Spelrum
Giraffen43
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade76
Mobilspel
Pågående18 781

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vulcan2007-01-18 17:41
Antal inlägg: 7666

Tja... man får väl anse att tobleronen är preskriberad vid det här laget. Och sin privatekonomi lär hon för övrigt sköta numer i övrigt också. Jag tycker Sahlin är ganska bra på att tala om politiska frågor på ett enkelt språk som de flesta väljare kan hänga med på. Om hon har någon större intellektuell skärpa ställer jag mig däremot tvivlande till. Dessutom är hon en typisk politisk broiler: Född i rörelsen, uppvuxen i rörelsen, jobbat med politik i hela sitt liv. Fast det gäller ju numer dessvärre alltför många politiker i alla partier.

Frågan är vad som händer nu när HSB försvinner. Med sin buffliga och dominanta personlighet har han väl lagt ett ganska effektivt lock på mycket av den interna oppositionen i partiet. Med en mer demokratisk och lyssnande ledare som jag utgår från att Sahlin är så är risken att det kan bli rätt turbulent i partiet de närmaste åren när den politiska kursen ska stakas ut. Det kommer att vara flera grupperingar och åtskilliga personer som vill ha ett ord med i laget. Traditionalister med drömmar om ett folkhem från förr kommer att slåss mot förnyare. Var Mona själv står är svårt att säga. Hon har periodvis under sin karriär sätts som både ganska kraftig vänster oc högersosse. Kanske kommer hon helt enkelt ungefär som Ingvar Carlsson att anpassa sig efter det hon uppfattar som det starkaste linjen i partiet.

lelou - Ej medlem längre2007-01-18 17:43
Antal inlägg: 2025

jag gillar mona och tror att hon kommer klara jobbet med bravur faktiskt.

veggie_d2007-01-18 17:55
Antal inlägg: 1187

Ja, ok hon är bra på att snacka sig ur situationer i alla fall. Jag kommer nog aldrig fatta hur hon kunde få folk att tro att hon hade betalt tiotusentals kronor för "ett par toblerone och några blöjor".. men hon är ju inte den förste som kommer undan med uppenbara lögner, och säkert inte den siste heller. Go, Mona.

krummerik2007-01-18 18:26
Antal inlägg: 341

Jag är inte övertygad om att Mona är rätt kvinna att få upp sossarna på rätt spår. Har inte ett dugg med att göra med toblerone eller att hon är typ fjärde-val som partiledare utan mer beroende på att hon är otydlig med var hon står och talar som om hon riktade sig till barn.

stefanf: Bra skrivet om könskvotering!

LasseBjörn2007-01-18 18:38
Antal inlägg: 2611

Hänger man upp sig på en såpass gammal händelse som tobleronen har man nog inte särdeles mycket att bidra med. Ger man sig dessutom in på rena gissningar om att förklaringen till nämnda händelse inte höll sig till sanningen, ja då har man dessutom i mina ögon gjort sig av med sin trovärdighet. Dock inte i detta fall då detta skett i ett tidigare skede. I övrigt är det nog så att det är positivt att folk tvivlar nu, då en positiv överraskning ger en mycket bra effekt då den kommer.

eloffe2007-01-18 19:03
Antal inlägg: 335

Jag tror att Mona Sahlin blir en bra partiledare. Hon har en förmåga att lyssna och kommunicera som behövs i den moderna politiken.

Det blir bra.

huultsfred - Ej medlem längre2007-01-18 21:13
Antal inlägg: 123

mona=tjyv

aiak2007-01-18 21:52
Antal inlägg: 37

Monas uppgift blir att pilla in rödslipsarna under stenen igen. Jag tror hon klarar det.

tildus71 - Ej medlem längre2007-01-18 22:28
Antal inlägg: 1282

jag vet inte varför, men de gånger Mona talat i tvrutan o jag råkat ha på har jag ofta lyssnat på vad hon har sagt, till skillnad från när jag hör många andra politiker. Jag tror det är ett bra val just därför. De budskap hon vill föra fram från socialdemokraterna kommer att höras. sen att hon klantat till si flera gånger är en annan sak. hon har visat att hon trotts kontoskandaler och vad det nu varit är en bra politiker och vill arbeta för sverige och socialdemokraterna.

iodine - Ej medlem längre2007-01-18 22:33
Antal inlägg: 269

jag blir bara sugen på choklad när jag läser här.

västgöten - Ej medlem längre2007-01-18 22:37
Antal inlägg: 1135

tyvärr iodene! du blir knappast sötare..

veggie_d2007-01-18 23:48

Jaja LB, det blir nog bra. Gör som din läromästare och avfärda alla dissidenter som mindre vetande och inte värda att ta på allvar.. det gick ju bra för honom (och er) sist, eller hur? ;)
Jag menar bara att hon aldrig lyckades förklara hur hon kunde ha flera tiotals tusenlappar minus på "sitt" kreditkort, utan bara sade att hon hade köpt toblerone och blöjor. Det var mina pengar, och dina, hon spenderade på något jag, och du, aldrig fått veta vad det var, och det borde störa dig lika mycket som the next guy. Men det gör det tydligen inte, vilket jag bara kan tolka som att hjärntvätten var effektiv i ditt fall.

Czardas2007-01-19 03:39
Antal inlägg: 82

Nu var det ju även svart dagmamma, skolk från tv-licens och p-böter hos kronofogden som blev hennes fall och inte bara hennes två toblerone och blöjinköp samt förskott på lön som hon kallade sina privata uttag på 10k+ för.

godgirl - Ej medlem längre2007-01-19 09:57
Antal inlägg: 19

Om jag hade gjort det hon gjort på sitt jobb undrar då om jag hade fått ha mitt jobb kvar?????
ABSOLUT INTE!!!
Det e skillnad på folk å fä!!

Entragian - Ej medlem längre2007-01-19 10:05
Antal inlägg: 426

Mona är säkert en bra politiker, MEN... jag har så fruktansvärt svårt för henne.

Vet inte riktigt vad det är.

vulcan2007-01-19 15:19
Antal inlägg: 7666

Mm... inte alltid så lätt att veta vad som väcker sym- eller antipatier. Jag kan se en hel del saker att reta upp sig på hos Mona Sahlin, alldeles bortsett då från att man som jag inte alls delar hennes politiska åsikter. Men jag hyser ingen antipati alls. Snarare känner jag mig ganska säker på att jag skulle gilla henne om vi satt några timmar och snackade över några öl - även om samtalet kom in på politiska meningsskiljaktigheter. Min intuition - som förstås kan vara fel - säger mig att hon är en god lyssnare och ganska openminded för andra idéer än de egna. Om det kommer att märkas i den hopplösa rollen som ledare för S-kolossen är en annan fråga.

Säg Marita Ulvskog eller Gudrun Schyman däremot och det börjar krypa av obehag i kroppen på mig. Deras privatkaraktärer är säkert inte fullt så jävliga som jag inbillar mig, men jag ser dem som falska och obehagliga människor med fundamentalistiska åsikter och jag finner dem djupt osympatiska. Ta en bira med dom skulle jag aldrig drömma om att göra :D

LasseBjörn2007-01-19 17:00

Jag upphör aldrig att förvånas över Veggies vinklingar. Påstår du nu på fullt allvar att statsminister Göran Persson har haft en misslyckad karriär eller försöker du utveckla ett sinne för humor?

granada2007-01-19 17:02
Antal inlägg: 2

Hon e iaf med i facket nu för tiden...

LasseBjörn2007-01-19 17:03

Och vad summan beträffar så kan den ha hamnat här eller där. Enligt mig är det tekniskt sett fullt möjligt att köpa Toblerone för mycket stora summor om man känner för att göra detta. Den förklaringen som Mona givit är naturligtvis baserad på sanning, något annat är helt otänkbart.

veggie_d2007-01-19 17:18

Näh.. här vinklas ingenting. Jag menade naturligtvis valförlusten.. som i mångt och mycket, tror jag, berodde på GP:s ständiga huvudet-i-sanden-attityd när det gällde arbetslösheten. Han var ju fullständigt ointresserad av att lyssna på dem som visste bättre, som vanligt. Den här gången höll inte den mästrande "men lille vän, lyssna nu på mig"-stilen, tack och lov.

Och nej, två Toblerone kostar INTE 10000 spänn. Om det inte handlade om någon monsterstorlek jag aldrig hört talas om förstås. Och alldeles oavsett hade hon ju aldrig tänkt betala för de där chokladen själv. Det kunde ju skattebetalarna göra åt henne.. det spelar ingen roll om det handlar om en hundring, en tusenlapp eller tiotusen, stöld är stöld.
Ja, hennes förklaring var säkert baserad på sanning, i den meningen att hon nog inte ljög om att hon köpt chokladen och blöjorna. Men det var och är alldeles uppenbart att hon hade köpt en hel del andra grejor också, som hon inte tyckte det var någon annan som skulle veta något om. Som någon sade: om jag hade gjort så på mitt jobb så hade jag inte haft något nästa dag.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?