Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade43
Mobilspel
Pågående18 163

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Celine772007-05-02 23:14
Antal inlägg: 15

Ja, jag håller med. Bättre att löneökningar generellt hamnar i företagsledarens fickor än i jobbarnas plånböcker. De köper ju bara folköl ändå. Medan företagsledaren sliter utan tack. Mer pengar till de 100 rikaste!

illiterate - Ej medlem längre2007-05-03 01:08
Antal inlägg: 6521

Celine77, jag håller med. Man måste även komma ihåg att när människor som t ex Oracles VD får pengar, så anlitar de båtbyggare i flera år för att bygga lyxyachter, vilket alltså skapar mängder av arbetstillfällen, och bidrar till att ett helt företag har sysselsättning under flera år. Alltså är det bäst att ge de rika pengar. De vet hur man får ruljans på dem. Vi fattiga hjon skulle inte veta var vi skulle ta vägen med en miljard, och antagligen bara sätta in dem på banken eller något annat tråkigt. ;)

krill_master - Ej medlem längre2007-05-03 07:45
Antal inlägg: 1576

avund, i sverige är det fortfarande fult att lyckas. titta på ingvar kamprad och han som har hennes&mauritz tex de är värda varenda krona. kul för dem att de lyckades förverkliga sin vision. hur många tusentals har inte fått jobb pga dem? allt från fabriker,tillverkare, byggföretag,butikspersona l,speditörer mm och sen pengarna staten får in från all arbetsgivaravgift,skatt och moms från dessa herrars varor och anställdas löner. det måste löna sig att vara framgångsrik annars stangerar företagsamheten. det jag menar är att vad spelar det för roll om man får 110 eller om man får 111,5 kr i timmen? finns det 1000 anställda är det 1500 kr i timman plus soc avg, arbetsgivar avgifter, försäkringar etc tot: 2580 kr i timman. vilket gör 420 000 i månaden för företaget. det är 5 milj om året som hade kunnat användas till löner för nyanställning eller investering för expansion. men nä man vill ha sina 1,5 kr före skatt 1 kr mer i timman 8 kr om dagen själv i stället. under de omständigheterna vad spelar 8 kr för roll?

de flesta företagare arbetar dubbels så många timmar i veckan, investerar och belånar allt för att utveckla rörelsen. bränner ut sig och familj, barn påverkas. så håller det på i åratal. om de sedan lyckas förverkliga sitt mål blir de kallade rika knösar och andra dryga kommentarer. tycker nog att företagsamheten faktiskt förtjänar en respekt och hyllning den med. arbetarna driver landet, javisst men vilka fixade jobben. som genererar kapital till staten det glöms lätt.

Bitte - Administratör2007-05-03 08:02
Antal inlägg: 24209

Det var det naivaste som jag någonsin läst ,, Hur fan tror du att dessa företag har kunnat utvecklas då, är det för att att ägarna har jobbat ,, Nä utna arbetare som slitt livet ur sig på golvet ingen förtjänst..

Så ta och läs på arbetarnas historia under tidigt 1900 tal så ser du och får lära dig varför denna dag firnns

krill_master - Ej medlem längre2007-05-03 08:20

det var 100 år sen. varken Ikea eller HM eller 1000 tals av de som idag är arbetsgivare fanns då. släpp det, det är tidigt 2000 tal nu. vi talar modern tid. och ja, det var förjävligt förr, men hundra år innan det då, digerdöden, svält, krig, korståg, vikingar hur långt bak ska man gå. utvecklas gör man framåt. fan gnälla för att det var tufft på fabriken när generationer bakåt jobbade. det var för jävligt då. men idag då? nu har vi skolor, sjukvård, äldreomsorg, en vettig infrastruktur mm. och inte är det inkomster den statliga sektorn genererat stadskassan som byggt det själva. finns alltid två sidor på ett mynt. bör kanske inte även bita den hand som föder dig. eller är du kommun anställd? var tror du kommun får pengar till din lön från?

menar bara att företagsamheten är jätteviktig för landet, om inte avgörande.
men en stor del av befolkningen stör sig på fri företagsamhet och skyr de med framgång. varför? tycker det är en dubbelmoral. företagarna behövs. och utan dem går landets ekonomi under.

krill_master - Ej medlem längre2007-05-03 08:27

slitit livet..... ingen förtjänst... du är kul du! läser dagligen om kassörskan på HM som dog undernärd och utarbetad. för att inte tala om den stackars truckföraren på Ikea som fick bröd till barnen men inget mer. va lever du i för värld? kliv ur det förgångna det är historia och de scenarion du nämner handlar mestadels om tex den stålindustri vi inte längre har. modern tid, nya företagare.

Celine772007-05-03 15:50
Antal inlägg: 15

Fast jag var sarkastisk. Det kanske inte framgick. Ursäkta!
Jag tror inte att någon startar ett företag av välgörenhetsskäl, Ingvar Kamprad som du nämner vill naturligtvis främst sko sig själv. Annars skulle de väl betala rimliga löner till folk i tredje världen som tillverkar deras pryttlar?
Att göra en rimlig vinst som företagsledare har jag inga problem med, men när man hamnar på Forbes lista tycker jag att "rimlig" förlorat sin innebörd.

Bitte - Administratör2007-05-03 21:10
Antal inlägg: 24209

sv.wikipedia.org/wik....C 3.B6gtid

krill_master - Ej medlem längre2007-05-03 22:58

självklart celine är det så, ingen öppnar företag. arbetar 90 timmars veckor och fortsätter i 50 år utan att vilja sko sig, men det innebär oxå att andra får arbete, inkomst mm samt staten får in massa pengar. så helt ont är det inte. och hur ligger de löner man anser inte skälig ersättning? jag vet inte men nåt betalar de ju eftersom de hittar arbetskraft och arbetskraften stannar.

och bitte, jag har tyvärr ingen susning vart du vill komma med länken. har läst allt där nu och inget nytt precis. ok, de som vill demonstrera får ju självklart göra det. undrade bara varför i allmänna drag? i stil med ni som demonstrerar gör ni det för arbetarrörelsen, för nutida arbetsrelaterade krav eller av hyllning till förr?

orkar liksom inte demonstrera för var orättvisa som fanns för 100 år sen, hade man ju haft fullt upp varje dag. tänker mer på nu och imorgon och sen, göra det bästa av förutsättningarna, kreativitet och initiativ. förbättra och utveckla ditt liv och dina möjligheter istället för gnäll på det som är och varit förr. tycker det verkar mycket positivare och givande att lägga energin på sånt man kan påverka istället för att slösa den på gammalt groll som redan skett.

eloffe2007-05-04 14:06
Antal inlägg: 335

krill_master:

Vad lever du i för verklighet? I dagens Sverige finns det enligt Rädda Barnen cirka 100 000 barn som växer upp i fattigdom.

Fortfarande finns det i nästan varje klass 2 eller 3 barn som inte har råd att följa med på utflykten. I pojk- eller flickfotbollslaget finns det nästan alltid någon som kommer med någon bortförklaring om varför den inte kan följa med på cupen i ett annat län, när den egentliga förklaringen är att den skäms över att berätta att föräldern knappt har råd att ge mat på bordet.

Samtidigt som denna fattigdom finns, framför allt hos ensamstående föräldrar som är arbetslösa eller sjukskrivna skor sig samhällets maktelit mer och mer. 1980 hade näringslivets toppdirektörer en genomsnittlig inkomst som motsvarade cirka 10 industriarbetarlöner. Idag har de fyllt på kassan så att de har en inkomst som motsvarar drygt 30 industriarbetare.

Visst har vi fått ett samhälle som har förbättrats kraftigt under de senaste 100 åren. Sverige är idag ett av världens bästa länder att växa upp i. Men det finns fortfarande mycket som måste förbättras. Tyvärr har vi en regering som prioriterar att förbättra för de rika. Visste du att 50 procent av regeringens skattesänkningar går till de 10 procent som tjänar bäst? Samtidigt som vi har 100 000 barn som växer upp i fattigdom.

Jag längtar till 2010 då vi kan rösta bort denna blåa rikemansregering!

krill_master - Ej medlem längre2007-05-04 21:24

jo, det med mödrar och ensamma kvinnor är jag väl bekant med. kvinnan jag älskar och levt med de senaste 6 åren var ensamstående mor och arbetade halvt,studerade halvt och gjorde ett imponerande jobb med små medel. är dessutom uppväxt med ensam mor så vet av egen erfarenhet hur det är utan pengar. dessa kvinnors situation är fruktansvärt tråkig och jag vet inte hur den rättvist går att lösa. önskar dock den går att lösa, vissa förtjänar väl uttrycket "som man bäddar får man ligga" men långt ifrån alla har ju valt den situationen.

men däremot männen, de som sitter hemma och tycker livet suger,och bara gnäller. vad gör de åt saken? och alla de som inte är ensamma med barn. vad har de för ursäkt? kan alla de som har det knapert verkligen påstå att de gjort allt! och verkligen försöker?
är man två bör man väl ha minimum 25000 i månaden in i hushållet? om tio går till boendet och dess fasta utgifter så finns ju 15 kvar till mat etc. och då är det väl ändå ganska lågt räknat? har lite svårt för att se var den akuta krisen ligger då? skaffar man dyrare boende, fler barn, dyra kläder, massa avbetalningar, snabbmat, dyra spel och filmer, krigen, resor etc när man ändå vet att man bara har X antal tusen i månaden för lång tid framöver får man skylla sig själv. har de personerna det fattigt så har de svårt att få min sympati.

krill_master - Ej medlem längre2007-05-04 21:25

krogen menar jag

ENAPEON2007-05-05 12:25
Antal inlägg: 456

1:a maj finns till för att samla arbetarklassen och påminna att man inte står ensam i klasskampen, att det är vi mot dom. Vad är det som är så svårt att förstå?

sarlina2007-05-05 12:38
Antal inlägg: 1035

Gripande ENAPEON, gripande! Var får du allt ifrån?

Dyslekso2007-05-05 12:41
Antal inlägg: 8945

Från kommunismens titta-peka-lärbok skulle jag tro.

sarlina2007-05-05 12:50

Aha! "Titta stygga farbror höga hatten"

ENAPEON2007-05-05 13:18
Antal inlägg: 456

Det blir nackskott för er två när revolutionen kommer.

sarlina2007-05-05 13:55

"Titta, snälla Totte skjuter klassfiender i nacken. Va bra"

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?