Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 522

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Locomondo - Ej medlem längre2016-02-02 10:54
Antal inlägg: 3768

Ok, men underlättar det eller försvårar det att starta krig, underhålla krig och ställa till med mycket större skada (och stora flyktingströmmar) om man har tillgång till vapen?

Locomondo - Ej medlem längre2016-02-02 10:56

Knivar har ju ett användningsområde i tex kök och viss friluftsverksamhet.

CarlGustaf och Robot 90 används förutom till krig även till....?

mz_lzrd2016-02-02 11:08
Antal inlägg: 2498

Ja, loco, knivar och yxor har fler användningsområden, men hagelbössorna man hade (och i många fall fortfarande har) på landet hade man glatt kunnat skjuta ihjäl folk med. De var avsedda att döda med, inget annat. Ändå gick folk inte ut och sköt på varandra hur som helst.

Jag tror inte att man kan frånerkänna människor personligt ansvar. Det är inte så att jag är tvungen att döda någon om jag får en pistol i handen. Och om jag dödar någon så är det jag som skall dömas, inte pistoltillverkaren.

Locomondo - Ej medlem längre2016-02-02 12:03

Vem har talat om att döma? Jag talar om orsak och verkan.

Rhotheta2016-02-02 12:23
Antal inlägg: 4992

"CarlGustaf och Robot 90 används förutom till krig även till....?"

Minska risken för globalt kärnvapenkrig, genom att upprätthålla en 170 mil lång buffertzon mellan NATO och Warsawapakten.

De som mördas av skjutvapen i Sverige dödas nästan uteslutande av illegala vapen som kommit hit från Balkan. Och till inte ringa del av folk som också kommit från Balkan.

Var det något annat?

Ett litet smakprov. Jag kan hålla på hela dagen.

www.svt.se/nyheter/i...n- i-omlopp

sv.wikipedia.org/wik...A5 n_Balkan

sv.wikipedia.org/wik...Na serligan
sv.wikipedia.org/wik...e_ Markovic

www.flashback.org/t109021 7p2

Locomondo - Ej medlem längre2016-02-02 12:35

Vart vill du komma?

mz_lzrd2016-02-02 12:48

locomondo, vadå inte döma? Du sitter ju här och håller Bofors och Sverige ansvariga för krigen i Mellanöstern? Är inte det att döma?

Jag håller med om att om du sätter en laddad pistol i händerna på en apa eller annat djur som har förmågan att avlossa skott med vapnet, så är det den som har satt skjutvapnet i händerna på djuret som bär skulden om någon dödas/skadas. Men jag är inte beredd att jämställa människor med djur i det avseendet. Om jag däremot får en pistol i handen, så är det inte en oundviklig konsekvens att jag avlossar pistolen mot någon. Jag har skjutit lerduvor med hagelbössa. Vid intet tillfälle har jag känt att jag var tvungen att försöka döda någon med bössan.

mz_lzrd2016-02-02 12:52

För övrigt är de ganska händiga med att avliva folk med svärd i Mellanöstern. Man kan troligen skära bröd med svärd, så det är ett bra och mångsidigt redskap. Hur stor svärdstillverkning har Bofors?

Eugene Dawn2016-02-02 13:06
Antal inlägg: 310

Mz_lzrd. "De" i "Mellanöstern" är ingenting som du kan generalisera så. Särskilt inte det du hävdar. Precis som "vi" i Sverige inte är nazister som sprider skräck på Stockholms gator, även om några gör det.

Eftersom det inte råder någon konsensus om invandringens kostnader så återstår väl främst rädsla som förklaring. Det är inte alldeles självklart att det främst är fattiga som gör misstaget att tro deras välfärd står mot invandringen. Många i rika områden röstar på SD. Rädsla i olika former är den nyktra förklaringen, även om den är vag.

F ö har väl inte "massmedia" hyllat Henrik S:s Facebookinlägg? Vanligtvis hyllar det vissa kallar media ingenting. Det är bara i åsiktkorridorerna på avpixlat och dylikt man finner samstämmiga åsikter.

Locomondo - Ej medlem längre2016-02-02 13:10

Mz_lzrd:
Om man nu har invändningar mot stora flyktingströmmar så kanske man först ska se till att inte vara en del av skapandet av dessa.
Om man ändå gillar tanken på att tjäna pengar på andras misär då kan man hålla käften när misären drabbar en själv.

Enkelt uttryckt....

mz_lzrd2016-02-02 13:41

Loco, är inte poängen med att ta emot flyktingar att MINSKA misären? Tycker du verkligen att syftet med flyktingmottagande är att sprida misär till fler människor? Det är ju en väldigt hämndlysten och konstig inställning.

mz_lzrd2016-02-02 13:41

Eugene dawn, klart jag kan generalisera och säga att avrättning med svärd sker i krigsområdena i Mellanöstern, eftersom det är vapen som används i krig i Mellanöstern vi diskuterar. Förvisso huggs huvuden av människor i Afrika också, men jag uppfattade det inte som att Locomondo håller Bofors och Sverige och därmed också mig personligen ansvariga för Boko Harams och Al Shabaabs mfl framfart. Än.

Rhotheta2016-02-02 13:43
Antal inlägg: 4992

Vi har hundratusentals analfabeter här för att Indien sålt vidare några grg?

Det skall bli intressant att se dig presentera den utredningen.

Locomondo - Ej medlem längre2016-02-02 13:49

Mz_lzrd:
Vad pratar du om??

Locomondo - Ej medlem längre2016-02-02 13:52

Mz_lzrd:
Andas. Ta tre djupa andetag, och gå bort från datorn i 20 min. Sen läser du igen.
Låtsas gärna att det är någon annan än jag som skriver, tex Rhoth eller Lågintensiv.
Så intar du kanske inte försvarsställning direkt.

PetLin22016-02-02 13:57
Antal inlägg: 298

Schyffert, Malena och några andra välbeställda artister har tagit ställning i flyktingfrågan. För de har de fått ta emot en hel del skit från svansen. Du som har det så bra varför har du inga flyktingar hemma osv. Ganska meningslösa argument.

Nora1 - Ej medlem längre2016-02-02 14:10
Antal inlägg: 2885

Janne skrev tidigare att "han ju bara en pajas som kämpar på för att få "hyllas" i massmedia."

Risken är ju lika stor att han blir hånad av sina fans. De flesta kändisar tar nog ingen offentlig ställning alls pga rädsla för vad fansen ska säga.

Jag tycker att det tyder på mod att ta ställning i den offentliga debatten och därför beundrar jag både Henrik och Malena oavsett vilken ställning de väljer. Men det är klart att jag beundrar dem ännu mer pga deras kloka åsikter.

mz_lzrd2016-02-02 14:22

"Mz_lzrd:
Om man nu har invändningar mot stora flyktingströmmar så kanske man först ska se till att inte vara en del av skapandet av dessa.
Om man ändå gillar tanken på att tjäna pengar på andras misär då kan man hålla käften när misären drabbar en själv."

Jag tjänar pengar på att skapa misär åt andra (jag säljer vapen till IS). Sen kommer flyktingar hit och tar med sig misären. Jag ska då inte klaga över att denna misär drabbar mig också.

Om flyktingar = tar med sig misär hit så den drabbar andra, inte bara dem själva, då är det väl det bästa argumentet för att genast upphöra med flyktingmottagandet? Det är tråkigt att en del människor lever i misär, men inte innebär det väl någon fördel för någon om FLER drabbas av misär? Om man inte är ute efter någon form av öga-för-öga.

Men jag kan väl inte tro att det är vad du menar. Du menar dock uppenbarligen att jag säljer vapen till IS och lever gott på slantarna jag får in på denna omoraliska hantering. Jag skulle nog blivit stött över denna anklagelse om den inte vore så omöjlig att ta på allvar.

mz_lzrd2016-02-02 14:26

Jag hittar inga siffror på hur mycket jag har tjänat på Bofors vapenaffärer, så om du har dem, loco vill jag gärna se dem. Är det så att hela vårt (tidigare) välstånd vilar på vapenförsäljning till IS så är det bästa väl om vi slutar sälja vapen till dem, finns inga vapen blir alla goda vänner, då behöver ingen fly.

Men jag tror inte det är så.

Locomondo - Ej medlem längre2016-02-02 14:42

Jag tror du behöver andas lite längre....

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?