Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 37 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 18 147 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Futharken | 2007-04-21 10:38 | |
![]() | Om Metallica är tillåtet borde väl även t.ex. Black Sabbath numera vara tillåtet eller Slayer, Manowar etc. Eller gäller namnvalet bara hårdrocksband eller kan man döpa sitt barn till Public Enemy nu? | |
| lillagrå | 2007-04-21 11:05 | |
![]() | Jag arbetade åtskilligt i det väckelsereligiösa Västerbotten på 70-talet och noterade då, hos folk födda i början av seklet, en mängd bibliska namn - inte sådana där enkla som vem som helst kan identifiera utan riktiga luringar i stil med Besalel, Kaleb, Sebedeus och Noomi. Jag tror att det var ett sätt för föräldrarna att inom den egna gruppen demonstrera sin bibelkunskap och sitt hopp att barnen inte måtte gå förlorade till "världen". | |
| sarlina | 2007-04-21 11:18 | |
![]() | Aj då, det var inte lillagrå som skrev inlägget ovan utan sarlina - vi delar dator | |
| diana_s | 2007-04-22 12:25 | |
![]() | föräldrarna till Metallica har fått kämpa för att få döpa barnet till Metallica. Det har gått flera vändor i rätten med avslag och överklaganden. Tydligen har dom vunnit nu då. Det jag ville påpeka var bara att det inte var helt självklart med detta namnet. för övrigt håller jag med flera inlägg.......hoppas att barnet har fler namn att välja på senare i livet. Tyvärr är barn inte alltid så "snälla" som vi skulle önskat. Debatten om mobbare eller mobbade är en annan diskussion. Man måste väl ändå se på hur verkligheten ser ut. | |
| Wiseman | 2007-04-22 12:50 | |
![]() | Är Metallica pojke eller flicka? | |
| slagskott - Ej medlem längre | 2007-04-22 13:01 | |
![]() | Jag tror nog att homosexuella föräldrar ger upphov till mobbning i STÖRRE grad än ett namn som METALLICA. NAMN kan man BYTA, går det att byta ut sina HOMOSEXUELLA föräldrar? | |
| mamman - Ej medlem längre | 2007-04-22 13:20 | |
![]() | Jag tror det var en liten tjej som fick namnet Metallica. För ett antal år sedan bråkade några om tt få döpa sin son till Tiger. "Tiger är ett djur" sa farbror beslutsfattaren. "Det är också Björn, men det får man heta" sa föräldern och vann... Lika kan det ju bli om jag får en son jag vill döpa till Slayer, eller Black Sabbath... eller kanske Flamingokvintetten... Jag kan då hävda att "man får minsann heta Metallica!!!"... Vart är världen på väg? Jag tycker dock att Metallica låter lite gulligt, men konsekvenserna kan bli knepiga... Till Slagskott: Om det blir mer tillåtet att låta homosexuella adoptera (och alltså få fler homoföräldrar som adopterar av vilja och inte likt Jonas och Mark som får barn med ett lesbiskt par, eller en man har fru och barn i fem år innan han inser att han är bög) kommer fler och fler skolklasser ha barn med homoföräldrar. Det i sin tur gör att dessa barn är inte så få och ensamma och inte lika "mobbningsbara" som när det fanns typ ett barn/stad med homoföräldrar. Sen är det upp till föräldrarna att uppfostra sina barn att acceptera olikheter. Jag har i en tidigare tråd skrivit om att jag har pratat med mina barn om både olikfärgade (då jag anser att det inte är någon skillnad på oss, vi är alla människor) och homosexuella (att alla killar inte blir kär i tjejer...). Barnen i min dotters klass är väldigt accepterande och inte en enda har mobbat henne eller så under hennes (korta) tid i skolan. Hon får åka bil när de andra går, hon är kortare och mindre än alla andra och hon har ibland rullstol... och? | |
| slagskott - Ej medlem längre | 2007-04-22 13:40 | |
![]() | mamman --> Fin berättelse men menar du att tjejen med rullstol och ungen som har homosexuella föräldrar båda två bär på ett handikapp? | |
| mamman - Ej medlem längre | 2007-04-22 13:58 | |
![]() | Nej, jag menar att risken att båda blir mobbad för att de är annorlunda ökar... men om homoföräldrar ökar i antal och det därmed inte blir lika "spännande" eller annorlunda så blir det inte lika "roligt" att mobba för den sakens skull, då hittar dom nåt annat dom kan mobba hos ett barn... Däremot minskar risken för mobbning om föräldrarna till ALLA barn kan prata med dom och få dom att inse att även annorlunda barn är .. ja, barn. Föräldrarnas ovilja eller fördomar sprider sig till barnet och vidare... Vill barn mobba finns det alltid något att ta på.. som tidigare skrivits Ida, eller Britta kan rimmas på olika sätt, en kille med stora öron eller en tjej som går med tårna pekandes inåt... Det viktigaste är väl att föräldrarna tar tag i saken! Om man däremot ska "spä" på risken för mobbing genom att låta ungen heta Metallica eller Harley Davidsson.. Jag vill inte se det så. Den framtida (eventuella) mobbaren har då vunnit om man INTE ger barnet det namn man vill enbart med tanke på mobbing... Ursprungsfrågan om man ska kunna ge ungen namnet Metallica... Jag tycker inte heller Kevin passar i Sverige, men det känns ju ändå mer som ett namn om man jämför med Metallica.. | |
| __Andreas__ - Ej medlem längre | 2007-04-22 18:33 | |
![]() | Jag står helt oförstående inför projektet att döpa sitt barn till ett tokigt namn för att använda det som ett plakat för sin egen påstådda fördomsfrihet, sitt frisinne och kampen mot mobbare. Snarare hyfsat egoistiskt. Och sen öh, jag som tyckte att det var en intressant frågeställning. Men att relativisera med motargument av typen: ät upp din mat, tänk på barnen i Biafra är inte särskilt lyckat enligt mig. För att vara konkret för omväxlings skull. Om jag döper min son till Bajslasse (obs! obs! jag använder mig av ett fiktivt och extremt exempel för tydlighetens skull) och sedan när han kommer söndermobbad och gråtande hem från skolan tröstar jag honom med orden: Jamen du har i alla fall inte en homosexuell pappa. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2007-04-25 00:44 | |
![]() | Bajslasse.. fan, jag som inte ska ha fler barn ;-) Min mening var att det inte alltid är just det som spelar roll. Metallica kan ju faktiskt bli mobbad för att hon har glasögon eller för många fräknar också.... Däremot tycker jag synd om henne som blir påtvingad en "livsstil" hon kanske växer upp och gillar jazz eller dansband.... Att INTE döpa ungen till Metallica enbart för att det kan bli mobbat är ju som att INTE köpa glasögon till ett barn för att det kan bli mobbat. Sedan tycker jag (fortfarande) att föräldrarna till de barn som mobbar har stort ansvar i det. Detta är helt OT... f'låt. | |
| KillerCow | 2007-04-25 07:37 | |
![]() | Någongång i historien var det nån som "hittade på" o döpte/kallade sitt barn för Andreas. Eller Bengt eller Linda eller Susanne eller David, osv .. Det må ha varit väldig ovanligt en gång i tiden, men för minst en föräldrar betydde det där namnet en hel del o man ville ge det vidare. Någongång är det alltid första gången, också i historien som är vår allas. Om lilla flickan har Metallica som mellannamn, vad är problemet vad hon heter? Hur många vet alla mellannamn av sina vänner o släktningar ens? Hon kan bli en tuff tjej med skinn på nosen o kommer kanske inte bli mobbad pga namnet, men pga (som mamman redan säger o en mamma har alltid rätt ;)) att hon har fula glasögon, läspar eller stammar. Vem vet? Kanske namnet kommer rädda henne undan klara mobbningssituationer? ;) | |
| Annieel - Ej medlem längre | 2007-04-26 11:17 | |
![]() | Föräldrar får väl döpa sina barn till vad de vill . Men man hoppas ju bara på att de inte är för proviserande .För barnets skull. Föredrar vackra namn. Men alla tycker ju olika . Vissa namn går i modevågor, så lite skojiga namn eller annorlunda är väl nice . Barnet kan byta namn sedan , om det inte är nöjd . | |
| mamman - Ej medlem längre | 2007-04-26 22:43 | |
![]() | Nej, föräldrar FÅR inte döpa (namnge) sitt barn till vad de vill!!! Bajslasse går troligen inte igenom.... och ett antal andra namn som har nekats! (fast ingen har väl testat med Bajslasse) | |
| krummerik | 2007-04-27 07:44 | |
![]() | Annieel, det ska inte vara ett mellanslag mellan sista bokstaven i en mening och punkten som avslutar meningen. Se upp, det är sånt man kan bli mobbad för! | |
| mamman - Ej medlem längre | 2007-04-28 12:09 | |
![]() | *fniss* . | |