Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 3 |
Mobilspel
Pågående | 19 885 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-08-14 08:04 | |
![]() | Klart du kan låna ut bilen till vem du vill men inte säkert att det blir nån ersättning vid eventuell olycka som i Mintas fall. gupea.ub.gu.se/handl...20 77/22047 | |
Bitte - Administratör | 2014-08-14 08:23 | |
![]() | Minta har du kollat med ditt försäkringsbolag vad de säger om saken ? Bitte | |
Sote | 2014-08-14 08:56 | |
![]() | Hur bevisar ett försäkringsbolag att ägandeförhållandet är annat än man uppgett då? Om tex min son lånar vår bil en gång och har oturen att krocka? Ska försäkringsbolaget fråga ut alla grannar då om vem som dom ser kör bilen ifråga oftast eller? För min son använde alltid bilen till och från stationen när han bodde hemma men på eftermiddagarna och helger så var det jag som hade den. Vem är huvudsaklig brukare då? Ska man vara tvungen att ha en bil per person i familjen då? Verkar ju riktigt konstigt att det ens kan uppstå tveksamheter tycker jag. Det enda som står i mina försäkringsvillkor är att jag har aktsamhetskrav som innebär att den som lånar bilen ska ha giltigt körkort och vara nykter. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-08-14 09:16 | |
![]() | Antagligen kollar dom vem som har mest ekonomiskt intresse av bilen. Kör sonen till jobbet varje dag och du har två bilar så anser dom nog att han är brukare av bilen. Tycker egentligen inte att det är fel att låna bilen till sina barn. I Mintas fall blir det ganska klart iom att hon inte har körkort. Osaken till att hon skulle skriva bilen och fösäkringen på sig är att komma undan med en billigare försäkring. Försäkringsbedrägeri enligt vissa. Men vet man inte att det är så så är det klart att föräldrar försöker få det billigare för sina barn | |
hove - Ej medlem längre | 2014-08-14 09:33 | |
![]() | I Mintas fall antar jag att hon tänker bruka den även om sonen kör den. | |
hove - Ej medlem längre | 2014-08-14 09:33 | |
![]() | I Mintas fall antar jag att hon tänker bruka den även om sonen kör. | |
hove - Ej medlem längre | 2014-08-14 09:40 | |
![]() | Eller kanske inte:= ) Men så kan det ju ändå vara. Man kan ju äga en bil och låta någon annan köra den åt sig av olika anledningar. | |
Minta | 2014-08-14 12:53 | |
![]() | Jo, jag ska använda den men min son vara chaufför :) Han ska också använda den såklart. | |
Sote | 2014-08-14 13:31 | |
![]() | Men försäkringsbolaget har ju inte nåt att göra med vem i min familj som kör bilen och hur mycket så länge dom har körkort och är nyktra och kör som folk. Om min son kör bilen till stationen varje dag och jag åker till mitt jobb varje kväll så har vi ju båda ekonomiskt intresse av bilen. När han använde bilen dagligen så fick han stå för skatten och betala service och besiktningen och jag betalade försäkringen. Bensinen delade vi på. Skulle ju ha varit sjukt onödigt att ha två bilar av den anledningen att försäkringsbolaget tycker det. | |
limpan__2 | 2014-08-14 14:13 | |
![]() | Fast i ditt fall är det väl inte så troligt att försäkringsbolaget skulle anse att det är fel att du står på försäkringen eftersom du använder bilen i stort sätt daglingen. Om du bodde i Jokkmokk och din son i Stockholm använde bilden varje dag känns det väl inte helt orimligt att det är din son som försäkringspremien skall beräknas på. Risken att försäkringen ska användas är ju klart mycket högre för en ung man i Stockholm än i en kvinna Jokkmokk. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-08-14 14:21 | |
![]() | Jag vet ju inte eran situation, men det förstår du väl att försäkringsbolaget har intresse i vem som använder bilen mest. Om Kalle 19år har sin mamma till att försäkra hans BMW så baseras ju försäkringspremien på hans ålder bla. Riskerna att han kraschar är ju mycke större än att hans mamma ska göra det. Så länge inget händer märker inte försäkringsbolaget nått. Men vid olycka så tar dom naturlugtvis reda på fakta. | |
hove - Ej medlem längre | 2014-08-14 15:18 | |
![]() | Varför krångla till saker med familjesituationer? Försäkringen följer bilen oavsett vem som kör den. Några försäkringsbolag har någon klausul där försäkringen är dyrare om den som brukar bilen är under 24 år pga att olycksrisken är större för dessa. Det är väl bara att låna ut bilen till vem som helst, hur länge som helst, bara man ser till att man har koll på det. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-08-14 16:01 | |
![]() | Som förälder och som ägare-försäkringstagare-h uvudsaklig brukare kan man självklart låna ut sin bil till sina barn oavsett om barnet bor hemma eller inte. Om barnet är under 25 (24 i vissa fall) så drabbas man av en högre självrisk vid en eventuell skada. Om man som förälder tar beslutet att äga och försäkra en bil vars huvudsaklige brukare är något av ens barn så gör man sig skyldig till skenförsäkring vilket vid en eventuell skada kan leda till reducerad ersättning, ingen ersättning alls samt åtal. I Mintas fall ganska självklart att hennes son skulle vara huvudsaklig brukare då hon själv saknar körkort. Sote klarar sig med ett nödrop :) | |