Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 40 |
Mobilspel
| Pågående | 19 079 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ingson | 2014-01-31 20:46 | |
![]() | Nja, domar är offentliga handlingar och offentlighetsprincipen ska vi vara mycket rädda om. Att internet datoriseringen och internet har gjort det enklare att komma åt offentliga handlingar är av godo. Å andra sidan har redan nackdelar påpekats. Så jag är inte säker på vad jag tycker, vilket visar att frågan är komplicerad, men var lugna, ingson återkommer med rätt svar | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-01-31 20:51 | |
![]() | Tyvärr är Lexbase ett hot mot demokratin eftersom att det dels inte rimligt att man kan publicera dessa uppgifter hur som helst (vilket kräver lagskärpningar och inskränkningar för de som klarar av att nyttja dagens möjligheter på ett etiskt riktigt sätt) och dels eftersom att det kan innebära problem rent socialt för de som dyker upp i sökningarna. Som en av anmälarna av Lexbase skrev, så är dom lika med dömd brottsling för gemene man, men Lexbase innehåller vad jag förstår alla typer av domar – inte bara brottmål (där även friande domar ingår), utan också olika typer av tvistemål. Sedan är det ju helt galet att domarna står på den vid domens utförande gällande adressen, så den som flyttar in där en dömd har bott tidigare, blir utpekad som brottsling. | |
| roja c panda - Ej medlem längre | 2014-01-31 20:51 | |
![]() | Jag hann iaf kolla upp mig själv och min familj innan de stängde sajten. Inte ett enda lik i garderoben hos någon av oss, väldigt antiklimaktiskt. | |
| ingson | 2014-01-31 20:58 | |
![]() | Arbetslinjens principiella invändning innebär somj ag uppfattar det att domar inte bör vara offentliga handlingar vilket verkligen vore ett hot mot demokratin | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-01-31 21:43 | |
![]() | är inte domar offentliga bara att ringa och begära ut dom eller är det ändrat? | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-01-31 22:36 | |
![]() | Trösklar är ganska avgörande. | |
| ingson | 2014-01-31 22:46 | |
![]() | Självklart är trösklar av stor betydelse arbetslinjen. Men ska vi besluta i det här landet att vi inte ska använda enlkast och billigast möjliga teknologi för att komma åt offentliga protokoll för medborgarna? Det gäller inte bara domslut. Jag tycker inte svaret är självklart. Att sedan Lexbase är/var ett girigt och taffligt projekt är ett helt annat ämne | |