Spelrum
Giraffen | 32 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 15 |
Inloggade | 47 |
Mobilspel
Pågående | 19 464 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Gunilla N - Ej medlem längre | 2007-06-05 21:36 | |
![]() | Doktorn skrev; "Söker för fästingbett i huvudet, huvudet borttages med pincett" | |
skåldå - Ej medlem längre | 2007-06-05 21:37 | |
![]() | som min farmor brukar säga, fästingar är nog det enda djur som inte gör någon som helst nytta för någon eller något.. utom möjligtvis baciller och virus då... | |
Stinten | 2007-06-05 22:24 | |
![]() | Vitlök har jag hört kan vara giftigt för hundar. Kan vara värt att kolla upp lite närmare om det stämmer. | |
svett-henrik | 2010-04-30 15:28 | |
![]() | Nån som testat biologiska fästinghalsband till katt? Har hittat spanat runt lite och dels hittat halsband som med hjälp av ultraljud ska stöta bort skadedjur från katten, och även nån lite dosa man hänger i det vanliga halsbandet som skickar ut elektriska impulser eller vad det nu var. Blir lite fundersam på om dessa verkligen funkar..? Hittade även nåt med bärnsten, men det lät lite flummigt så jag vet inte. Å andra sidan var det jättebilligt, så man kanske ska testa ändå. | |
svett-henrik | 2010-04-30 15:29 | |
![]() | Aaah, att han aldrig kan logga ut sig. Det här är nystan1.. | |
Lillstölla | 2010-04-30 16:21 | |
![]() | Jag verkligen hatar fästingar! Enda krypet jag skulle vilja utrota! De är otäcka för man upptäcker ju dom inte så fort. Jag är manisk med att kolla mig för fästingar. Hemska djur!! Köpte några fästinghalsband till mina katter och de fungerade mycket bra. Fanns i djuraffären. Men minns ju inte vad de hette. Var gröna vet jag i alla fall och var inga kemikalier eller så i vill jag minnas. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-04-30 16:23 | |
![]() | Usch, passa er! Mamma hade besvär av borrelia i flera år. Jag är ständigt rädd för att bli värddjur åt de vidriga små varelserna. | |
nystan1 | 2010-04-30 16:26 | |
![]() | Sylvia, tur du inte är här då. Ena katten har vi plockat ca 20 fästingar på på två veckor. Och då känns inte som att säsongen ens har börjat.. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-04-30 16:26 | |
![]() | Fifan. Måste vaccinera mig. :( | |
bittekrstd | 2010-04-30 17:04 | |
![]() | Hej! Vet en sak som funkar,sen vet jag inte om det är så bra för djuret.( min hund mådde inte dåligt av det iallafall) Vi köpte en pool förra året och vår hund var som tokigt med att hoppa i och bada,han hade inte en enda fästing på hela sommaren. Jag tror att det var kloret som höll dom borta! | |
nystan1 | 2010-04-30 17:07 | |
![]() | Synd att mina katter inte gillar att bada då.. =P Lillstölla: höll de en hel sommar, eller fick man byta ofta? | |
ewokerna74 - Ej medlem längre | 2010-04-30 17:16 | |
![]() | Jag köper apotekets fästinghalsband och under de 4 somrar jag har haft det på mina jyckar så har vi hittat 1 (en) fästing, och det var i mitten på oktober när det säkert är ganska lite verkan kvar i halsbandet! Vi sätter dit halsbanden nu till valborg och sedan får de sitta på till slutet av oktober. Visst är det lite dyrt för oss som har flera hundar, men jag tycker att det är klart värt det. Däremot håller jag med om det som var biologisk, grönt och luktade äckelpäckel, det funkade inte alls! | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2016-07-09 09:16 | |
![]() | jag bor 5 meter från vattnet och har lidit helvetets kval med borelia och hundar och katter,som varit utsatta. Det är spåddes fästingsommar i våras hade jag ut 2 säckar kalksalpeter när det regnade som mest och inte en fästing har vi fått hunden har för säkerhet skull fått frontline droppat i nacken och likaså ena katten den andra katten håller sig på gården hon har inte fått någon fästing än,fästingen dör nog av kalksalpeter eller så skyr dom det,viktigt är att ha ut det då det regnar, sen går det alltid att lägga ut vita lakan på gräset och låta dom ligga några timmar vämda dom och plocka bort fästingarna, sen när fästingarna är bortplockade så kasta inte ut dom igen utan döda dom ordentligt elda upp dom ovanför ett ljus,eller mosa dom så det knakar dom har hårt skal,eller spola ner dom på toa | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2016-07-09 09:23 | |
![]() | så det var ingen ny fästing utan en ny sjukdom som dom sprider | |
Bitte - Administratör | 2016-07-09 09:27 | |
![]() | SÅ var det Taigafästingen som har hittats i Norrbotten kan ha funnits här under en läng tid, men än har ingen blivit smittad av den. När nyheten om att den farliga Taigafästingen hittats i Norrbotten fick Anders Nystedt, smittskyddsläkare i Norrbotten, enorma mängder samtal från oroliga norrbottningar. Men folk behöver inte vara mer oroliga än tidigare. – Den har säkert funnits här i många år, det vore konstig om den inte fanns här, säger Nystedt. Just Taigafästingen kommer från Ryssland och troligtvis har den färdats via fåglar till den norrbottniska kusten. Trots att det kanske inte är någonting nytt kan det finnas anledning att hålla lite extra uppsikt om man vet att man varit där även fästingar gillar att befinna sig. – Den här ger lite svårare infektioner i form av TBE. Man blir lite sjukare av den här. Det tar oftast fyra till tio dagar från att du blivit smittat av TBE, eller fästingöverförd hjärninflammation, till att du insjuknar. Men det kan ta upp till en månad. Sjukdomen visar sig genom bland annat kräkningar, yrsel och ljuskänslighet. – De flesta blir friska efter att ha haft det, men en del får problem med nervsystemet, säger smittskyddsläkaren och fortsätter: – Det är en otäck sjukdom. Den vill man inte ha. Men trots att fästingen troligen funnits i Norrbotten ett tag finns det än så länge inget fall man vet om där någon insjuknat av en fästing i just Norrbotten. Det har däremot funnits tillfällen där folk exempelvis åkt till Åland, blivit bitna och insjuknat hemma. Det går att vaccinera sig mot TBE men det är ingenting som Anders Nystedt anser vara av högsta prioritet. – Vaccinet har haft lite ifrågasatt effekt. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2016-07-09 09:32 | |
![]() | Bitte,har du egna erfarenheter av Taiga fästingen är det skilnad i utsende färg och så mot andra ? | |
Lill-IT | 2016-07-09 09:38 | |
![]() | Vitlök och annan lök innehåller alicin. Det är jättefarligt för hundar. En klyfta vitlök eller en liten gul lök räcker för allvarliga förgiftningssymptom | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2016-07-09 09:43 | |
![]() | vem har kommit på det Lill,Hundmatstillverkarna ? för att dom inte vill att hundarna ska äta maträster mina hundar har alltid ätit lök och vitlök eftersom jag alltid har lök och vitlök i maten. I italien äter hundar uteslutande matrester med lök och vitlök | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2016-07-09 09:43 | |
![]() | kanske skyddar det mot fästingar vem vet | |
Lill-IT | 2016-07-09 09:44 | |
![]() | Katterna får frontline, det är det enda dom fungerar tyvärr. Boxern och taxarna i släkten har ju så välsignat kort päls att man ser odjuren direkt. Har en klädborste i bilen och borstar av hundarna när de sprungit i skogen. Då får man bort de flesta innan de bitit sig fast. | |