Spelrum
| Giraffen | 11 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 17 |
Mobilspel
| Pågående | 19 300 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Liivia - Ej medlem längre | 2014-03-16 19:17 | |
![]() | Nej jag har dvärgarna i en egen hönsgård. Och om jag ska samla ägg för att kläcka fram kycklingar delar jag upp de renrasiga i varsin bur. På sommaren går alla ute tillsammans dock. Ibland får jag ta bort nån tupp om de slåss för mycket men oftast går det bra:) | |
| kärsti | 2014-03-16 19:28 | |
![]() | Bra ide att skaffa höns! Lite jobb jämfört vad man får igen=) Har haft höns i snart två år, och haft tur med sjukdomar, alltså inga alls! En höna självdog, var lite låg några dar, sen låg hon bara i ett hörn en morgon. Hönsen bor i ett gammalt hönshus, vi byggde bara nya reden. Sätter på värmelampan när det är mer än 3-4 grader kallt, den hänger ca 30 cm över vattenautomaten, då fryser det inte. Bygg inte för många reden, dom lägger inte i varsitt i alla fall! Vi har tio reden till 8-10 pullor, men det hade räckt med högst tre. Sittpinnar i ett hörn är att rekomendera, de gillar att sitta lite upp när det är dags att sova. Då sitter de intill varandra och kurar, tuppen Stoffe sitter högst upp med favvo-pullan bredvid. Vi köper kombi-pellets från kvarnen, en dryg hundring kostar säcken. Räcker ungefär 14 dagar till 8 hönor plus Stoffe, Sen får de förstås matrester, underbart att slippa slänga mat. Har lite blandade raser, några lantraser, men har även köpt 3-4 åt gången från ett hönseri,vit Lohman, de värper hur bra som helst, och får dessutom komma till himmelriket! I hönshuset har vi ett tjockt lager kutterspån som vi köper från sågen, billig, bra och fräscht. Skottar ut och byter 4-5 ggr per år. Lycka till = ) | |
| Anna Ellie - Ej medlem längre | 2014-03-16 23:17 | |
![]() | Åååå, underbart med höns!:) Har tyvärr ingen erfarenhet att dela med mig av men har alltid drömt om att få ha höns och egna ägg. En fd klasskamrat till mig skaffade hönor inne i ett vanligt bostadsområde, detta är enligt henne tillåtet då de har kollat upp det med ett maxantal på 5 hönor. Lycka till!:) | |
| med | 2014-03-16 23:28 | |
![]() | Ska du inte ha någon tupp? | |
| med | 2014-03-16 23:59 | |
![]() | Hedemorahöns är en bra ras | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-17 07:01 | |
![]() | nä ingen tupp tror jag,jag har inte riktigt bestämt mig än,det hänger på att de veckor jag åker bort måste jag ha klart redan före införskaffningen om vem som sköter om dom då | |
| Liivia - Ej medlem längre | 2014-03-17 07:38 | |
![]() | Hej ttiitti! Det brukar inte vara nåt problem med hönsvakt när man åker bort. Mina brukar få ta rätt på äggen, ca 13/dag så de ser gladeligen till hönsen;)) | |
| roja c panda - Ej medlem längre | 2014-03-17 07:47 | |
![]() | Men herregud, 2010 ringde och ville ha tillbaka sina hipsterideal. Det här känns lika ute som att stoppa korv. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-17 08:14 | |
![]() | jag vill bara ha det klart,så att jag står där fast och inte kommer iväg,Stoppa korv är högsta mode nu.jag tycker det är viktigt för barn att ha djur omkring sig. | |
| palandi | 2014-03-17 09:04 | |
![]() | Vilken löjlig kommentar roja c panda. Jag hade höns för några år sen och tyckte det var jätteroligt! Funderar starkt på att skaffa igen! Ett litet tips som jag hade, var en skiva under sittpinnen, ex plexiglas. Då de sitter där mkt och mkt av bajset kommer under pinnen, är det väldigt enkelt att bara skrapa av skivan och därmed få bort stor del av bajset. | |
| Liivia - Ej medlem längre | 2014-03-17 10:54 | |
![]() | Håller med palandi! Och hipsterlivet är rätt kul...springer omkring med solbrillor, långt hippiehår och blommiga klänningar hela dagarna när jag hämtar ägg, stoppar korv o brygger öl!:) Ett galler en dm ovanför skivan är bra så kan hönsen inte kliva i bajset. Kram | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2014-03-17 12:22 | |
![]() | roja c panda: Var du måndagsmorgontrött eller menar du att det kan bli ute att ha egna ägg, göra egen mat och baka, istället för att göda naturvidriga storföretag? | |
| roja c panda - Ej medlem längre | 2014-03-17 12:58 | |
![]() | Jag menar att det redan är ute. Brygga eget öl: inne ca 2002, ute ca 2005, retro 2010-2011. Surdegsbröd: inne ca 2004, ute ca 2008. Stoppa korv: inne ca 2007, ute ca 2008. Biodling: inne ca 2009, ute ca 2012. Höns: inne ca 2010, ute ca 2013. Brooklyn: Inne 1999, retro 2002-2003, inne igen april 2013. Centrifugera saft: Aldrig inne. Revbensbjäll: Inne maj 2015 (prognos). 4 biologiska barn (innanför tullarna): Inne from 2010. 4 biologiska barn (utanför tullarna): Aldrig inne. | |
| Megaherz | 2014-03-17 13:05 | |
![]() | Då är det väl skönt för titti att hon vill göra något som intresserar henne istället för det som är inne enligt dig. | |
| roja c panda - Ej medlem längre | 2014-03-17 13:09 | |
![]() | Ja fast ttiittii gör ju det bara för att det är inne. Man skaffar väl för fan inte tio barn och hönsgård frivilligt?! | |
| Megaherz | 2014-03-17 14:49 | |
![]() | Du skrev 12.58 att det är ute ;) Även om man nu skaffar höns eftersom det är inne, vad är det för fel på det? Finns mycket onödigare trender, tex att bära runt en råttliknande hund i handväskan. Och att ha djur hemma tror jag är utvecklande för barn. Kanske får Lill-Tittii en egen höna att ta hand om ;) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-17 14:55 | |
![]() | om jag skaffar höns så gör jag det för att jag vill,och snart vänder modet och då är jag först att vara modern,men det där med Höns är ju typ bättre, och ha ett en att va ett.jag kan inte ta hänsyn till om det är inne eller ute med höns | |
| roja c panda - Ej medlem längre | 2014-03-17 15:24 | |
![]() | MEN SKAFFA höns då för i helvete!!! Själv har jag börjat ha höns på kontoret. ÄR ganska nice. Överste kansliämbetesrådsfiskalie n, min chef, har överseende med det. Det ingår i arbetsplatsfilosofin att vara ''nyfikna''. | |
| Megaherz | 2014-03-17 15:37 | |
![]() | ryanesaki.com/wp-con...ly _966.jpg | |
| Gr3en - Ej medlem längre | 2014-03-17 15:59 | |
![]() | ttiittii hur kom du på hönsidén? Vart det möjligtvis tråden "vad kom först?" ;) | |