Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade38
Mobilspel
Pågående19 970

Forumkategorier

Användare Inlägg  
boffertomte2014-05-03 15:58
Antal inlägg: 1128

Vem har kommit fram till att 4 minuters träning/dag är tillräckligt? Tillräckligt för vad? För vem?

Jag vill gärna se studien/erna som kommit fram till så häpnadsväckande resultat.

Jag läser just nu en MOOC om typ 2 diabetes där vi just gått igenom en stor ny (aug 2012) studie som visar att om man är fullt frisk, man, något överviktig, 20-40 år gammal och har en stillasittande livsstil, så är 30 minuters hyfsat intensiv träning/dag utmärkt för att öka både muskulatur och kondition, förbättra kolesterolvärden och triglycerider, insulinkänslighet och glukostolerans - åtminstone om man håller på i 13 veckor. Det är faktiskt lika bra som 60 minuters livlig motion/dag, för fullt friska män, 20-40, något småfeta osv.

Rosenkilde et al., Integrative and Translational Physiology: Integrative Aspects of Energy Homeostasis and Metabolic Diseases

Men 4 minuter/dag låter ju mycket enklare. Om du har nån länk ska jag vb den till kursledningen på Köpenhamns universitet asap.

hfranke2014-05-03 16:20
Antal inlägg: 8695

1
Tabata I, Nishimura K, Kouzaki M, Hirai
Y, Ogita F, Miyachi M, Yamamoto K. Effects of
moderate-intensity endurance and high-intensity
intermittent training on anaerobic capacity
and VO2max. Med Sci Sports Exerc. 1996
Oct;28(10):1327-30.
2
Tabata I, Irisawa K, Kouzaki M, Nishimura K,
Ogita F, Miyachi M. Metabolic profile of high intensity
intermittent exercises. Med Sci Sports Exerc.
1997 Mar;29(3):390-5.
3
Fujimoto E, Machida S, Higuchi M, Tabata I.
Effects of nonexhaustive bouts of high-intensity
intermittent swimming training on GLUT-4 expression
in rat skeletal muscle. J Physiol Sci. 2010
Mar;60(2):95-101.

Ledsen boffer, trodde verkligen inte jag skulle hitta nån..... ;)
Två från mitten av nittiotalet så de går nog inte att relatera till pga ålder, men den sista är från 2010 så det som framgår där borde kunna användas.
Där hänvisar man (kanske inte helt relevant om man ska jämföra med en människa) till en djurstudie som ger positiva effekter på GLUT4-3 (ska vara en upphöjd trea) och man säger att den glukostransportören är en viktig del i att motverka typ 2 och andra livsstilssjukdomar.

(Vill tillägga att jag inte läst just den studien i sin helhet, även om jag läst en del annat av prof. Tabata)

Sitter vid telefonen och har svårt att göra riktiga länkar, ber om ursäkt för det, Boffer. Kanske något att kolla på och göra en jämförelse till iallafall :)

boffertomte2014-05-03 19:32
Antal inlägg: 1128

Tack hfranke!

Och till TS vill jag be om ursäkt för att jag lät dryg.

hfranke2014-05-03 21:29

Boffer, om du läser och drar några slutsatser så får du gärna meddela mig (eller tråden), efter 3 år på univ. så känns det övermäktigt att läsa på egen hand, men om du har tid och lust så ser jag fram emot en sammanfattning!

Real-one - Ej medlem längre2014-05-15 23:54
Antal inlägg: 223

boffertomte: ja.. det har tydligen forskare kommit fram till. Kolla in Malou won Siverts program..i ett av avsnitten på tv4..kan du se om Tabataträning med ditbjudna experter.. tror det var i februari/mars nån ggn. Och där säger experterna att forskare inom detta träningsområde kommit fram till hur bra och tillräckligt det är för människan att träna detta.. men att man då som person är naturligt rörlig varje dag i övrigt. förutom då Tabataträning.

Real-one - Ej medlem längre2014-05-16 00:00

hfranke: ja.. man väljer faktiskt alltid sin egen takt i all träning från början när man börjar träna nåt,om man såattsäga inte tränat nåt eller väldigt lite innan.. och succesivt ökar man på hastigheten, och övningsmoment när man blir starkare och starkare.. och för mig är de då faktiskt helt naturligt att förstå att de är ju så speciellt varje otränad människa måste börja iaf. ingen otränad människa eller varelse överhuvudtaget kan väl börja i jetfart,med tunga moment och hålla samma takt som en person som tränat länge eller mkt.

Så jag förstår inte hur du egentligen menar?

Real-one - Ej medlem längre2014-05-16 00:06

hfranke: jag förstår ju vad du menar när du säger att just Tabata SKA köras i snabbt tempo om de ska ge nåt? Men de spelar faktiskt ingen somhelst roll. De som är väldigt tränade kanske hinner 6-7armhävningar..antingen vanliga armhävningar eller armhävningar och knästående som då är en mildare första variant av armhävningar för de mer otränade. och som då kanske bara orkar 3 armhävningar på 20 sekunder.. men vadå? man blir ju starkare och starkare med tiden :) och tillslut så orkar personen mer och mer såklart.så är de ju med all sorts träning :)

Real-one - Ej medlem längre2014-05-16 00:08

nu menar jag ju inte enbart armhävningar ;) utan oavsett moment..så orkar man ju mer med tiden, och de redan efter att ha tränat regelbundet några veckor :)

hfranke2014-05-16 00:30

Jag säger ju det!!!! Man ska göra så många övningar man kan, så fort som möjligt, med bibehållen teknik
Om du gör 7 lyft/armhävningar/hopp, och jag gör 5, spelar ingen roll, så länge var och en gör så många man kan, så fort man kan med bibehållen teknik.
Det är det som ÄR tabata.
Och det är det som gör att tabatatränimg enligt mig är mycket bättre att göra ensam än i organiserade pass. Du, och enbart du känner var ditt max ligger. Tabataträning ger, rätt utförd, maximal utdelning på kort tid.

hfranke2014-05-16 00:32

Det är det jag menar med att man inte 'väljer'sin egen takt. Man ska ligga så högt i tempo man kan. Och det är naturligtvis individuellt.
Gjorde detta det hela mer klart real-one.

hfranke2014-05-16 01:00

Det ska naturligtvis vara ett ? efter min sista mening, om du undrar nåt mer eller inte förstår hur jag menar så säg till bara real-one. Tabata är superenkelt, men det kräver en rejäl vilja efter 4-5 tabatas att ignorera blodsmaken och köra en till :)

solros79 - Ej medlem längre2014-05-17 23:51
Antal inlägg: 86

Tack Real-one! :)

Axnx - Ej medlem längre2014-07-11 23:05
Antal inlägg: 104

hfranke: Men..? man väljer ju sin egen takt..Alltså man väljer ju sin egen möjliga maximala takt i tabata..Det är väl att själv välja takt,men SIN maximala takt..eller? Så anser då jag iaf. :)

hfranke2014-07-11 23:39

Nja. Det är väl en definitionsfråga. Du SKA köra i din egen maximala takt. Inte välja nåt. Max är det som gäller, utan att tänka på hur många övningar du vill göra. Därför anser jag det inte vara ett VAL man gör. Max är max. Ditt max må ligga på tjugo knäböj, mitt på arton. Max är det för oss båda, ett individuellt max, men inget val.

Axnx - Ej medlem längre2014-07-11 23:40

Påtal om att bränna kalorier? Så kan jag ge ett tipps/exempel. Om man vet med sig att man stoppat i sig t.ex.1000kalorier.som man då snabbt vill bli av med..
Så vet jag själv av erfarenhet att om man t.ex. då trampar träningscykel. Så tar det inte mer än 60min att trampa bort 1000kalorier..Och då gäller det såklart att orka hålla en bra fart hela tiden..och trycket bör ligga på växlande 5kg..och av och till halva tiden runt 10-20kg..

För själv har jag cyklat bort 600kalorier på 30minuter.. så jag höll bra fart och tryck hela tiden.. så de ger snabbt resultat för dem som snabbt vill bli av med 1000kalorier.. :)

Har beställt ett eget löpband som jag nu ska hämta ut.. så de blir skoj att snabbt hemma kunna ställa sig på löpbandet vinter som sommar.. för jag har problem med benhinnorna när jag springer på vanlig mark..speciellt asfalt.. Men inga problem med att springa på löpmatta.. så de blir både billigt..bekvämt och bra för mig med eget löpband :)

Axnx - Ej medlem längre2014-07-11 23:42

hfranke: Ja men presis.. vi menar samma.. men uttrycker oss olika :) sant..menar samma :)

Axnx - Ej medlem längre2014-07-11 23:44

Ja.. jag ser nu att jag skrivit fel ;P 60min på cykel blir ju 1200 brända kalorier :)

greatdane2014-07-11 23:59
Antal inlägg: 174

Kan man inte bara ge sjutton i att stoppa i sig de där kalorierna. Verkar mycket enklare.

tanja772014-07-12 00:11
Antal inlägg: 465

Man blir inte av med 1000 kcal på en timme på cykel. Är sj cyklist så var ni har fått de hokuspokus infot ifrån kan man undra över. Cykkade sist på 1:27 h/37.23km/908kcal..

tanja772014-07-12 00:12
Antal inlägg: 465

Cyklade"

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?