierbara egenskaper hos dessa utan att annan tillgänglig information blir beaktad" :) | |
| Silfverkrok - Ej medlem längre | 2014-01-17 17:26 | |
![]() | Efter att ha läst för många forumtrådar här på beta är min fördom att minst 9 av 10 betaspelare är gnällspikar med begränsade intellektuella resurser ;) | |