Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 36 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 18 149 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bananafish | 2007-04-25 22:11 | |
![]() | Jag har ganska många rullningar intränade som "dolda ERA" eller "dolda ISK" osv, om t.ex. LONDERA dyker upp på stället så har jag en känsla av att det är en rullning och letar tills jag (förhoppningsvis) hittar RENODLA. gäller t.ex. STILARE, STINARE, TIGRERA, TINGARE, BARTISK, PUNTISK...om jag ser ett ord som innehåller bokstäverna ERA så brukar jag fundera ut hur det ser ut när jag letar fram det på stället. | |
| vulcan | 2007-04-26 00:51 | |
![]() | Stället BARTISK hade jag en gång på en tävling och kunde inte låta bli att kommentera till motståndaren (tyckte jag kunde kosta på mig det eftersom jag ändå spelade ut BRISTA): "Höhö SKITBAR är ingen idé att försöka lägga". Nä, det är det inte, men både SKITBRA och SIKTBAR går alldeles utmärkt! Min erfarenhet efter dryga fyra års spel är att ju mer man spelar och tränar, desto mer blir det rainman. Hjärnan har helt enkelt skapat en förmåga den inte hade tidigare att automatiskt sortera om bokstavskombinationer till godkända ord. Sen har jag liksom Radagast m.fl hjälpt upp förmågan genom ett medvetet ordpluggande för att liksom nöta in orden i hjärnan. Många ord ser jag därför numer direkt - oavsett i vilken ordning brickorna hamnar på stället (Sen är det iofs som David skriver att formen spelar in och om man är trött eller stressad kan man bli blockerad även på såna kombinationer man normalt hittar lätt) Att hitta rullning i kombinationer som DEENRST, ADEILRT och AEIMNST med automatik är visserligen skönt men inget som numer skänker någon större glädje i sig. Det som fortfarande är härligt är känslan när ett knepigt ställ som man nästan gett upp på plötsligt "löser upp sig" och hjärnan (som regel utan någon hjälp av fysiskt omflyttande av brickor för min del) prydligt arrangerar om bokstäverna till ett mindre vanligt "rullord" - gärna en åtta och gärna i ett läge när möjligheterna på brädet är få. David talar om att låta tankeflödet strömma och för mig har just den där snilleblixten ofta kommit när jag slappnar av och ger upp det medvetna sökandet. Många gånger har jag nästan bestämt mig och t.o.m. börjat lägga ut brickor för ett annat ord när det säger klick i skallen. Typiska exempel från tävling som kom till på det sättet är ord som DEMAGOGI, MINSVEPA och OSTEOLOG. För att inte tala om den tillfredställelse jag kände på en tävling i vintras när brickstället ABHINRT plötsligt producerade följande tankekedja (efter att jag i princip hade spikat ett inte alltför roligt drag att spela i avvaktan på bättre brickor) 1) Hm jag har ju BARN på stället 2) Och HIT - det blir ju HITTEBARN om det nu skulle råka finnas ett fritt TE på brädet 3) Nämen titta, där ligger ju ett TE! Såna ögonblick finns det inte mycket som slår! (Sen förlorade jag ändå matchen med 412-403, men det är en annan historia :D ) | |
| J0anFerguson | 2007-04-26 10:36 | |
![]() | Jag flyttar runt brickorna så dom bildar två ord, trycker ihop dom och hoppas på det bästa. | |
| Mick E - Ej medlem längre | 2007-04-26 11:24 | |
![]() | Har ingen speciell taktik, har funkat bra hittills ändå. 820 ggr på dryga 1400 matcher. | |
| Miss_jk | 2007-04-26 11:43 | |
![]() | Håller med Mick E på det första; ingen speciell taktik. Däremot kan jag väl kanske inte påstå att det går så bra. 8 rullningar på 410 matcher... | |
| GeorgeBaluba | 2007-04-26 13:01 | |
![]() | Bokstäverna ERA är jävligt bra. Inte bara för att bilda ord som slutare på -ERA eller -ARE; med ett D och N kommer suffixet ANDE. Mina rullningar är till största delen dock just ERA/ARE, men ibland kopplar hjärnan ihop bokstäverna på något sjukt sätt. | |
| levakdörB | 2007-04-26 13:16 | |
![]() | Tummen upp för Radagast! ERA bokstäverna är nästan för bra om man vill rulla. Men jag är trött på ERA/ARE avslutningar på mina ord. Så jag är glad de inte kommer lika ofta som förut. | |
| Atomkraft | 2007-04-26 13:18 | |
![]() | Ibland sparar jag på ERA, men då och då också på ARE | |
| vulcan | 2007-04-26 14:53 | |
![]() | Spara gärna på REA också - det finns inte mindre än tolv sjuor som börjar just med det. Dessutom 7 åttor som grädde på moset... | |
| bananafish | 2007-04-26 15:01 | |
![]() | ERA är bra, men det är lätt att fastna i rullningsfällan och lägga en massa mjölkningsdrag (drag för låga poäng för att förbättra brickstället) i hopp om att få rullbrickor, istället för att plocka in rejält med poäng. det är många halvbra spelare som lite för gärna vill rulla och ofta förlorar stort när det inte går vägen. jag samlar inte så mycket specifikt på ERA utan "vårdar stället" mer generellt i riktning mot A>E>I>O (A bäst) och ungefär T>S>K>R>L> D eller något i den stilen. STAR, SKAR, SKAT samt ett E, I eller O är det jag allra helst ser på stället. plus blank förstås. dessa brickor ger goda möjligheter till rain man-rull, vilket även merparten av mina rullningar är, men efter att ha spelat 1500 matcher, mestadels hets, är det kanske inte så konstigt. tillägg angående mjölkning: mjölkningsdrag är i 99% av alla fall dåliga, och om möjligt ännu sämre om man inte har blank. det är nämligen väldigt mycket mindre sannolikt att få upp ett ställ med rullning på utan blank än med, och även om man har blank är sannolikheten ytterst sällan över 50% även om man sitter med ett drömställ i stil med STAREN. så tjoffa ut långa ord och hoppas på det bästa, pojkar och flickor! | |
| Knevert - Ej medlem längre | 2007-04-26 15:26 | |
![]() | Nja håller inte med dej om att mjölkningsdrag är till 99% dåliga. Jag skulle säga att om du är en duktig rullare så är det nog taktiskt rätt att mjölka i väl valda lägen. Detta kanske inte stämmer in på hets eftersom man inte kan hitta lika avancerade rullningar på grund av tidsbrist | |
| bananafish | 2007-04-26 15:36 | |
![]() | ja, 99% är nog att ta i lite. du har rätt, det är nog jag som är skadad av hetsspel och dessutom skäms lite över att lägga typ TE, TE 8p även om det kan vara det rätta på t.ex. ett stängt bräde med ett rullningsläge, eller ett väldigt öppet bräde. men jag vidhåller att mjölka är uselt om man inte har blank. | |
| david_84 | 2007-04-26 20:29 | |
![]() | Om jag tillåts småpeta lite... :) R är den mest frekvent förekommande bokstaven i hela ordlistan har jag bestämt för mig, så jag skulle vilja ranka det högre. Just för rullningsord (sjuor, åttor) tror jag att A är den vanligaste bokstaven, och sen R på andra plats. Problemet med R är dock att det inte är så roligt att ha två eller tre av dem, då fungerar dubbel-t och kanske också dubbel-s bättre. Rankingen av vokaler håller jag till 100% med om. | |
| bananafish | 2007-04-26 21:23 | |
![]() | ja, det är just p[ grund av problemet med att ha 2-3 R som jag värderar den lägre. men det går ju som sagt att argumentera för båda sidor, det viktigaste är att man funderat på det överhuvudtaget. för övrigt saknar jag en "strategi"-del av forumet, det oassar ju varken under snack eller frågor, men det kanske skulle bli för lite action på den för att det skulle vara motiverat. | |
| MonsterFrank | 2007-04-27 08:52 | |
![]() | Sant, ett strategiforum skulle sitta fint. Finns det någon rank av rullningsbokstäver? Dvs vilka som är mest förekommande i sjuor och åttor. Hade varit kul :) | |
| david_84 | 2007-04-27 14:24 | |
![]() | Jag skrev ett litet program i java där jag räknade ut det förut. Men det programmet försvann tillsammans med datorn som jag skrev det på, så jag har det inte tillgängligt längre. Vad jag vill minnas var iaf R den vanligast förekommande bokstaven totalt sätt och A sen R för rullningsord... Och Å vanligast i tvåbokstavsord. Angående strategi-del håller jag med. Kan starta en tråd i frågor om det. | |
| vulcan | 2007-04-27 16:52 | |
![]() | Gränsen för vad som kan anses vara ett mjölkningsdrag och inte är nog inte så lätt att dra alla gånger heller. Det handlar ju inte bara om att försöka få en rullning utan ibland om att "rensa upp" på stället i hopp om att få bättre möjligheter i nästa drag. Betrakta t ex det inte helt osannolika stället AHRRSST. Även om strategin alltid styrs av det faktiska brädet så är det inte troligt att du kan göra något särskilt konstruktivt av ett sånt ställ. Å andra sidan känns det inte riktigt som ett klassiskt bytställ heller. Har du tur kan du kanske lägga HARTS någonstans med en så pass hyfsad hakning att du plockar in nånstans 15-20 poäng åtminstone och lämnar kvar RS på stället. Men om det inte går skulle jag nog prioritera att göra mig av med de dubblerade bokstäverna och gärna H:et också. Att t ex spela HÄRS runt ett fritt Ä även om det bara ger 7 poäng (utan några poängrutor inblandade) är kanske inte så illa eftersom det lämnar kvar den harmoniska kombinationen ARST. I vart fall skulle jag nog som regel utan större tvekan välja ett sånt drag för t ex R(O)STA för 12 poäng på 2xord eftersom HRS känns som en så pass mycket sämre kombination att ha kvar på stället att det inte motiverar de 5 extra poängen. Det finns dock skillnader i strategi här mellan i övrigt ganska likvärdiga spelare - det kan jag studera på tävlingar och träningar när man ibland åskådar andras matcher. En del går mer på poängmaximering - en del håller längre på honnörer än vad exempelvis jag gör i väntan på det optimala draget. En ultimat strategi är säkert en kombination mellan dessa olika spelstilar och de flesta av oss tenderar att brista mer eller mindre på olika områden. | |
| Måns_E | 2007-04-27 18:48 | |
![]() | Jag kör nog en kombinerad taktik av rainman-metoden och balanserade brickställ. 4 vokaler är bökigt att rulla med, så om man sitter med fem vokaler på brädet så känns det viktigt att bli av med minst två. Som Vulcan tidigare har nämnt så ser man automatiskt ofta rullen, eller grupperar snabbt upp stället i olika tänkbara ord, som i bästa fall dessutom går att kombinera ihop på ett bra sätt. | |
| Radagast | 2007-04-27 18:51 | |
![]() | Ska man mjölka ska man vara väldigt säker på att man klarar av att rulla när man väl mjölkat till sig rullbrickor. Flera väldigt skickliga rullare jag mött IRL spelar på det sättet, t.ex. Greger Nässén och Lisa Blohm. Deras spelstil fungerar eftersom de hittar svåra rullningar. Själv spelar jag normalt inte så utan försöker ha en jämnare poängproduktion. Den stilen passar mig och jag inbillar mig att den sätter viss press på motståndarna eftersom jag med rätt brickor kan producera ganska höga poäng utan att rulla. Några bra lägen att mjölka: - Bra brickor, ofta inklusive en blank, tillsammans med Z och inget bra läge att spela Z. - En eller två blanka och en honnör. Går det att spela X för 17 från ??X gör jag i regel det. - Väldigt bra odds för rullning om man spelar bort t.ex. ett A. Det händer att jag snabbt går igenom alla bokstäver jag kan tänkas få upp och räknar ut chansen att få upp en rullning. Om man bortser från rent taktiska överväganden: - Det är roligt att rulla! När jag som 1200-spelare på Ordspel lärde mig rulla så gick jag från att nästan aldrig rulla till att rulla mer än jag gör idag - fast jag tror inte att mina motståndare blev så imponerade av mina 8-10-byte-10-62(LAnSERA) - När matchen är avgjord åt ena eller andra hållen kan det kännas som en tröst eller bonus att kunna rulla. Det här gör jag fortfarande ibland när jag spelar på nätet. - När man har chansen att för första gången rulla 2, 3, 4, ... gånger samma match. | |
| -Andreas - Ej medlem längre | 2007-04-27 20:31 | |
![]() | Ergo: Man måste vara vetenskapsman för att hävda sig i den här sporten som inte ger ett öre i inkomst, bara frustration, ruelse och en osund besatthet. Varför gjorde jag inte bara som mina årskamrater från samma trakt, Niklas Kulti och Annika Sörenstam? Att kunna svinga en boll måste vara både roligare och bevisligen mer inkomstbringande än att plocka omkring med brickor. Eller åtminstone göra som Nyamko Sabuni och bli minister. | |