Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade42
Mobilspel
Pågående19 309

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2014-02-23 22:34
Antal inlägg: 37631

det värsta är när folk ringer 32 signaler,och inte ger sig,har jag ingen lust och prata just nu så har jag inte då är det lika bra att sluta ringa efter 5 signaler när ska dom fatta det

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-02-23 22:50
Antal inlägg: 31064

Ha ha, porla! Bra tips! :) Kajix: jag har inte velat genera personen (IRL är jag nämligen finkänslig, tro det eller ej) för i beteendet ingår att det alltid kommer avancerade förklaringar till varför man inte svarat. Personen vet att den är knepig och skäms. Tindris: håller med, men den här diskussionen handlar inte om ett sunt avspänt förhållningssätt till telefonen utan motsatsen, en slags tvång.

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-02-23 23:03

Apbur, jag är på din linje. Rädsla för det okända. Kontrollbehov. Men får man någon slags alarmberedskap rentav, ångest av vad för dåliga nyheter samtalet kan innebära eller är det bara att prata på beställning utan förvarning som är problemet ( om ni fattar vad jag menar)? Skulle gärna höra någon som funkar såhär yttra sig!

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-02-23 23:05

Bucket: men om det är fritiden (vänner) som ringer då? :)

Bucket Redux - Ej medlem längre2014-02-23 23:17
Antal inlägg: 1547

Sylvia>>
Man är sällan så bra på att analysera sig själv, men spontant känner jag väl såhär inför de förslag som lyfts fram:

1. Rädsla för det okända: Nej, inte alls. Det vore jättekul om ni som ringer kom med något nytt och okänt ;)
2. Kontrollbehov: Nej, inte utanför arbetstid. All tro att man har kontroll på sitt liv är ändå en illusion. Fast den tål att tänkas på. Kanske lite ändå!
3. Ångest av dåliga nyheter: Rakt nej. Hade jag trott att det var dåliga nyheter eller något akut hade jag såklart svarat. Men ni serieringare har vant mig vid att 999 av 1000 samtal är av en sådan natur att de kan vänta.
4. Problem med att prata på beställning: Japp! (Beroende på vad man menar med "problem" i det här fallet. Ett lämpligare synonym vore "lätt irritation".)
5. Oflexibilitet: Antagligen.
6. Telefonfobi: Nej.

ZvarZ2014-02-23 23:22
Antal inlägg: 118

Jag tycker det är superskönt att ha valmöjligheten att svara el inte svara. Avskyr blippande, plingande och durrande från telefonen. Har alltid på ljudlös och kan medvetet avstå att prata med folk jag ser ringer, oavsett vem det är. Helt perfekt att kunna ringa upp när jag kan, vill och har möjlighet att prata.

apbur2014-02-23 23:27
Antal inlägg: 9699

Sylvia, det jobbiga är att de gånger jag inte svarar i min telefon är när jag inte alls känner för att prata med personen i fråga och då blir det ju ganska lätt att tolka det som att det är så andra resonerar när de inte svarar.

Men ibland tror jag faktiskt att det handlar om hur viktig relationen är och hur långt man kan driva sitt icke-svararbeteende utan att det påverkar relationen.

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-02-23 23:29

Apbur, samma här men inte med de personer jag tänker på. Det är personer som är måna om att ses osv. Det handlar inte om mig kontra dem utan om dem kontra telefonen. :)

klobba2 - Ej medlem längre2014-02-24 10:59
Antal inlägg: 2332

Finner personer som inte svarar på sms eller E-mail
betydligt mer störande.

Amatörkock2014-02-24 11:04
Antal inlägg: 65

Dina vänner kanske spelar något roligt spel och när de ser att det är du så vet de att de kan ringa upp senare och då förlorar de ju inte tid i spelet heller! ;-)

Satyra2014-02-24 12:56
Antal inlägg: 4561

Precis som jag är en sådan som oftast kommer några minuter för sent till avtalade tider, så är jag också en sådan som helst inte svarar i telefon. Om det inte är mina barn och/eller under arbetstid och/eller någon jag väntar ska ringa. Avskyr telefonbabbel (totalt meningslöst och bortkastad tid, enligt mig) och resonerar som så att är det något viktigt så skickar personen ifråga ett SMS om saken, så att jag kan ringa upp i så fall.

Varför vill någon prata i telefon, (om man inte måste av någon anledning), undrar jag istället? :-o ;-)

moltom - Ej medlem längre2014-02-24 14:13
Antal inlägg: 84

Jag ogillar att prata i telefon när andra lyssnar, därför låter jag ibland bli att svara, alt är jag djupt inne i en jobbrelaterad problemlösning o har kanske mobilsignalen avstängd. Principen är densamma som för mail o sms, jag vill själv välja när/om jag ska svara

blue_moon2014-02-24 18:04
Antal inlägg: 9713

Satyra: "Varför vill någon prata i telefon, (om man inte måste av någon anledning), undrar jag istället? :-o ;-)"

För att det är ett trevligt sätt att umgås på och hålla kontakt med vänner man inte träffar ofta. Det är betydligt enklare än att skicka mail - man får mer sagt på kortare tid än det tar att formulera sig i skrift. Min väninna (i Karlshamn) och jag hinner utbyta mängder av erfarenheter, information, åsikter, bok-, musik- och filmrecensioner under den timme vi mestadels pratar med varann, ungefär en gång i veckan. :)

MiaFredrika2014-02-24 18:46
Antal inlägg: 387

Jag svarar väldigt sällan in telefon, om det inte är min mamma eller syster som ringer. Jag HAR telefonfobi och avskyr att prata i telefon...oavsett om det är någon som ringer mig, eller om jag måste ringa upp någon. Lämnar någon meddelande, och verkligen vill prata så försöker jag istället träffa dom ansikte mot ansikte.
Plus att jag väldigt sällan bär med mig mobilen överallt. Förstår inte varför man måste vara anträffbar 24/7.

malmöiska2014-02-24 19:20
Antal inlägg: 305

Dina bekanta ser ju vem som ringer och väljer därför att inte svara

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-02-24 22:07

Moltom och miaFredrika: tack för era inlägg. Intressant att läsa ur ert perspektiv. Malmöiska: De här personerna ringer upp men svarar aldrig när de blir uppringda. De gör exakt så mot andra gemensamma vänner också.

Zolee - Ej medlem längre2014-02-24 22:29
Antal inlägg: 1

Live and let live.....
Man kan ju tänkas vara upptagen med något - en god bok, ett bra TV-program, älskog, matlagning, bad etc, etc.
Det finns ju ingen regel att alla måste stå i givakt för att telefonen ringer - eller......

Sote2014-02-24 22:44
Antal inlägg: 3557

Jag vägrar lämna ut mitt mobilnummer till jobbet. Dom är skitsura och oförstående men om dom anser att jag måste vara anträffbar vid alla tider då får dom väl ge mig en jobbtelefon. Mitt mobilnummer ger jag bara till dom allra närmaste eller om jag ska få nån vara eller tjänst levererad. Jag har nog bara runt tio kontakter i min telefon. Det är väl så många som är tillräckligt nära vänner för att jag ska ge mitt nummer. Alla andra får ringa på hemtelefonen om dom vill nåt.

-FaMo- - Ej medlem längre2014-02-24 23:38
Antal inlägg: 2999

Hemtelefon?
Trodde det va en utdöd tingest.

Betala för 2 abonnemang, nej tack.
Speciellt som det inte snackas tillräckligt för den summan.

Sote2014-02-25 00:58
Antal inlägg: 3557

Ja inte tänker då jag vara tillgänglig 24/7 för vem som helst. Aldrig i livet! Vill folk ha tag i mig så svarar jag hemma , inte i mobilen. Ringer den då vet jag att det är någon jag vill prata med, ingen annan får mitt nummer. Ren självbevarelsedrift. Dessutom betalar jag inget för hemtelefonen, den ingår i bredbandet.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?