Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 385

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2014-05-31 19:20
Antal inlägg: 37631

skulle någon ge mina studenter ölglas eller champangeglas skulle jag ta illa vid mig,skulle någon ge wiskiy skulle jag vara helt säker på att det inte var vänner till mig,att köpa wiskey till någon som inte har åldern inne är straffbart och ett brott som inte bör uppmuntras

ttiittii - Ej medlem längre2014-05-31 19:36

Strindberg läser dom i skolan,Och det hör till allmänbildningen att ha läst både Srindberg och Tranströmer

spelteori - Ej medlem längre2014-05-31 19:41
Antal inlägg: 714

Jag önskade mig inte Strindberg eller Tranströmer i studentpresent men hade föredragit något av dem över twittercitatbok any day.

Man kan ju å andra sidan lägga nivån någonstans däremellan, finns en hel del litteratur som varken kan uppfattas som pretentiös eller intellektuellt utplånande. Eller så köper du bara nåt biopresentkort :)

Älgkalle - Ej medlem längre2014-05-31 19:55
Antal inlägg: 59

Varför inte en samling Kierkegaard texter, eller vad tycker spelteori som är så beläst trots sin ringa ålder. Kanske tom första generationen som är läskunnig?

Sangria2014-05-31 20:20
Antal inlägg: 504

Ttiittii man känner väl någorlunda till vilka människor man kommer på studentfest till och jag skulle naturligtvis aldrig ge något sådant till nån familj som din. Att ge bort en flaska whiskey som är personligt utformad är väl knappast grund för fängelse så länge föräldrarna ser till att ungen ifråga sparar den tills åldern är inne. Min unge fick en sådan , jättefin text på , och den har stått i bokhyllan sedan dess och det är ett par år sedan nu och åldern att dricka är sedan länge uppfylld. Den är ett minne och ska icke drickas upp. Så tycker han själv i alla fall. Han har dessutom fått både öl och wiskyglas i presenter vid jul och hör och häpna, tiittii, han har inte ens varit full en enda gång!! Hur är det möjligt då??? Kanske för att man faktiskt kan inta alkohol utan att för den skull supa skallen av sig så länge man fattar att man kan dricka måttligt. En del klarar faktiskt det vet du, faktiskt fler än du tycks tro. I din värld är ju alla som ens luktar på en kork alkisar. Snacka om att se världen i svart och vitt.

Nora1 - Ej medlem längre2014-05-31 20:25
Antal inlägg: 2885

Det där var väl en efterkonstruktion? Det är väl självklart att man inte ska köpa ut alkohol till ungdomar.

Sangria2014-05-31 20:39
Antal inlägg: 504

Efterkonstruktion? Eh nej. Min son fick en flaska fin skumpa också. Den står också kvar i hyllan. Mina ungar har inte fått något att dricka från systemet före rätt ålder. Däremot står presentflaskorna i skåpet. Nu är ju åldern inne sedan länge och vill dom dricka så köper dom själva. Presentflaskorna är just presenter och minnen och ska sparas. Inget konstigt med det. Jag vet många som fick just skumpaflaskor i studentpresenter. Faktiskt rätt vanligt till just studenten. En skumpaflaska i bokhyllan gör inte en nittonåring till alkis direkt.

Nora1 - Ej medlem längre2014-05-31 20:46

I vilket fall som helst är det olagligt att köpa ut åt underåriga oavsett om dom sparar det eller inte.

ttiittii - Ej medlem längre2014-05-31 20:52

stor mening att ha några flaskor stående i ett skåp resten av livet,riktigt dålig present.Och olagligt

ttiittii - Ej medlem längre2014-05-31 20:54

jag eller inte lågt att köpa alkohol till minderåriga och bör inte uppmuntras på forumet

Sote2014-05-31 21:00
Antal inlägg: 3557

Så är det förstås men till studenten så ärdetav någon underlig anledning en väldig ökning av försäljningen av just skumpa, särskilt dom där små som dom har i ett band om halsen. Är det någon här som har varit på ett studentsläpp dom senaste åren öht? Jag har hunnit med ett par och jag kan säga att i majoriteten har såna runt halsen. Alltså är väl majoriteten av anhöriga/ vänner brottalingar då.
Så hur skulle ni göra då om er unge fick en fin specialdesignad flaska alkohol i studentpresent? Skulle ni ställa er och tillrättavisa givaren inför alla gäster och be dom att ta hem den igen eller skulle ni låta er unge ta emot den och sedan förvara den i en hylla till åldern att intaga alkoholen är inne? För min del har det inte varit några problem. Flaskorna är fortfarande orörda. Dom fick inte dricka alkohol köpt på systemet före rätt ålder. Däremot kunde dom ju gå ut och dricka om dom ville ett år innan studenten. Men nä, det har inte varit särskilt intressant det heller. Märkligt. Och dom som har sprit ibokhyllan och allt. Och ändå inte super varje helg. Så det kan bli......

Mojäng2014-05-31 21:06
Antal inlägg: 115

Håller med titti - varför skulle personen vilja ha ölglas och dessutom av den orsaken att han är "kille"?

Ge en hundring eller femhundring - beroende på hur mycket du tycker att du har råd med. De flesta studenter har, som titti skrev, ett behov av just kontanter. Även om det bästa väl är att inte ge det i reda sedlar.

Sote2014-05-31 21:12
Antal inlägg: 3557

Kunde inte låta bli att lägga mig i diskussionen. Har nämligen också haft ungar som fått skumpa i studentpresent som än idag står orörda i ett skåp. Det är som sagt inte alls särskilt ovanligt att det ges en flaska fin skumpa just till studenter. Jag uppmanar verkligen inga ungdomar att dricka och inte heller att man ska köpa ut till ungdomar men att tycka att det är ett brott att ge bort en flaska skumpa till en student gör i så fall en väldans massa människor till brottslingar. Att ta emot en sådan gåva betyder inte att man måste dricka upp den. Man känner väl för sjutton dom som man blir bjuden till studentfirande ? Och att ge bort öl eller champagneglas är väl ändå inget brott? Eller är även det en uppmaning att börja supa?

ttiittii - Ej medlem längre2014-05-31 21:25

äntligen Soten ,det är ett brott och olagligt att köpa ut till minderåriga,saknat dig iaf,går utmärkt med alkoholfritt i dom där glasen

Nora1 - Ej medlem längre2014-05-31 21:51

Det ÄR olagligt. Detta innebär att alla som köper ut till underåriga brottsliga.

Köp en pensionärsresa som grabben kan spara till dess han blir 65 år.

Frasse2 - Ej medlem längre2014-05-31 21:57
Antal inlägg: 1465

Bara för att det är olagligt betyder inte det det att det inte är larvigt.

Maradona19862014-05-31 22:04
Antal inlägg: 1801

Otrolig humor i den här tråden. Jag föreslog champagneglas, men en skumpa är också en bra idé Klart att det är olagligt att köpa ett fyrahundrakronorsvin till någon som är gammal nog att gå in på ett sunkhak och dricka tio stöl i rad. Har inte mycket till övers för korkade lagar, så bryt gärna mot den och köp en bra skumpa. Min favorit i standardprisklass är Taittinger förresten.

Sedan vill jag fortfarande hävda att champagneglasen kanske är en bättre idé eftersom presenten håller lite längre. Och inte ens den mest rabiata alkoholmotståndare kan hävda att det är olagligt att ge bort glas.

Nora1 - Ej medlem längre2014-05-31 22:12

Det finns många lagar som är mer fjolliga än andra. Skit gärna i vilka lagar ni vill, men kom inte och påstå att den som vill att vi ska följa våra lagar är den som är mest korkad.

Gunilla _2014-05-31 22:22
Antal inlägg: 4425

Man får väl ge flaskan till mamma eller pappa då - så får de servera;

"Det är dock tillåtet att bjuda den som inte har uppnått föreskriven ålder på en mindre mängd alkoholdryck under förutsättning att förtäring sker på platsen och under ordnade förhållanden samt det med hänsyn till den unges ålder och utveckling och omständigheterna i övrigt framstår som försvarligt. På serveringsställe gäller dock den åldersgräns som anges i 7 § andra stycket."
3 kap, §9, Alkohollagen (2010:1622)

toonfisken2014-05-31 22:23
Antal inlägg: 732

Kolla upp killens intressen o köp ett presentkort !
Själv ska jag till en kille som är mycket bilintresserad , hanfår antingen ett presentkort på BILTEMA eller en prenumeration på tidningen Bilsport ! Det blir säkert uppskattat och helt lagligt =)

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?