Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 495

Forumkategorier

Användare Inlägg  
playmountain - Ej medlem längre2006-11-28 23:20
Antal inlägg: 3

Kanske kan man hitta en del intressant via www.vof.se/ :)

TomasLeonard2006-11-28 23:38
Antal inlägg: 1563

Kallar du mina analyser humbug?!

Jag undviker att slåss med väderkvarnar hehe.

playmountain - Ej medlem längre2006-11-28 23:47

Om du syftar på mitt inlägg så kallar jag inte något för något alls. :)

Däremot tror verkligen att det finns mycket som många här kan finna intressant på länken ovan. Inte minst Sven-Ove Hanssons test på ett svenskt "s k" medium (även om det här skulle handla om drömtydning).

TomasLeonard2006-11-28 23:54
Antal inlägg: 1563

Detta har inget med medium att göra.
Du kanske ska vända dig till spökerier eller ev skapa en ny tråd då.

playmountain - Ej medlem längre2006-11-29 00:03

Det är möjligt att det saknas likheter mellan fenomenen. Hursom, så finns, på sidan som jag länkade till, en rätt omfattande länksamling (ifrån vilken jag antar att man kan hitta vederhäftig information om just drömtydning). Det var ett tips i all välmening. Beklagar om det var irrelevant.

F ö undrar man gärna vad spökerier har med medier att göra...;-) Nu ska jag inte förstöra tråden mer. Godnatt!

simbas mor2006-11-29 12:30
Antal inlägg: 5

Sitter och läser min drömtydningsbok Citerar " SEGLA = Den som drömmer att han seglar på ett stormigt hav, kommer att bli rik. Är havet lugnt bör du se upp med fiender, som försökerskapa osämja mellan dig och dina vänner" slut citat. "SKEPP =Om du drömmer att du befinner dig på ett skepp och ser ett klart ljus på avstånd, betyder det att du ska få ett bekymmersfritt liv och nå ditt mål. Drömmmer du att du går omkring på däck alldeles ensam, är det ett förebud om lyckade affärer. Om det stormar omkring dig, betyder drömmen motsatsen. Drömmer du att du befinner dig ombord på ett skepp som håller på att kantra, är det varsel om fara. Om du är fånge, betyder samma dröm att du snart skall bli fri. Att segla ett skepp eller se andra göra det är ett gott omen. Att se skepp lastade med varor förebådar välstånd. Att se skepp i storm varslar om fara.
Drömmer du att du befinner dig på ett skepp, betyder det att du inte kommer att göra några längre resor till sjöss. Ser du ett skepp i drömmen, ska du akta dig för att tacka ja till ett erbjudande som du snart kommer att få.

simbas mor2006-11-29 12:38

Hittade en här om kanaler oxå:
-"Kanal= Om du drömmer att du går längs en dyig kanal, är det tecken på att du kommer att möta problem, hemma eller på din arbetsplats. Om vattnet är klart, får du däremot framgång i ditt yrke och en harmoniskt hemliv. Ramlar du i kanalen, kommer du inom kort att bli involverad i affärstransaktioner, som är helt nya för dig, och som kommer att krävahela din uppmärksamhet och tid för att bli lyckosamma."

Tyvärr så stod det ingenting om slussar inte heller om nåt med att åka i en kanal.

Dyslekso2006-11-29 12:43
Antal inlägg: 8945

simbas mor: hur skulle du säga att man nått fram till dessa analyser? Tror du att det handlar om empirisk forskning, alltså att man intervjuat en mängd människor om deras drömmar och sedan observerat vad som händer i deras liv? Att man under dessa observationer sett att de som ramlar i kanaler i sina drömmar oftare är involverade i affärsttransaktioner än andra som inte ramlar? Vem har skrivit boken, förresten?

Skulle vara intressant att höra din input om detta.

vulcan2006-11-29 12:59
Antal inlägg: 7666

Forumadmin: Tycker den här tråden faktiskt platsar under Seriösa, så jag flyttar den dit.

simbas mor2006-11-29 19:21

Jag vet inte om jag riktigt tror på drömtydning, över huvudtaget. Jag tror att vårat undermedvetande spelar oss ett spratt eller nåt.
Men det finns ju dom som har drömt saker som sen i efterhand stämt i verkligheten. I
boken finns ett exempel på en person som drömde om en plats han aldrig besökt , han kände att han var tvyngen att ta reda på om platsen fanns på riktig och när han kom dit stämde allt med det han drömt in i minsta detalj.

Jag vet huruvida inte hur dessa fakta om drömtydning kommit till, enligt boken så härstammar dom från orienten, och vi västerlänningar har gjort egna tolkningar i efterhand.
Själv tycker jag om mina drömmar ,dom är viktiga för mig och mitt välbefinnande.

Boken är skriven av Edwin Raphael och är utgiven av Wahlströms förlag.

niklasrask - Ej medlem längre2006-11-29 23:53
Antal inlägg: 1

@simbas mor

Att någon någon gång drömmer något som sedan händer är kanske inte mycket att förvånas över, eller? Gissningsvis vore det konstigare om ingen någonsin varit med om något som vederbörande tidigare drömt om. Och om jag inatt drömmer om att jag cyklar varefter jag imorgon faktiskt tar en tur med hojen så är det inte på något sätt givet, tror jag, att min dröm handlade om mitt framtida cyklande. Dessutom bör man tänka på alla de gånger man drömmer något som INTE uppfylls - om det är så att man en gång på tusen (eller hundra eller liknande) drömmer något som sedan också händer i verkligheten så är det ju en försvinnande liten frekvens. M a o, om man skulle använda drömmen som en vetenskaplig modell (som ju ska kunna göra förutsägelser) så vore den en fantastiskt dålig sådan. Tror jag. Samtidigt är det ju givetvis möjligt att "dessa fakta om drömtydning" kommit till efter empiriska, kvantitativa (kanske t o m replikerade) metoder. Dock, att det är möjligt innebär ju inte att det är särskilt troligt...

Mouche - Administratör2006-11-30 00:16
Antal inlägg: 24193

Jag tycker att detta är ett mycket intressant ämne, kanske pga att jag själv drömmer mycket och i de flesta fall kommer ihåg drömmarna när jag vaknar.
Jag hittade denna sida som jag tänkte dela med mig av till er andra...

hem.passagen.se/aengel/

Faktiskt riktigt roligt/intressant att läsa de olika beskrivningarna.

Mouche

KillerCow2006-11-30 09:15
Antal inlägg: 222

Mardröm inatt ...

Sitter i nått hus i trä nära vatten nånstans med tre killar. Tror att en av de är min sambo, våra två katter är där också. Dit kom jag efter nått konstig äventyr, nu det roliga ..
Jag står o pratar med killarna o samtidig ser jag bakom de ut ur fönstret, ser att himlen blir mörk o det börja blåsa .. Sedan syns det plötslig en kran som hiver upp nån pall med något (bara pallen o liten del av linan den hänger i syns, inte kranen själv), saken börja vingla rejält fram o tillbaka. Då kommer en jätteblåst o slänger ner huset rakt in i havet. Som självklart är superdjupt jsut där. Vi drunknar alla.

I samma ögonblick jag känner att vi hålla på o drunknar så vaknar jag. I drömmen! Jag är i huset, kilalrna finns o katterna. Jag börja prata med de o när jag ser pallen i fönstret så skriker jag till grabbarna att ta katterna o nått täcke att skydda de med mot stormen o springa ut.

Problemet som blir min mardröm kommer här:
Vi kommer aldrig ut. Jag sitter fast på nått sätt i händelseförloppet o vet att vi kommer drunkna om vi inter drar ut, men det är som de där drömmarna man springer o springer o kommer inte fårn fläcken.
Jag drömmer till en början av ett händelseförlopp, sedan tar en annan möjlighet vid. T.ex:
Jag skriker att en ska ta katterna, en annan medicinen i kylskåpet o sprutorna(en av katterna har Diabetes, diagnos fårn Vet för 1½ vecka sedan), en annan tar täckan o jag vet inte vad jag gör..
Sedan ändras det att jag hämtar katterna eller försöker, nån ska hämta täcken osv ..

Jättejobbigt, varje gång jag vaknade till med klump i hjärtat, men varje gång jag slumrade till igen så var jag tillbaka i det eviga förloppet att inte komma ut o sätta sig i säkerhet.

Analysera mera! :D

simbas mor2006-12-01 08:17

fy mardrömmar är inte kul, hoppas du (Killer cow) börjar drömma om nåt annat snart. Själv har jag haft världens underbaraste dröm i natt så när jag vaknade var jag alldeles överlycklig, inte alla mornar som börjar så!!!

Men en sak är då säker jag blir påverkad av mina drömmar både positivt och negativt.

KillerCow2006-12-08 13:49
Antal inlägg: 222

Haha, jadu .. ny natt, ny dröm :D

Nu drömde jag att jag fick jobb hos några slags mänskliga "Tomtenissar" :D O klart att jag vart kär i en av de (tror att det var min sambo, inte helt säkert ;)) o det blev super Antiklimax när vi just skulel bli "ihop" i drömmen när jädrans klockan börja ringa!! :D

HappyU2006-12-08 23:27
Antal inlägg: 6836

Har upprepade gånger dröm att jag håller på att drunkna på ett eller annat vis. Härrom natten drömde jag att jag dog. Samtidigt som jag låg död på en brits så stod jag bredvid och såg mig själv, samtidigt som jag fick ett "från taket perspektiv" på det hela, såg mig själv stå och titta på mig när jag var död..

tinaol2006-12-09 20:41
Antal inlägg: 2558

I natt drömde jag att jag stod i ett duschrum i en simhall....någon hade hängt upp tre stycken "Guppyfiskar" i rad på tre krokar, alla levde och jag försökte att rädda dem + att två stora akvariefiskar simmade runt mina fötter. Kände verkligen att det var min uppgift att fixa det hela samtidigt som jag undrade hur man är funtad om man hänger upp fiskar på krokar??Nån som kan förklara den???

mommesfrites - Ej medlem längre2008-09-03 00:26
Antal inlägg: 7605

I natt drömde jag om en söt men ond marsipangris. Den hoppade fram och grymtade då och då på ett obehagligt sätt.
När den vädrade blod, såg den förvridet, ful, farlig och hungrig ut.
Usch, jag hade ångestsvett när jag vaknade.

Felixy2008-09-03 00:42
Antal inlägg: 272

Jag vaknar alltid innan jag dör (vilket jag ofta gör i sömnen) , när jag ramlar ner från klippor,drunknar, blir mördad, ligger på operationsbordet... men precis innan jag ska "slå i" eller liknande så vaknar jag till. Vore intressant o se hur drömmen fortsatte någon gång =/

vulcan2008-09-03 09:35
Antal inlägg: 7666

Hmm... passar nog bättre i Snack denna återuppstådda tråd. Forumadmin flyttar...

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?