Spelrum
Giraffen | 33 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 18 |
Inloggade | 51 |
Mobilspel
Pågående | 19 024 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-01-12 22:33 | |
![]() | Jag tror att många som velat hävda att kulturkrockar är bagateller sitter med en klump i magen just nu. | |
micro113 | 2016-01-12 22:41 | |
![]() | carlmartin Det tror jag också -- och jag tror den klumpen i magen får somliga att försöka lansera uttryck som "extra muslimer" -- utan att de själva ens är klara över innebörden/definitionen i det uttryck de försöker kabla ut .. | |
Måns_E | 2016-01-12 22:53 | |
![]() | micro jag förstår mycket väl vad jag menade. Med tanke på att det verkar röra sig om berusade flyktingungdomar så torde det inte vara de mest religiösa personerna om man säger så. Å andra sidan så tycks det ofta vara relativt sekulariserade unga människor som ansluter sig till IS. Min tanke är då att man kanske inte skall koppla ihop dessa händelser direkt med religion. Vilket Lågintensiv försökte göra. Däremot så har jag inga som helst problem att koppla ihop det med kulturella skillnader. Dock så finner jag vare sig islam som jättefarligt per definition, jag anser inte heller att kulturella skillnader är skäl nog för avslag på asyl. Även om kriminella handlingar bör kunna leda till avslag. Man kan nämligen ha mer än en tanke i huvudet samtidigt. | |
Lågintensiv | 2016-01-12 22:58 | |
![]() | Jag ville mer ringa in regionen än påvisa deras religiositet. Religiositeten är bara intressant för att den påbjuder en förlegad människosyn. | |
Måns_E | 2016-01-12 23:09 | |
![]() | Fast det är väl också ett skäl att de har stuckit därifrån. Jag tänker inte på något sätt försvara de handlingar som har framkommit. Å andra sidan så är det ju lite väl magstarkt att påstå att alla från Afghanistan är på ett visst sätt, och därför skall ingen därifrån få uppehålla sig på svensk mark. Det handlar fortfarande om få individer, vilka man såklart bör ingripa emot. | |
Lågintensiv | 2016-01-12 23:15 | |
![]() | Du menar inte att vi alls skall försöka styra vilka människor vi gör en del av vårt samhälle, om det konstateras att strömningar inom deras kultur är ett hot mot vår frihet? Jag anser att i den mån vi kan det, skall vi försöka göra det. Jag skulle önska en lägre andel ensamkommande flyktingkillar. Ett överskott av män i population är negativt, i sht när det tillkommer en integrationsaspekt. Därför skall man kräva papper och tillämpa medicinsk åldersbestämning. Jag tar gärna emot tjejer från förtryckta minoriteter istället. Hela kollektivet av yazidier (stavning) kan få en helt egen kommun nånstans vad mig anbelangar. | |
micro113 | 2016-01-12 23:15 | |
![]() | Måns_E Eftersom de tar med sin dåliga kvinnosyn hit och manifesterar den här så kan vi nog dra slutsatsen att det var inte från den de flydde - utan från förtrycket de tyckte drabba dem själva som män möjligen .. Dessutom - vore det kvinnoförtrycket som flykten handlade om så hade skickat sina fruar och döttrar - inte lämnat kvar dem hemma när de sökte bättre och tryggare förhållanden för sig själva .. | |
micro113 | 2016-01-12 23:17 | |
![]() | Lågintensiv Måns är man - hans solidaritet kommer aldrig drabba honom själv .. i alla fall lever han i den tron ... Att kvinnor får betala lite för att män skall ha det bra är ju inte ens nytt i vår kultur -- och givet locos, Måns och andras resonemang - långt ifrån utdött.. | |
boffertomte | 2016-01-12 23:32 | |
![]() | Det är väl konstigt vad det görs mycket bortförklaringar? En massa män tydligen huvudsakligen flyktingar från länder med dominerande andel muslimsk befolkning blrjar i flock angripa unga europeiska flickor. Vad gör vi åt det? Jo, vi bortförklarar det med att dessa män är helt vanliga gossar som inte har minsta tanke på att förtrycka kvinnor för nu är de i Europa och är då genast européer. De är inte religiösa. De är motståndare till samtliga kulturyttringar från de länder de har flytt ifrån(hur vet vi det?). Hela resonemanget verkar gå IT på att man ska komma fram till att inget har hänt och om det har hänt då var det bara ett märkligt sammanträffande och en konstig slump att det inte var Jurgen och Gunther som råkade bli fasttagna. Svensk polis tog inte ens fast nån. I Sverige värnar vi om våra förövare. | |
boffertomte | 2016-01-12 23:34 | |
![]() | Klumpiga fingrar. Mobilen samarbetar inte riktigt. Ursäkta för felstavningar. | |
Lågintensiv | 2016-01-12 23:36 | |
![]() | Ja, det är märkligt. Vi svenskar tycks väldigt måna om att ömka och beskydda stackarna som inte vet bättre. | |
Måns_E | 2016-01-12 23:37 | |
![]() | micro, nu generaliserar du igen. Och hittar på. Onyanserat är väl det minsta man kan säga. Dessutom så väljer du som vanligt att strunta i ungefär hälften jag skriver, och försöka utpeka mig som någon kvinnohatare. Vilket säger betydligt mer om dig än om mig. Det måste vara jobbigt att vara så bitter micro. | |
micro113 | 2016-01-13 00:06 | |
![]() | Måns_E Inte alls jobbigt faktiskt -- tvärtom - jag tillåter mig att vara bitter och det känns som en del i upprättelsen mot folk som skiter fullständigt i om de skapar ett samhälle för mina döttrar och barnbarn där de skall se det jag råkade ut för som vardag .. Lyckligt gift och tillfreds med min tillvaro är jag dock -- precis som jag var innan våldtäkten -- vi tog oss igenom det.. Att du och andra däremot vill skapa ett samhälle där brott mot kvinnor negligeras och män skall skydda och vurmas gör mig just illamående och bitter .. | |
micro113 | 2016-01-13 00:08 | |
![]() | Lågintensiv Så länge det är på bekostnad av kvinnors rätt och tillvaro .. självklart .. När männen själva riskerar att rövknullas för att de lämnar hemmet - då kommer de kvida i andra tonarter. | |
Måns_E | 2016-01-13 00:09 | |
![]() | Jaha, där ser man, du vet tydligen precis vad för samhälle jag vill skapa. Där ser man. Ett samhälle med lite tolerans tycker jag är bra. Att brott mot kvinnor skall negligeras kan jag dock aldrig komma ihåg att jag har uttryckt. Du måste blanda ihop mig med någon annan. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-01-13 00:09 | |
![]() | Någon länkade tidigare till detta www.facebook.com/pho...mp ;theater Jag tolkar andemeningen i inlägget som att övergreppen på festivalen och nyårsnatten inte äger något särskilt nyhetsvärde, eftersom mäns våld och övergrepp mot kvinnor pågår konstant hela tiden, lika mycket överallt. Män är inte bättre härhemma än i t.ex mellanöstern. Själv tycker jag att det är uppenbart att män i sverige generellt sett är bättre på att respektera kvinnor än män generellt i mellanöstern. Att påstå att vi är "lika dåliga som alla andra" är inte sant. Det är lögn, och ett förnekande av att vi trots allt har nått långt i sverige vad gäller jämlikhet. Mäns våld mot kvinnor finns också här, och det skall inte accepteras. Det finns fortfarande ojämlikheter mellan könen, och det hoppas jag ändrar sig. Men att påstå att vi inte har kommit nånstans är helt fel. | |
Lågintensiv | 2016-01-13 00:11 | |
![]() | instämmer. | |
Måns_E | 2016-01-13 00:11 | |
![]() | Jag håller med carlmartin. Dock så skall man vara försiktig med att generalisera. (Vilket nu inte betyder att jag tar en enda manlig förövare i försvar) | |
micro113 | 2016-01-13 00:14 | |
![]() | Måns_E I mitt inlägg 2016-01-13 00:08 - är jag helt säker på att jag inte riktade något mot dig eller någon annan utpekad .. så varför tar du åt dig? | |
Måns_E | 2016-01-13 00:22 | |
![]() | Kanske för att du skriver "Måns. ... Att du och andra däremot vill skapa ett samhälle där brott mot kvinnor negligeras och män skall skydda och vurmas gör mig just illamående och bitter .." I inlägget 2 minuter tidigare. Det var ganska utpekande. | |