Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade54
Mobilspel
Pågående20 426

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Locomondo - Ej medlem längre2014-10-07 09:29
Antal inlägg: 3768

Tack Sote, du förstod vad jag menade.

Sote2014-10-07 09:37
Antal inlägg: 3557

Rhoteta- jag skriver "vissa" eftersom det är flera som i min mening står för inskränkthet och fördomar. Jag tror att även du kan lista ut vilka dom är och därför vänder jag mig inte till en särskild. Tror inte att dom själva har svårt att förstå vilka jag syftar på.

kovikstippen2014-10-07 09:47
Antal inlägg: 979

Måns.
Att sakligt tala om invandring och hur den ska utformas är inte att anama någons politik.

Att vägra samtala om ett problem och svamla om annat är däremot att anama SD politik.

Alla andra partier vägrar konsekvent prata om den verklighet som många lever i. Då blir det självklart så att det partiet som ser detta gynnas.

Så länge diskussionen handlar om att själv framstå som god och alla oliktänkande som onda kommer SD växa.

Det löser ingenting att du och Loca är hemskt fina människor. Vi måste skapa ett system i mottagandet som gör att integrationen går så snabbt och smidigt som möjligt.

Det är en systemfråga snarare än en tycka-synd-om fråga.

Så i stället för att få motståndare att framstå som onda människor med trist människosyn borde vi tillsammans försöka lösa svåra frågor (tex invandring,arbetslöshet, skola, bidrag).

Då måste vi sluta skjuta giftpilar mot varandra och försöka förstå varandra.

skrutta002014-10-07 09:49
Antal inlägg: 918

Jag tror det är som med varg när det gäller flyktningar invandrare i Sverige.

En liten grupp eller enstaka individer er det ok att ha i sitt närområde...men blir det flockar vill ingen ha det. Eller så skall flocken vara på tillfördelta platser...

Sote2014-10-07 11:11
Antal inlägg: 3557

Fiddå- hur andra länder gör är ju upp till dom, här i Sverige råder religionsfrihet och skolan ska inte vara påverkad av religiösa inslag. Det stämmer heller inte att man inte får sjunga tex den blomstertid nu kommer på avslutningen eftersom det räknas som ett kulturellt inslag precis som Lucia och julfirandet gör. Däremot kan dom som inte vill att barnen deltar i tex Luciafirande pga den religiösa bakgrunden slippa. Det är en del av religionsfriheten. Hur dom gör i tex Jordanien är inte relevant i sammanhanget.
Kovikstippen- vilket språk en invandrare/ flykting talar är väl av mindre vikt. Förr eller senare lär sig dom flesta att tala svenska men för att göra det måste dom ju få en chans att prata med folk. Integration sker ju bäst om man inte segregerar folkgrupper. Jag bor tex i ett område med väldigt få invandrare men dom som bor här kommer snabbt in i samhället då dom faktiskt får möjlighet att leva bland svenskar på riktigt. Barnen i skolan får hemspråksundervisning och specialkost om så önskas och det är absolut inga svårigheter eller problem med det. Vi har en famils med ortodoxa muslimer och dom ungarna är nog dom absolut mest väluppfostrade av alla på hela skolan och pratar felfri svenska. För att inte ställa till för mycket besvär när det gäller maten då dom äter Halal slaktat kött så har dom valt att låta barnen äta vegetariskt. Inga problem det heller.
För min del så handlar det mest om vilken synfolk har på andra människor och deras situation och hur man väljer att förhålla sig till människor med annan bakgrund än ens egen. Jag talar naturligtvis också av egen erfarenhet till skillnad mot många av dom som brukar ha mest åsikter i frågan. Många tror och tycker väldigt mycket utan att ha någon direkt kunskap eller erfarenhet i frågan. Det har jag.

kovikstippen2014-10-07 11:24

Bra där Sote.

Så du tycker att komnuner som hittills inte tagit emot flyktingar ska tvingas?

Eftersom de som trots allt kommer till era trakter integreras fort och smärtfritt.

Jag håller med dig men ser också att just dina grannar (vet inte var du bor men du sa själv att ni inte har många flyktingar där) valde att rösta på SD i stället för det invandringsvänliga M. (Min analys av regeringsskiftet)

Hur ska vi övertyga de rika kommunerna att ta emot fler? Lagstifta?

Många rika kommuner skyller på brist på bostäder. Hir får vi rika kommuner att bygga mer?

Stinky Lomax - Ej medlem längre2014-10-07 11:47
Antal inlägg: 158

Så Sote tycker att förortsupplopp och ungdomar som reser till Syrien och Irak för att kriga i islams namn är fördomar. Snacka om att vägra inse fakta.

Måns_E2014-10-07 11:51
Antal inlägg: 12023

Fast vägrar verkligen andra partier det? Och vägrade verkligen dessa partier att diskutera det innan SD kom in i riksdagen.

Nej, det har alltid pratats invandring och integration i Sverige. Att man inte ställer samma problemformulering som SD, (och i viss mån du?), beror väl snarare på att man drar lite olika slutsatser och har lite olika verklighet att förhålla sig till.

När det gäller flyktingmottagande så gör vi som de flesta länder att vi tar fram vad vi anser skall vara flyktingstatus. Den största anledningen att vi tar emot fler flyktingar än våra europeiska grannländer är för att vi tar emot syrier.

Och att det finns flyktingskäl om man flyr från Syrien borde väl de flesta se? Ergo får Sverige betala för en högerpopulistiska våg i Europa.

Stinky Lomax - Ej medlem längre2014-10-07 12:03
Antal inlägg: 158

Åkesson har ett lysande förlag gällande flyktingarna från Syrien: Hjälp dem i deras närregion så kan även fler hjälpas för samma kostnad. Mycket bra tänkt UNHCR kan hjälpa bättre i närheten i stället för att ta hit en viss utvald del.

Rhotheta2014-10-07 12:15
Antal inlägg: 4992

Sote. Du säger alltså precis som skrutta00 och jimmie åkesson, att det inte är några problem med flyktingar, så länge de inte är för många på samma ställe. Betyder det därför att du tycker att de är sämre människor?

skrutta002014-10-07 12:19

Rhotheta...jag drog en liknelse....inte min personliga åsikt:)

Rhotheta2014-10-07 12:22

Måns. Sverige betalar vad vi väljer att betala. Vi kan besluta oss för att sluta med all energianvändning för att rädda klimatet. Det beslutet kan vi inte lasta andra länder för. Du har t.ex. beslutat att inte upplåta ditt hem till hemlösa, för du tycker att din bekvämlighet går före andra människors behov. Detta trots att dina grannar gör likadant. Antalet hemlösa i ditt hem är sålunda ditt beslut och ingen annans.

Rhotheta2014-10-07 12:30

Bra påpekande. Jag övervägde inte ens att någon skulle kunna tolka den mer bokstavligt, men när jag tänker efter behövde det säkert skrivas ut i klartext.

Rhotheta2014-10-07 12:35

Nej, du borde helt lyftas ut från det jag skrev. Din personliga åsikt framgår inte över huvud taget.

skrutta002014-10-07 12:37

Jag säger så här...jag välkomnar inte människor med människosyn som strider mot allt va jag anser vara mänskliga rättigheter.

Jag välkomnar inte den människa som tycker att det är en rättighet att slå sin fru och barn.

Jag välkomnar inte den människa som anser att kvinnor är läger stående än mannen och gömmer sig bakom kulturell heder när kvinnan blir ihjälslagen för att hon blev ihop med en Svenne.

Jag välkomnar inte människor som utför djurplågerislakt för att äta sitt kött.

Jag välkomnar inte människor som faktisk inte har med religion att göra..tvingar sina kvinnor att fråga sin man om han vill ha sex varje kväll och om hon inte vill våldför sig hennes man sig på henne.

Jag välkomnar inte människor som i Sverige vill ha laglig omskärelse av kvinnor och barn.

Jag välkomnar inte människor som vill i sitt hemland instifta lagar att vuxna män får gifta sig med 9 åriga flickor...förtäckt pedofili...

Är jag rasist när jag tycker detta är fel??? MÅNGA vill nog svara ja..Jag säger nej...

Jens N - Ej medlem längre2014-10-07 12:44
Antal inlägg: 445

För så är alla invandrare? Eller till stor del? Jisses...

kovikstippen2014-10-07 12:47

Måns.
I mina ögon vägrar det offentliga rummet att diskutera invandring i termer av något som behöver diskuteras och hanteras.

Det har faktiskt ingen betydelse hur många som kommer hit. Frågan borde diskuteras och ventileras.

Idag pratas det oväsentliga sidospår och matematiska övningar. Då kan man låtsas att man pratar. Men så fort någon vill genomföra en reell förändring blir alla som tokiga och den som vill förändra blir anköagad och demoniserad.

Varför pratar man inte om bostäder, utbildning och framtid samtidigt som man pratar flyktingar. I alla andra sammanhang är ju bostäder och utbildning helt avgörande för oss svenskar........

Vi ska tvinga alla svenskar att gå 12 år i skolan. Varför tvingas inte flyktingar att gå 3-4 år i skolan? Varför är deras skolgång frivillig (dvs utan sanktioner för den som vägrar).

Imvandringspolitiken borde hamdla om att bygga ett fungerande system för de ankommande.

skrutta002014-10-07 13:03

Jo Jens..jag vågar att sticka ut hakan och säga att så är faktisk veldigt många av våra invandrares människosyn när de kommer från muslimska länder.Jag har en syster som varit gift med en muslimsk man...och jag har sett hur han..hans bröder...kusiner..kusiner s kusiner uppträder i sverige..och vilken syn de har på oss svenskar nordmän.

Skulle vi vända på det hela villa jag kallat de för de största rasister jag någonsin mött!!

Tycker du det är ok med barngifte...djurplågeri.. .omskärelse...mm Jens??? Svarar du nej nu...tror jag nästan jag måste tro du är rasist.

Jens N - Ej medlem längre2014-10-07 13:16
Antal inlägg: 445

Klart jag inte tycker det är ok. Ditt resonemang är helt ologiskt så vidare diskussion kan vi skippa.

skrutta002014-10-07 13:21

Ologiskt är att Svenne är livrädd för att öppna sin mun i sitt eget land och säga sin rationella åsikt....allt för att inte bli kallad rasist.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?