Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade9
Mobilspel
Pågående20 612

Forumkategorier

Användare Inlägg  
RambleTamble - Ej medlem längre2014-09-19 21:10
Antal inlägg: 2728

Min förståelse för människors okritiska svälljande av det som presenteras via media är .... Noll.

boffertomte2014-09-20 08:04
Antal inlägg: 1128

Fast det är rätt svårt, Ramble. Media är min enda källa till info om t ex Ukraina. Jag känner ingen där och har aldrig varit där. Det är oerhört svårt att göra en värdering av medias rapportering under såna förutsättningar.

Men visst, jag blir också paff när folk säger sånt som "De sade på tv att..." och menar att det därmed är ovedersägligen sant.

kovikstippen2014-09-23 08:06
Antal inlägg: 979

Undrar om det skulle bli bättre om reportrarna började beskriva vad dom ser i stället för att ge "berättelser som berör", som är Expressens paroll.

Förr fanns politisk vinkling i huvudsak på ledarsidan. Idag är varje inslag och artikel politiska. Oaktat om det är reklamradio/tv eller svt/sr.

Den ena sagan efter den andra kastas över läsarna.

Men troligen är det enklare och billigare att "beskriva känslan" än att försöka beskriva händelsen......

Redan för 10 år sedan började tv4 alldid ha en sol på väderprognoserna. Sol säljer mer reklamplats. I värsta fall fick man skrattande säga att solen mer var en förhoppning än en realistisk prognos.

Idag säljer man alla nyheter på lilnande sett.

Hellre beskriva en konflikt som inte finns än att beskriva en svår händelse. (När konflikten viar sig inte finnas kan man ju skriva om det i morgon. ......) Dessutom kan man ju alltid hitta någon idiot som tycker att jorden är platt som på så sätt räddar "vinkeln"

Silfverkrok - Ej medlem längre2014-10-05 16:09
Antal inlägg: 7174

Alliansen hade väl tur den här gången, Maradona. Förra gången borgarna tog makten gjorde vi ett historiskt ras i välfärdstoppen, från 8:e plats till 14:e.

Bisonbox2014-10-06 18:17
Antal inlägg: 1360

Maradona
Sysselsättningsgrad är oförändrad ca 66%
Arbetslöshet 2006 7%
Arbetslöshet 2014 8%

Sverige går fantastiskt men har högre arbetslöshet än Nederländerna, Danmark, Norge, Storbritanien, Tyskland, Österiket, ....
Men alliansen har kanske inte haft högre ambitioner än vara bättre än Grekland och Portugal....

kovikstippen2014-10-07 09:32

Med statistik och vilja kan man visa vad som helst Bison.

Alliansens mål var att varje svensk i varje tidpunkt skulle föredra att arbeta hellre än arbetslöshet. Så reagerade inte vi. Trots att alla som arbetar fått en extra månadslön att konsumera för, väljer många att gnälla i stället för att hugga i.

Staten kan vara generös med hjälp om alla som kan hjälper till. Men ju fler som inte bidrar blir det inte så stor peng toll var och en.

På 60-talet var det fult att få bidrag = staten hade råd att vara generös. Vi dog vid 75 års ålder

På 2000-talet är det självklart att alla "har rätt" att utnyttja systemet till max. Vi dör vid 85 års ålder. Vi har fått 10 år till när "någon annan" ska betala. = pengarna tar liksom slut.

Vi blir allt äldre och pluggar allt längre. Ekvationen går inte ihop. 5 år längre studietid och 10 år längre livstid gör att staten fått försörjningsansvar för 15 år till, samtidigt som antalet äldre ökar lavinartat.

Den här problematiken är ytterligare ett exempel Sveriges usla debattklimat. Liksom med invandring och skola är debatten mer intresserad av sifferexercis oxh att kasta skit på varandra, än att lösa problemen.

De som går i pension idag har det bättre än någon tidigare (och senare?) generation någonsin haft det. På alla plan. Ur alla synvinklar.....

Trots det är dom inte nöjda och kräver mer gulli-gullande. "Hellre pengar nu än till våra barn" är den moderna 40-talistparollen. Fy fan!

Bisonbox2014-10-08 12:19

Koviks
Är SCBs statistik felaktig?
Hur väl har det fungerat att försöka pressa ut arbetslös och sjuka på arbetsmarknaden genom drastiskt försämmrade vilkor?
Om sysselsättninggraden är oförändrad är det då färre som bidrar?
Hur överutnyttjar jag min egen intjänade pension?
Sista 5 år i livet kräver mycket resurser, men om det är mellan 70 och 75 år eller 80 och 85 år ger inte det samma kostnad?
Är inte invandring ett sätt att lösa problemet med vår åldrande befolkning?
Finns det inte idag väldigt många 30 och 40-talister med inga eller få ATP poäng som inte haft någon löneutveckling alls de senaste 8 åren?
Skatterna har sänkts med minst 100 miljarder och det finns idag ett underskott på ca 100 miljarder och hur rimlig är då analysen att det beror på att vi studerar längre?

kovikstippen2014-10-08 13:01

Du snackar i nattmössan Bison.

Jag sa inte att alla 40-talister är förmögna. Jag hävdar däremot att 40-talisterna är den rikaste åldersgrupp som någonsin levat i Sverige. Deras barn och barnbarn kommer inte i närheten när dom går i pension.

Löneutveckling de senaste 8 åren?
Ge dig nu va! Pöocka bort Sossemössan och ta fram räknesnurran. Att person A Får sänkr skatt innebär ju inte att person B (pensionär) får det sämre. Skillnaden i lön mellan A & B ökar men det är enbart för att person A fått det bättre. För övrigt just det som Alliansen lovade.

Behöver jag kommentera dina fantasier om livslängden? I just ditt exempel är kostnadsökningen 5 års pensioner, läkemedel mm mm

Bisonbox2014-10-11 15:20

Med en Alliansmössa är man nöjd och alla andra borde fatta att man borde vara nöjd. Tycker att det är det du yrar om och saluför utan att vara påläst...

Får ett orangekuvert där just min intjänade pension framgår, antar att du får det också. Stiger den förväntade livslängden så kommer min pension att minska. Betalar inte pensionärer skatt (högre?) som kan bekosta subventionerat läkemedel? Är det inte de sista 5 åren som kräver mycket resurser?

Reallöneutveckling alliansåren 2006-2013, endast 11%
Reallöneutvecklingen sosseåren 1999-2006, mer en dubbelt upp 24%
Hur väl har det fungerat att drastiskt försämra villkoren för de mest utsatta grupperna?

Hur ska vi bekosta skattesänkningarna när nästan alla tillgångar är sålda?
Vad bra det blev med apoteken, har allt utom medicin som är dyr att
lagerhålla....
Vad bra det blev med bilprovningen, 25% dyrare och för en 100 lapp får man reda på det som man fick gratis förr av besiktningsmannen.
Finns de nått som blivit bättre eller ska vi vara nöjda med att det inte blivit sämre?

Bisonbox2014-10-11 15:24

Sorry, vissa saker är bättre nu. Staten subventionerar mina däckbyten på BMWen, häck eller däck bara en bokstav som skiljer ingen kollar...

Måns_E2014-10-11 16:00
Antal inlägg: 12023

Själv tycker jag att det är en stor fördel att inte behöva boka besiktningstid tre månader i förväg och sedan ändå sitta i en timmas kö innan man blir insläppt.

Att istället kunna besikta bilen en lördag eftermiddag utan kö, tycker jag är ett stort steg framåt.

Blasse2014-10-11 16:31
Antal inlägg: 7092

Håller med dig Måns

Nora1 - Ej medlem längre2014-10-11 16:51
Antal inlägg: 2885

Kösystemet blev väl bättre tidigare vad jag kan minnas?

Blasse2014-10-11 18:05
Antal inlägg: 7092

Jo det var bättre förut, men vi har blivit fler nu och av någon anledning så fungerar inte kösystem längre pga av olika sätt att påverka systemen

Bisonbox2014-10-12 18:18

Varför köa om du kan boka en tid? Enkelt att byta den tid som erbjöds. Öppnade klockan 6 på morgonen och stängde 6 på kvällen, så det upplevde aldrig jag som ett problem.
Fantastiskt med valfrihet kan väja besikta, eller köra 3 mil till närmsta konkurrent...
Men det är klart då kan man svänga förbi några apotek och har man tur så är det någon som har min medicin i lager.

Måns_E2014-10-12 19:42
Antal inlägg: 12023

Jag Tycker att bilbesiktningen fungerar smidigare nu.

Moose72 - Ej medlem längre2014-10-13 13:11
Antal inlägg: 1910

Appropå bilbesiktningen...
www.forskning.se/nyh...93 69c.html

Vad har du för specialmedicin då?

Moose72 - Ej medlem längre2014-11-10 21:27
Antal inlägg: 1910

mobil.svd.se/kultur/...vd -2834736

Tål att tänkas på

Sote2014-11-10 22:08
Antal inlägg: 3557

Håller absolut led om att det blivit både smidigare och mer tillgängligt att besiktiga bilen nu. Dessutom hittade vi en liten station som har supertrevlig personal. Man parkerar utanför , går in o lämnar nyckeln och sätter sig och tar en fika under tiden. Dom har nästan alltid hembakat fikabröd också och det gör ju ingenting. Det som jag förr upplevde som jättenervöst är nu en trevlig stund med personal som känner igen oss när vi kommer och dom är hur proffsiga som helst. Vi kommer oftast dit runt tjugo minuter för tidigt och är därifrån innan vår bokade tid har startat. Det är dessutom inga problem att boka en tid som passar nån vecka innan. Vi har ändå två bilar och det flyter fint nuförtiden. Eftersom dom båda ligger inom samma period så brukar vi komma samtidigt med båda och lustigt nog har det blivit på påskaftonen som vi brukar ta det. Det är typ bara vi där då.......

jellyflower2014-11-11 19:07
Antal inlägg: 1108

Vad gäller apoteket så beställer jag över nätet. Det tar inte längre tid, jag slipper först tratta ner till apoteket och stå i kö, beställa min medicin och sedan tratta tillbaka ett par dagar senare för att hämta den. De har aldrig de mediciner man behöver hemma, inte ens av de vanliga sorterna. Det är förmodligen nåt med lagerhållning osv men för mig som kund är det sugigt. Jag är inte heller intresserad av att bli påprackad några hudvårdsprodukter och bantningspulver och annat fanskap de alltid har massor av hemma.

Det är enklare på nätet.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?