Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade46
Mobilspel
Pågående18 131

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Dyslekso2007-04-27 11:07
Antal inlägg: 8945

IMO 1punkt2: Nej, en skiva med Weeping Willows.

levakdörB2007-04-27 12:49
Antal inlägg: 1471

Här skulle jag ha frågat om tungsten.. Men i SAOL13 står det med, som ett wolfram mineral (Med tungsten menas scheelit mineralet man utvinner wolfram i). Så frågar är om det står i SAOL 12. Jag fick ingen träff i nåär ajg sökte i Frank så då kan inte tungsten stå med?

Men jag har besvarat min egna fråga... Så snurrig är jag

vulcan2007-04-27 14:07
Antal inlägg: 7666

Detta är visserligen off topic, men det är faktiskt lite kul det här med *TUNGSTEN kontra WOLFRAM. Från Wikipedia:

Volfram är ett metalliskt grundämne. Det används i glödtrådar till glödlampor, eftersom det tål mycket höga temperaturer.

Namnet tungsten, som bland annat används i engelskan, kommer från svenskan och syftar på materialets höga densitet. På svenska är däremot tungsten synonymt med scheelit, ett mineral som innehåller volfram.

----

Vi har alltså lånat det engelska ordet för grundämnet till dem från svenska, men själva använt ett annat ord. Det är en lite likartad situation med hur engelsmännen snodde vårt fornnordiska ord VINDÖGA för sina fönster (och fortfarande har det kvar i form av WINDOW) medan vi några hundra år senare kastade ut samma ord ur svenskan till förmån för det lågtyska låneordet FÖNSTER (från FENSTER). Ibland är verkligen språkets vägar outgrundliga...

blue_moon2007-04-27 16:54
Antal inlägg: 9713

Ja, det vore intressant att forska i! Dock lever VINDÖGA kvar i betydelsen "riktning varifrån vinden kommer". En seglare måste ligga i vindögat för att kunna hissa/ta ner storseglet och gå genom vindögat vid stagvändning för att undvika gipp.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?