Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade55
Mobilspel
Pågående18 065

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Domino12007-01-30 08:37
Antal inlägg: 68

Varför får inte katten äta torrfoder..? Hur gammal är hon?
Och varför påhopp på Pekkis när det är uppenbart att katten fått något fel så hon inte KAN äta torrfoder..? Det är faktiskt något som ingen kan förutse då man bestämmer sig för att ta hem en liten misse!

Vanvård - Ej medlem längre2007-01-30 08:47
Antal inlägg: 143

Precis, sen är det ju ganska uppenbart att Pekis försöker lära sig mer för att få katten att må bättre. Hur många släpper inte sina katter vind för våg och skiter totalt i deras hälsotillstånd. Jävla översittare som ska klanka ned.

-NIKe-2007-01-30 09:13
Antal inlägg: 185

-Pekkis- nä, det var inte dig jag menade. Utan folk som tror att bondkatter hade det bra förr i tiden. Mao de som inte har följt med i utvecklingen utan bara ser katterna som effektiva musfångare. De vet inte att katter jagar mössen fastän de är mätta. Men det finns de som håller sina katter på svältgränsen, speciellt på landsbygden, därför att de tror att de håller efter mössen då. Ju fler katter...desto mindre möss. Ursäkta min otydlighet....som antagligen beror på att jag nyligen varit med om att en bonde här i kommunen hållit sig med 27 katter som vi var tvugna att avliva eftersom de var i väldigt dålig kondition. Det är ett djurplågeri som övergår allt förstånd.

mamman - Ej medlem längre2007-01-30 21:13
Antal inlägg: 6379

Jag tyckte det var ganska uppenbart i själva frågan att Pekkis inte FÅR ge katten torrfoder. Var inte elak mot henne!!!
Frågan är VARFÖR?
Om det är att h*n inte kan tugga det kanske du kan blötlägga fodret (fanns ett tips på sid 1).
Hoppas det löser sig!

Pekkis2007-01-30 21:32
Antal inlägg: 1173

Det löser sig... har talat med veterinär och det är ok för även unga katter att inte få något torrfoder på regelbunden basis. Det räcker att de får det i bland när de nått en högre ålder, för tändernas skull.

Gammelmissen (som iofs bara är fyra) får inte äta torrmat för hon har små kristaller i urinblåsan. Veterinären rekomenderade dyringmat, vilket vi självfallet köpte. Efter matvägran ringde vi och hörde om det var ok att gå över till vanlig hederlig svensk kattmat, varpå den vi talade med sa att skillnaden mellan de båda fodren inte är så stor, så vanlig mat är helt ok. (Jag visste att det fanns grund till misstro mot veterinärer som lobbar för mat från företag som säkert ger dem big cash).

Ok Nike, missuppfattade ditt inlägg...

Tack för ert stöd i min svåra tid, när jag trodde jag blev beskylld för att vara en crappy katt-mamma =)

Eric Cartman - Ej medlem längre2007-01-30 22:56
Antal inlägg: 28

Jag tycker det är gott med kattmat, och billigt dessutom.
Finns i ett brett urval av läckra smaker.

betaguldhets2007-01-30 23:19
Antal inlägg: 30

Det verkar som om ordinär matvarubutikkattmat är för salt?

Hur kommer det sig den är för salt?

Producenterna borde väl känna till det. Så saltar de extra för att katterna ska tycka maten är god trots lägre kvalitet på råvarorna? Eller något annat tro?

-NIKe-2007-01-30 23:43

Jag antar att det har med tillverkningsprocessen att göra och råvarukontrollen. Det kan hända att det beror på smaksättningen men också på hur länge den färdiga produkten ska kunna bevaras. Ju mer salter desto längre hållbarhet, skulle jag tro.

lelou - Ej medlem längre2007-01-30 23:49
Antal inlägg: 2025

knepigt, har alltid hört det motsatta från veterinärer. dvs att torrfoder (helfodret) är det absolut bästa.

-NIKe-2007-01-31 00:28

Jag tror att i det här fallet så rekommenderar veterinären mjuk mat eftersom den oftast innehåller 80% vatten, till skillnad från torrfoder som innehåller mellan 15 0ch 20 %. Jag tror att pekkis katt inte är så duktig på att dricka och det är inte pekkis fel, utan katten som kanske inte känner törst.

Katter som dricker lite får koncentrerad urin. Om urinen innehåller vissa ämnen så bildas stenar/grus/kristaller lättare i en koncentrerad urin.
Tänk dig själv experimentet med att hälla mer och mer salt i ett litet glas vatten. Det går inte att lösa hur mycket salt som helst i vattnet. Till slut kommer det att finnas salt i glasets botten som inte löser sig. Det saltet är i kristallform. Häller man på mer vatten och rör om så löser sig saltkristallerna.
I just det här fallet förbättras kissens hälsa i och med att hon får i sig mer vatten, totalt sett, än vad hon får då hon äter torrfoder.

lelou - Ej medlem längre2007-01-31 00:32

jorå jag hänger med, min katt fick precis det problemet. Men det finns speciellt foder som löser upp de här kristallerna. Det är det de ska äta vad jag fick veta och inget annat. men men.
Det var mer de andra katterna jag tänkte på.

-NIKe-2007-01-31 00:39

Aha...rent generellt hade jag också rekommenderat de specialfoder som finns. Men ibland får man kompromissa lite om man tex har en väldigt kräsen katt, även om det är att gå en genväg. Det är ju många olika faktorer som spelar in och varje individ ska ha en individuell behandlingsplan som passar alla inblandade.

Pater Green - Ej medlem längre2007-01-31 00:43
Antal inlägg: 8

Kattmat hit och kattmat dit, jag kan för min värld inte begripa hur man kan lägga så mycket möda och besvär på ett djur - en slags varelse som måste liknas vid en robotarm - mata det med ena handen för att sedan äta upp ett annat djur med den andra handen. Människans inkonsekventa dårskap manifesterar sig på det mest outgrundliga vis, på min ära.

snorklan2007-01-31 18:15
Antal inlägg: 1686

Pekkis.. Menade inte att du skulle tvinga i din äldre katt torrfoder när den inte tål det, utan syftade bara på de små. Det jag "störde" mig på i ditt inlägg var att du skrev "det blev enklare så".. Menade bara att man måste ta hänsyn till katterna och inte göra det som är enklast. Hoppas i alla fall att du hittar nån bra lösning för den äldre kissen.

Annieel - Ej medlem längre2007-04-16 17:36
Antal inlägg: 446

Torrfoder är bäst .
Har en fin frisk perser katt med stamtavla . Hon älskar Bilanx som har allt det nyttiga en katt ska ha , hon äter inget annat och är vältrimmar och frisk som en kattunge , fast hon är 9 år .
Torfoder innehåller ett bra foder mellan 80- 90 % mat .
Medans katt matt innehåller mestadels vatten .
Annieel

Äppelkatten - Ej medlem längre2007-04-16 18:22
Antal inlägg: 1290

I egenskap av katt samt kattägare så proklamerar jag: ingen katt mår bra av att bara leva på torrkäk. Visst, han kanske ser pigg ut, men han är nog jävligt uttråkad. Om man verkligen är polare med sin pälskling så bör man då och då bjussa på lite "mänskliga" godbitar, såsom råa ägg, ostbitar, te utan socker och liknande matmys.

sagogrynet - Ej medlem längre2007-04-16 18:35
Antal inlägg: 461

Te utan socker?? det har jag aldrig testat. Däremot gillar min katt ärter o majs, skinka vid frukostbordet förstås och Bubs (!) (såna där gulröda godisar som finns i lösgodisdisken) Råa ägg är både mums och nyttigt för kissen!

Annieel - Ej medlem längre2007-04-16 19:27

Till Äppelkatten .Min katt får vanlig mat med , men hon föredrar detta torrfoder och detta rekomenderar min vetrenär med .
Mem de ska vara ett bra torfoder .
Du har missat något där .
Min katt vägrar äta råa äggulor och allt de du beskriver .
Och hon har a i allt .
Men visst håller jag med dig att de är bra för pälsen om katter tycker om det . Men det näringsrikaste är ett bra torrfoder många tror det är katt godis .
De lever längre på torr foder och får mindre njursten .
Efeter ett antal innekatter en åt gången , och utekatter så vet jag att mina utekatter har dött tidigt .
Och min katt är inte uttråkad , hon är glad pigg och sånt härligt temprament .
Men det är olika för olika katter .
Ville bara nämna det .
Inte vara viktigpetter .
Du verkar ha retat upp dig på mig ???? Varför .
Min åsikt är väl lika viktig som din .
Jag dömer inte dig .
Annieel .

lelou - Ej medlem längre2007-04-16 19:38

? vad var det nu om? Inte märkt nåt om Äppelkatten vs. Annieel?

Annieel - Ej medlem längre2007-04-16 19:44

De var imellan oss löst nu .

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?