Spelrum
Giraffen | 28 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 30 |
Inloggade | 61 |
Mobilspel
Pågående | 20 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
sjöstan | 2014-03-13 15:39 | |
![]() | mysigt med ordspråk.... Fundera en stund över dess innebörd och konsekvens..... Inte säkert att man kunde förflytta sig över hela jorden på en dag när ordspråket kom till... Larvigt pladder att inte inse att vi håller på att tappa kontrollen. Det är inte ett mänskligt liv att bo i kåkstäder. Inte ens i nordens kallaste land. Verkligheten är ju att vi måste: 1. Ta hand om dom som kommer, oavsett antal 2. Sätta stopp Där emellan finns det bara önskedrömmar och fantasier. Små barn lär man orsak och konsekvens. Har den kunskapen helt gått förlorad? | |
sjöstan | 2014-03-13 15:42 | |
![]() | Vad är omänskligt och förnedrande? 1. Att klart deklarera att "här finns ingen hjälp" eller 2. Välkommen allihopa. Och sedan inte kunna hjälpa | |
Minta | 2014-03-13 15:52 | |
![]() | Jag tycker att du pladdrar ditt mantra ganska larvigt, tänk om alla skulle göra så? Du tycker kanske att det låter bra, men det är inte ett hållbart argument. De kostar inte dig någonting, om du inte vill ge. PS. Det är inte ett ordspråk, utan ur en dikt av Stig Dagerman. I en tid då vi var ännu fattigare än vi är idag. Eller, vi kanske inte ens är fattiga. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-13 18:17 | |
![]() | gav den dragspels spelande killen utanför Åhlens i Gävle 100 kronor och tömde fickorna och väskan på skrammel,han blev glad,Gör så du med sjöstan nästa gång du ser en tiggare ,Det är fint att kunna göra en fattig glad så han kan köpa mat kanske har han fru och barn som behöver mat,eller du kanske tycker att dom ska svälta ihjäl | |
Måns_E | 2014-03-13 19:13 | |
![]() | Hur mycket pengar brukar du ge till random svenska ungdomar sjöstan? För du föregår väl med gott exempel när du säger att man inte skall ge pengar till tiggare utan till ungdomar? Jag håller med om att det är ett problem att det finns människor som helt uppenbart tjänar ekonomiskt på att åka hundratals mil för att tigga ihop ett par hundra kronor om dagen i Sveriges städer. Fast det är ju samtidigt ett symptom på att de faktiskt inte har så många val. Att förbjuda människor att be om pengar eller att ge pengar till någon okänd tycker jag är inskränkt (dessutom så skulle du ju inte få ge dina ungdomar pengar heller i så fall, fast det kanske inte räknas eftersom de inte är rumänska romer?). | |
Gloria56 | 2014-03-13 21:19 | |
![]() | fåntrattis; Jag tänker att det kanske finns "sidoinkomster" som täcker upp levnadskostnaderna. Att tiggeriet är en täckmantel för grövre brott. Det finns väl "hallikar" i bakgrunden som styr upp tiggeriet? | |
Minta | 2014-03-13 21:21 | |
![]() | Nej, det finns inga hallickar som tar deras futtiga slantar. Allt tyder på att det är individer som reser hit, ibland i grupp, för att förbättra sina levnadsomständigheter. Ingenting tyder heller på att det är täckmantel för grövre brott. Om de ville få tag i stora pengar, tiggde de väl inte för småpengar? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-14 07:39 | |
![]() | Ska till byn nu,ska ge en tiggare pengar och särskilt tala om att dom är från dig sjöstan ;) | |
Mojäng | 2014-03-14 08:21 | |
![]() | Jag har en direkt fråga till Minta och till titti: Hur menar ni att vi ska hantera det här då? Det är inte människovärdigt att sitta timme ut och timme in utanför affärer eller i tunnelbanan och tigga småmynt för att sedan sova i en skitig kåkstad under en lika skitig filt. Är det vad vi ska "ge" de här människorna? Det kan vara svårt ibland att acceptera att det som till synes är grym och omänskligt ändå är det bästa. I det här fallet tror jag också att det bästa är att helt enkelt kriminalisera tiggeri. De här människornas liv blir inte bättre av att tigga. Det förändrar inget i grunden. | |
pink ribbon - Ej medlem längre | 2014-03-14 08:53 | |
![]() | Varför inte skjuta dem direkt? I en del länder, t ex Brasilien, avlivar man helt sonika gatubarn och andra "störande" element. SS var ju bra på att rensa upp. Grymt och omänskligt är fint. Hantering som ger resultat. | |
Mojäng | 2014-03-14 09:01 | |
![]() | "Varför inte skjuta dem direkt? I en del länder, t ex Brasilien, avlivar man helt sonika gatubarn och andra "störande" element. SS var ju bra på att rensa upp. Grymt och omänskligt är fint. Hantering som ger resultat." Jag hoppas att du inte tänkte på mitt inlägg när du skrev detta? För om så är fallet är du inte bara orättvis utan dessutom ligger du på gränsen till vad som är förtal. För övrigt kan jag berätta för dig att jag är judisk - så att skriva om "SS" var kanske att ta i i överkant. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-14 09:10 | |
![]() | Mojäng sätt dig in i deras sitvation,vi vill inte lämna Sverige men ponera att det är så illa här att vi väljer att åka till ett annat land och bo i ett cementrör, och sitta utanför affärer och tigger,då har det gått långt då har man nästan gett upp,deras regering väljer att förbjuda oss,vad fan gör vi då!?självmord ? eller drar till nästa land?och vi drar till nästa land hittar ett nytt cementrör att bo i vi vill inte tillbaka till Sverige för där får man inte 1 krona i sin tiggarkopp fruktansvärt hungriga är vi vad är.vad är lösningen ?inte är det att förbjuda tiggeri vi måste hjälpa dom,det står ett tomt ålderdomshem i Gysinge tx,där kan dom bo med en tolk som talar om hur det funkar i Sverige.samtidigt som man tar reda på vad dom kan är dom hantverkare ?kan dom odla någonting? dom säkert bra på någonting det skulle vara ett lyft för tx Gysinge.Att invandrare kostar mycket pengar stämmer inte.Dom kanske kan öppna en Restaurang med Rumäniens spesialiteter Dom kan kanske göra något som är ett typiskt Rumänskt hantverk några kanske kan undervisa i Rumänsk kultur,va inte så stelbenta detta går att lösa,Våran skyldighet är att ge dom sin självkänsla tillbaka Sverige är ett rikt Land vi borde skämmas som inte hjälper dom | |
Mojäng | 2014-03-14 09:13 | |
![]() | Ja men det är bra, titti. Det du kommer med det är konkreta och bra förslag - jobba för det. Du har helt rätt i att invandring inte kostar. Det finns många undersökningar som visar att det är precis tvärtom - invandring tillför mer än det "tar". Det jag är ute efter, det är just att som situationen ser ut NU är det ohållbart. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-14 09:15 | |
![]() | Gör ett projekt av det sätt dit 10 svenska ungdomar som lär dom svenska,Och får in dom i vårat regelverk,Så kan vi lösa arbetslösheten,det kan vi få EU pengar för samtidigt som vi löser arbetslösheten vi måste lära oss att se möjligheterna och inte skaffa fler förbud som inte löser någonting | |
pink ribbon - Ej medlem längre | 2014-03-14 09:20 | |
![]() | Men då skulle jag föreslå att den svenska regeringen jobbar hårt för att Rumänien ska ta ansvar för sina medborgare. Situationen för de flesta romer i alla Europas länder verkar ohållbar. Det är fruktansvärt att våra styrande och hela EU inte kan ordna en anständig lösning för de lägsta av människor som även de är medlemmar av EU. Så länge som politikerna blundar och kliver över tiggarna, kommer den stora massan att göra samma sak. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-14 09:20 | |
![]() | Folk vill ge, det skulle gå att rusta upp det gamla ålderdomshemmet tx till ett fint boende,helt säker på att det skulle bli ett lysande projekt,färg möbler kläder finns i överflöd i Sverige, Kom igen nu arbetslösa ta tag i detta Ni kommer att lyckas,Om man bestämmer sig för att lösa detta så går det Projektstolthet "Vi ska göra det bästa av dom rumänska Tiggarna vi ska göra dom till dom bästa människorna ever" | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-14 09:22 | |
![]() | nä pink vi borde lyckas med detta,vi borde visa dom hur man gör vi i Sverige har kapasitet att lösa problemet | |
Minta | 2014-03-14 10:49 | |
![]() | Att man ger till en och annan tiggare som sitter här betyder inte att ingenting ska göras åt grundproblemet. Att inte ge för att det är förnedrande och omänskligt, då har du inte gjort någonting för dem. Det är klart att vi tycker att det är förnedrande och omänskligt, vi skulle aldrig göra så, men så har vi det inte så eländigt som de har heller. Jag kan förstå dig om du istället gör någonting annat för dem, men att inte ge för att det är förnedrande och omänskligt, då blundar du verkligen. | |
Minta | 2014-03-14 11:07 | |
![]() | Och faktum är att det faktum att de nu kan ta sig hit, kan bli det som tvingar Rumänien att göra något åt romernas situation i Rumänien. Det är t.ex. så korrumperat att de inte kan få sjukvård trots sjukförsäkring om de inte mutar sjukhuset/läkaren. När svensk media varit där har de kunnat hjälpa dem. De får inga jobb, inga bostäder, äger ingen mark. När de bygger upp hus, rivs de ner. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-14 11:15 | |
![]() | Minta,det är värre en illa där borta,klart man ska ge det är självklart | |