Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade46
Mobilspel
Pågående19 970

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rucio - Ej medlem längre2014-08-05 22:51
Antal inlägg: 41

Oj, jag som trodde att tio tusen Svenskar dör av getingstick varje sommar,men det är alltså fler dinodog!
Jag är häpen.

PetLin22014-08-06 08:04
Antal inlägg: 298

Här hos mig i Vendelsö funkar en vanlig getingfälla med jordgubbssaft utmärkt. 30-40 döda getingar om dan blir det nog

dinodog2014-08-06 08:08
Antal inlägg: 4973

Rucio vad fick du tio tusen ifrån?

dinodog2014-08-06 08:17
Antal inlägg: 4973

I Sverige är ca 1% av befolkningen allergiska mot getingar/bin.
Det brukar vara ett dödsfall om året i Sverige pga getingstick.
Sedan finns ju getingar/bin i resten av världen :-)
Och mördarbin är vi förskonade ifrån tack och lov.

Getingar är med på 10 i topp listan på ett av världens farligaste djur faktiskt.

Salka12014-08-06 10:24
Antal inlägg: 670

Jag blev så trött på getingarna sist vi satt ute och åt middag, så jag hämtade dammsugaren för att göra något radikalt. De var väldigt svårfångade men däremot åkte maten in i slangen, så lockelsen försvann...

jellyflower2014-08-06 11:05
Antal inlägg: 1108

Om man vill fånga getingar i en burk räcker det med lite saft, man behöver verkligen inte vräka i decilitervis med sylt och sirap och döda getingar. Man kan f ö även locka till sig getingar med kött, de gillar kött.

Här är getingplågan ännu inte särskilt uttalad. Men vi hade rapsvivelinvasion för någon vecka sedan. De stacks inte men de var många.

jellyflower2014-08-06 11:18
Antal inlägg: 1108

Tiotusen dör inte av getingstick varje år i Sverige =D

bibladet.se/content/...-f arlighet

Man ska även skilja på allergi mot bi/getingstick och utökad lokalreaktion som många får. Utökad lokalreaktion innebär ungefär att man sväller upp som en melon där man blivit stungen och det gör ont i typ en vecka. Det är inte livshotande, men drygt.

Anafylaxi som reaktion på stick är däremot synnerligen livshotande och kräver omedelbar vård.

Ett tips är när ni går i skogen, ha höga gummistövlar och byxor som inte getingar kan flyga upp i. Då är man bättre rustad om man trampar i ett jordgetingbo. Jag har trampat i ett dito iförd gympaskor och vida shorts och det var DRYGT.

Tag två cetirizin och tvätta med tvål o vatten.

Sote2014-08-06 11:19
Antal inlägg: 3557

Jelly-Här funkade det inte alls med bara saft. Hände absolut ingenting men när jag tillsatte martini....då jäklar tog det fart!!alkohol verkar ha dragkraft inte bara på vissa människor.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?