Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 18 163 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| grandmamoses | 2007-05-03 15:49 | |
![]() | ;) | |
| mamman - Ej medlem längre | 2007-05-03 17:58 | |
![]() | jojo, skillnad på dem och de vet jag, men jag var bara nyfikten på hur det nu var med dom och andra liknande ord... Annars håller jag med IMO! Nu åter till pluggandet!!! En tro flera trottor?? trötter?? troningar?? troser?? | |
| sarlina | 2007-05-03 21:01 | |
![]() | Jag tycker mig vara tämligen tolerant i språkliga frågor men jag har några svaga punkter - uttrycket "att slå ett nytt rekord" skär i min språkkänsla, jag blir alldeles knottrig! Jag vet att det är uppfunnet av sportjournalister som rent konstitutionellt alltid kombinerar valnötshjärna med självöverskattning men det har fanimej infiltrerat hela samhällskroppen! Annars samlar jag tacksamt på sportidiotier, min bästa är en allvarlig radioreferent som efter ett eller annat tävlingsmisslyckande krävde den ansvarige ledarens huvud på ett skaft. | |
| auranita | 2007-05-03 22:49 | |
![]() | Oj, oj, Sarlina! Skrattade länge och väl åt "ansvariges huvud på ett skaft"! Här på östra sidan om Ålands hav stöter vi dessvärre dagligen på språkgrodor; mina knottrigaste är; "Är Ditt fiskekort i kraft?" (Fiskeristyrelsen) "Vi avverkar vinterns pälsar!" (Stora Fina Varuhuset) (Med motorsåg, eller..??) Köp Dina matråvaror hos oss" (Viking Line) | |
| blue_moon | 2007-05-03 23:13 | |
![]() | Hehe. Kul med pekoral, medvetna eller omedvetna. Jag kommer osökt att tänka på Goldings "Flugornas herre", där förvildade pojkar sätter upp ett vildsvinshuvud på en stör som offergåva åt ”odjuret”… De som säger ”slå ett nytt rekord” blandar samman uttrycken ”slå rekord” och ”slå det gamla rekordet”. Catharina Grünbaum reder ut begreppen i en DN-artikel (060404): Fråga: Slå rekord _ det kan man väl bara göra genom att sätta ett nytt? Svar: Närhelst stora tävlingar äger rum får jag frågan om uttrycket slå rekord. Många läsare är kolossalt ampra och kräver att slå rekord får användas bara i uttryck som "slog det tidigare rekordet på …" Fullt så sträng behöver man inte vara. Dagens ordböcker tar upp fraser som slå rekord i höjdhopp, slå rekord på 100 m. Svenska Akademiens ordbok, SAOB, har till och med som redaktionellt exempel "Löparen slog (nytt) rekord i 110 m häcklöpning". Ordboken (artikeln tryckt 1957) är emellertid väl medveten om att frågan är kontroversiell och att detta bruk" ofta klandras såsom oriktigt" (så i Erik Wellanders "Riktig svenska" från 1939). Ordboken kan hänföra bruket ända tillbaka till 1895 och noterar att det är allmänt - så allmänt att det alltså fått sitt erkännande genom ett redaktionellt exempel. Så långt DN-artikeln. Själv tycker jag att ”vart bor du?” är än värre. Det har blivit mycket vanligt bland ungdomar i synnerhet. ”Vart” uttrycker riktning och ”var” befintlighet. Punkt, slut. En annan felaktighet som stör mig är ”vars två”, ”vars tre” etc. Jag kan förstå hur den har uppkommit: ”var sin” blev ”varsin” som blev ”vars en” (folketymologi?), men den får mig att rysa. Finns det fler som tycker detsamma? | |
| sarlina | 2007-05-03 23:17 | |
![]() | Int heter det "vart bor du" int, hä heter "vars bor du" :) | |
| blue_moon | 2007-05-03 23:24 | |
![]() | Kunde just tro det, att det kommer från Norrland! :)) | |
| Brittson | 2007-05-04 11:36 | |
![]() | Tack, blue_moon, för den tydliga förklaringen av skillnaden mellan "vart" och "var"! Min svåger frågar hela tiden sin lilla dotter "vart är lampan?" osv. och det gör lite ont i mig varje gång jag hör det. | |
| blue_moon | 2007-05-04 11:45 | |
![]() | Ja det förstår jag! Hoppas han lyssnar på dig nu. :) | |