Spelrum
Giraffen | 26 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 55 |
Mobilspel
Pågående | 19 490 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Rhotheta | 2014-06-19 14:35 | |
![]() | Det är inte föräldrarna som behöver stå på lärarens sida utan rektor, kollegor och regelverk. Skolval i kombination med skolpeng gör föräldrarna till kungar och rektorn deras undersåtar. Läraren blir en slav. Sträck på ryggen, skolan och meddela föräldrarna att de kan organisera sig i hem och skola om de har något på hjärtat. Jag är inte intresserad av hur det går för din djävla unge. Det som intresserar mig är BNP om 30 år. ("djävla unge" för att skapa lite pathos bland allt logos:-) Auktoritet behöver inte utesluta lyhördhet och samförstånd, men auktoriteten är A och O om samhället skall ha en framtid och inte bara några snoriga brats. Dessutom mår din djävla unge fan så mycket bättre av lite ordning och reda :-) | |
sjöstan | 2014-06-19 14:52 | |
![]() | Jaha Rultan. Så med mer pengar slutar ungarna att Youtuba under lektionerna? Och med pengar till skolan kommer eleverna sitta tysta och lysna till läraren? Min tes är snarare att föräldrarnas ansvar är att få sina barn rumsrena och att läraren ska kunna ägna mer tid varje lektion åt det ämne som lektionen är avsedd till. För mycket tid går åt för att diskutera självklarheter. | |
Rultatultan | 2014-06-19 15:02 | |
![]() | @sjöstan Ja. Med mer pengar kanske det funnes tid för pedagogen att engagera sig i eleverna på ett helt annat vis och därmed få bort problemet. Med en personlig assistent till en av aspisarna eller till adhd-killen går det i stället fokusera på att motivera svårflirtade elever (som tenderar att ta fram mobilen när de blir uttråkade i bästa fall, eller störa hela gruppen på andra sätt) i stället för att lägga all energi på att få eleverna med de största svårigheterna att ens sitta på stolen i mer än två minuter i sträck. (Jag har aldrig haft det problemet dock. Under mina lektioner gör eleverna vad de ska. Faktiskt.) | |
sjöstan | 2014-06-19 15:57 | |
![]() | Bara att gratulera. Min poäng är den samma som din men jag uttrykte mig annorlunda. Fler vuxna i skolan och mindre byråkrati för lärarna behövs också. Men ni lärare kommer ingenstans om alla föräldrar hela tiden ifrågasätter allt och hela tiden. Det är egentligen ganska konstigt att vi föräldrar uppmanas till att vara så himla aktiva i barnens utbildning. Jag vet att det är att sticka ut hakan, men för 20 år sedan avkrävdes inte samma engagemang. Men på den tiden lärde sig i princip 100% läsa och skriva efter 9 år i skolan. Är det inte konstigt att dagens skola är så pedagogisk men klarar inte av sin huvuduppgift bättre än för 20 år sedan...... Trots att skolan med dagen ögon var förfärlig...... | |
jellyflower | 2014-06-20 11:03 | |
![]() | Sjöstan, jag tror faktiskt att föräldrar kanske engagerade sig mer i sina barn för säg 20-30 år sedan. Numera har föräldrar så mycket de ska hinna. De ska jobba, jobba över, träna, vara skitsnygga, följa barnen till aktiviteter eftersom om de är hemma blir det bara dataspel, inget familjemys. Men tiderna förändras. Vi kan inte skruva klockan tillbaka. Jag tycker också att det är fördjävligt att barn och unga idag knappt får lära sig skriva. Men jag vetefan om jag tror det beror på mössor i klassrum. Det borde självklart vara mobilförbud under lektionstid. Men nu har vi lagstiftade mänskliga rättigheter, som ju inte funkar riktigt när det handlar om individer som är enormt omogna och inte kan ta rationella, långsiktiga beslut just för att de är väldigt unga. Jag vet inte hur man kombinerar okränkbara rättigheter att uttrycka sin egen personlighet med undervisningsdiciplin. Vete fan om det går. Jan Björklund har väsnats om ordning och reda och ordningsbetyg och fanskap, men istället har barnen och deras föräldrar blivit KUNDER i skolan, och kunden har alltid rätt, annars tar kunden sina pengar och shoppar nån annanstans. | |
jellyflower | 2014-06-20 11:06 | |
![]() | Det är för övrigt därför som Björklund är en pajas, Le-lou. Om du fortfarande undrar. Det är jädrigt svårt att få kunder att anpassa sig efter butiken när det finns många butiker att välja mellan. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-06-20 11:22 | |
![]() | Jag har egentligen ingen aning om ordning är ett av skolans större problem, men ungdomar är väl knappast ointresserade av kunskap. Man får då fråga sig varför de känner sig så rastlösa att annat lockar mer. Ser jag tillbaka på min skolgång har det alltid funnits lärare som har kunnat stimulera den nyfikenheten och på så sätt skapat ordning. | |
jellyflower | 2014-06-20 11:41 | |
![]() | Ett av problemen är kanske att vi tycker så synd om barn för att de måste lära sig något. Tråkiga läxor, rena plågan, stackars barn. Det är nog den synen på skolan, som något så jävla skittråkigt, hemskt och plågsamt, som gör barn ointresserade. För länge sedan var det en ynnest och en förmån att få gå i skolan och lära sig saker. Idag är det rena bestraffningen, något som ska genomlidas. Jag tror att vi lär barnen den inställningen. | |
Salka1 | 2014-06-20 12:33 | |
![]() | Vilka är vi? Jag har aldrig tyckt synd om mina barn för att de får gå i skolan, tvärtom är det en fantastisk förmån. Sen är det ju lite skiftande kvalité både på föräldrar och lärare. | |
sjöstan | 2014-06-23 11:10 | |
![]() | Jelly. Om jag förstår dig rätt är det Björklund som är boven och simsalabim blir det bättre med Baylan? Tror du Björklund i akt och mening försöker förstöra skolan? Tror du det är bättre att inte göra någonting än att riskera att göra fel? | |
sjöstan | 2014-06-23 11:10 | |
![]() | Jelly. Om jag förstår dig rätt är det Björklund som är boven och simsalabim blir det bättre med Baylan? Tror du Björklund i akt och mening försöker förstöra skolan? Tror du det är bättre att inte göra någonting än att riskera att göra fel? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-06-23 13:31 | |
![]() | Björklund har ingen aning om vad han håller på med,så han är nog inte medveten om att han förstör skolan.Sen går det inte att ställa frågan om föräldrar eller skolan ska ta ansvar det är självklart ett samarbete.Och det där om att det finns någon promille som inte går ur skolan och kan läsa,beror på att föräldrar vägrar sätta sina barn i särskola när dom behöver det.Att skolan var bättre för 20 år sedan håller jag med om för då var skolan statlig och pengarna räckte till. Med privatiseringen så ska skolorna gå med vinst och det går ut över barnen.Om en unge kommer till Sverige när hen är 13 år från Uganda så kan hen inte läsa när hen går ur skolan så här har du svaret som du bett om svårare en så är det inte. | |
Rultatultan | 2014-06-23 17:03 | |
![]() | Nej, tiittii, att svenska ungdomar går ut grundskolan utan att kunna läsa, står inte i relation till föräldrars vilja att låta sina barn gå i särskolan. Särskolan är för elever med utvecklingsstörning och/eller begåvningshinder. Inte för elever med det vi kallar "svårigheter" i största allmänhet. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-06-23 22:56 | |
![]() | nä ,Rultan detta med att dom som inte går ur 9;an och inte kan läsa,är ofta människor med en annan kultur som vägrar att inse att deras barn har ett handikapp och det drar ner statistiken,Och att invandrarbarn i tonåren inte hunnit lära sig Svenska,Svenska ungdommar som går ut 9;an och inte kan läsa är inte ett problem mer en för sjöstan för han vill att det ska vara ett problem | |
Rultatultan | 2014-06-24 00:54 | |
![]() | Eh, ttiittii. Nej. Du har fel. Särskolan har ingenting med det hela att göra, då särskoleelever utgör en ytterst liten del elevskaran. Särskolan är inte för vilka elever som helst. För att en elev ska gå i särskola krävs en utvecklingsstörning. Det har ingenting med kultur att göra. Kolla gärna på skolverkets hemsida så får du se. | |
Le Seau - Ej medlem längre | 2014-06-24 01:08 | |
![]() | Jag tror tyvärr att vi under en lång tid byggt en kultur som uppmuntrar (eller i alla fall underlättar) för alla att fly från personligt ansvar. Det är enkelt att gömma sig bakom vårat höga skattetryck och hävda att allt är "samhällets" ansvar. Personligen förordar jag en kultur där alla från början inpräntas att det är deras förbannade plikt att göra sitt bästa för att försörja sig själva. Jag är övertygad om att det går att kombinera med ett bra socialt skyddsnät för dem som vill men inte kan. | |
Sote | 2014-06-24 06:28 | |
![]() | Rultan har helt rätt. Det ska till ett ordentligt handikapp för att ett barn ska gå i särskola. Barn med " vanliga" svårigheter som bokstavsproblem, autism och annat går i vanliga klasser med i bästa fall en resurs. Det påverkar naturligtvis alla i en klass om det är en elev med stora svårigheter som dessutom är utåtagerande. Vi har ett par såna ungar på min skola och framförallt en som är riktigt problematisk. Det finns en resurs men arbetsmetoden går ut på att låta honom hållas så han inte flippar ut för minsta grej. Han får alltså bete sig som han vill mot både vuxna och andra barn , dvs han kan gå förbi och bara kasta ur sig att " du är en ful fitta och dum i huvet" och jag ska bara le och låta det vara. Samma sak mot andra bárn som ofta blir både ledsna och arga och får stå ut med mycket skit. Han är dessutom våldsam och har sparkat flera personal i magen och självklárt andra barn. Skolan kan inte göra någonting och föräldrarna bara ler. Assistenten bara går efter och ler och metoden vi alla ska använda är att " lovebomba" honom. Hela klassen blir naturligtvis negativt påverkad och elever som behöver hjälp får inte det i den utsträckning som behövs då alltför mycket tid går åt till att hantera den här enda ungen. Ochd etta är bara en av dom som har svårigheter. Vi har minst fem till barn som har tex ADHD, Asberger och liknande diagnoser och skolan har endast ca150 elever. Självklart utgör detta ett problem. Både pedagoger och föräldrar , framförallt föräldrarna till dessa barn då, är emot att ha dessa barn i vanlig klass och inte i små grupper som dom gjordef ram till bara några år sedan.s en kom politikerna påa tt alla barn skull inkluderas som det så fint heter vilket i praktiken innebär att dom exkluderas i framtiden då dom inte har en chans samtidigt som andra blir lidande på vägen. | |
sjöstan | 2014-06-24 08:25 | |
![]() | Trist situation du beskriver Sote. Jag lider med dig. Har nyligen tvingats flytta min dotter (åk 8!) pga stökig arbetsmiljö. Alla som vill lära sig måste fly från klassen eftersom 3-4 elever beter sig som svin. För mycket tid går åt i skolan till "icke lärande aktiviteter". I stället för att se helheten är den en politisk konsensus att man ska se till den enskilde. Låter jättebra men är en katastrof för flertalet. Allt för mycket tid går åt till "värdegrund" och annat flum. Jag tror att den bästa hjälpen vi föräldrar kan ge våra barn är att stötta hemmavid och inte tjata på läraren hela tiden. I dagens curlingbeteende tar vi föräldrar alltför ofta okritiskt barnens parti och börjar ringa/mejla lärare och rektor. Tyvärr har jag gjort det samma vilket inneburit att många barn får svårt att hantera motgångar. Vi föräldrar löser/krattar manegen så våra barn får en jämn och fin väg att vandra. I första läget är detta naturligtvis bra, men vi berövar samtidigt våra barn möjligheten att lära sig lösa problem. När barnen sedan går ut i arbetslivet blir dom förskräckta över alla krav och regler som man inte ens kan ifrågasätta varje morgon. Något vi föräldrar uppmuntrat under hela deras uppväxt. När jag gick i skolan hade vi en 15 månader lång utbildning i att "ta skit". Det kallades militärtjänst och formade många okuvliga grabbar till fungerande samhällsmedborgare. Inte för att krigandet i sig var så vettig sysselsättning men att lära sig förstå nyttan med att samarbeta och sätta "de många" i stället för "jag" i första rummet är oerhört nyttigt - för Sverige. Föräldrar - bort från skolan Lärare - ta tillbaka makten i klassrummet Rektorer - stöd lärarna Politiker - ta en pus på 10 år och låt skoorna få arbetsro Arbetsgivare - sluta kräva högskoleutbildning där det inte behövs. De allra flesta arbetsuppgifter i ett samhälle handlar om att arbeta systematiskt. Det klarar vem som helst av med lite intern utbildning. Utbildningshysterin är kontraproduktiv. Eftersom en högskoleutbildad person som får ett alltför enkelt jobb snart kommer att byta till ett annat jobb. Medans en "rätt" utbildad person troligen kommer stanna kvar och med tiden bli oerhört skicklig på sitt arbete. Mycket få jobb borde kräva högskolestudier. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-06-24 19:51 | |
![]() | rultan, läs om och läs rätt | |
Incidental - Ej medlem längre | 2014-06-24 20:53 | |
![]() | www.aftonbladet.se/n...86 43752.ab | |