Spelrum
| Giraffen | 11 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 31 |
Mobilspel
| Pågående | 18 665 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| kartoffel | 2007-06-21 10:31 | |
![]() | Intressant att de flesta som anser det bonnigt och nedvärderande är folk boendes i storstads kommunen stockholm där ordet som vulcan fint påpekar ordet sällan användes. Därför anser jag denna tråd säga mer om att stockholmares synsätt på lantisar och deras gammelsvenska språkbruk än att ordet i sig är nedvärderande. | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2007-06-21 10:40 | |
![]() | Tror du aldrig att folk som bor i Stockholm vistas utanför stan? Jag har i hela mitt liv årligen och under relativt långa perioder varit mycket i Lappland till exempel. Däremot kanske detta blir tydligare i relationen mellan språkbruken på de olika ställena och att man därför reagerar. Jag har ofta märkt en underliggande subtil eller mer konkret ton av gammalt kvinnoföraktsgegga när ord som "Fruntimmer", "Kärring" och "Gumma" används, av bägge könen kan tilläggas. Och oftast i den äldre generationen. | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2007-06-21 10:43 | |
![]() | Gammalt kvinnoföraktsgegga saknas ju såklart inte i storstan. Är det någon som har några bra förslag på Stockholms motsvarighet till "fruntimmret"? "Brud"? | |
| blue_moon | 2007-06-21 10:44 | |
![]() | Brutta? | |
| merethe | 2007-06-21 10:52 | |
![]() | det beror på hur du sndväönder det. som här i norrland så använder dom ordet fruntimmer när dom stör sig på oss. men sedan så tycker jag inte att det låter fint o säga tex min fruntimme käring låter mer finare o bättre. men det e jag det | |
| vulcan | 2007-06-21 11:35 | |
![]() | En kul sak med såna här trådar är att de visar hur vi laddar in rätt olika betydelse och valör i ord som vi samtidigt upplever som "självklara" betydelsemässigt. Upplagt för missförstånd minst sagt. Jag förstår att de flesta som omnämner den kvinna de är tillsammans med som "kär(r)ringen" inte menar något illa med det. Men för mig har det varit otänkbart att använda ordet om någon av de kvinnor/tjejer som jag varit tillsammans med. Å andra sidan ser jag att Gariam tycker att "Gumma" används för att uttrycka ett nedvärderande. För mig är det ordet och dess parhäst "Gubbe" helt neutrala och snarast ett lite gulligt sätt att uttrycka närhet och intimitet. Åtminstone om man pratar till - då är gubbe/gumma ett sätt att uttrycka stöd eller kanske lite tröst "Ta det lugnt gumman, det här kommer att ordna sig" eller möjligen att påminna den andre om att ha lite mer distans till något och inte ta sig själv på för stort allvar - och det är väl bra om man kan göra det i ett förhållande vid rätt tillfällen utan att det uppfattas som kränkande eller nedvärderande? | |
| sarlina | 2007-06-21 13:14 | |
![]() | En liten etymologisk sidotråd..... Fruntimmer(från lågtyska vrouwentimmer) är samma ord som det svenska "frustuga" - alltså från början en lokal men efterhand har betydelsen glidit över till dom som vistades i lokalen, först som kollektiv, "Hovfruntimret" var samtliga uppvaktande damer till en furstlig person. Så småningom också om enskilda, förnäma damer och därefter den väg som sådana beteckningar ofta tar nedåt på samhällsstegen - "ett uselt fruntimmer" etc. Jämför med "jungfru", "madam". Jämfört med en del andra, i modernt språkbruk florerande, epitet på medmänniskor av kvinnligt kön tycker jag att det är tämligen harmlöst | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2007-06-21 14:30 | |
![]() | Jo, jag är medveten om att jag är ganska ensam om att ogilla "gumma". Vet ej varför egentligen, bara att det går rysningar längs med ryggraden kombinerat med en röst i huvudet som säger "gumma mig inte för i ..." ;o) Som det också påpekats så finns det ju inga inneboende värden i begreppen, utan det har lagts till i samband med olika upplevelser och situationer av hur orden används. | |
| skogstorparn | 2007-06-21 17:20 | |
![]() | när jag kallar min gumma för tant,blir den kärringen förbannad.. | |
| sushifish | 2007-06-21 20:20 | |
![]() | hellre "fruntimret" än "regeringen".... ;) Hellre "fruntimret" än "tjejen" om sin flickvän - om nån kallade mig "tjejen" skulle jag D U M P A! | |
| tfgm | 2007-06-21 20:24 | |
![]() | Va e de för fel på fästmö och fästman haha? Själv säger jag min man om min särbo/kärbo. Om ordet fruntimmer tycker jag inte, men gumman är gulligt! | |
| Lena1929 | 2007-06-21 20:30 | |
![]() | Jag tycker att "kärring" och "gubbe" hör till de 65+are som inte förstår sig på nästa generation, Alltså så att man ska kunna säga jävla kärring och jävla gubbjävel! "Fruntimmer" tycker jag är ganska neutralt, det blir jag gärna kallad. Däremot skulle "tant" kännas helt fel. Passa dig skogstorparn! | |
| skogstorparn | 2007-06-21 20:42 | |
![]() | jag vet lena! själv lystrar jag till "karlslok" | |
| blue_moon | 2007-06-21 21:12 | |
![]() | Så pass gott självförtroende har jag att jag accepterar att bli kallad både fruntimmer och gumma - av dem som känner och respekterar mig. Men om en främmande man säger detsamma, då reser jag ragg direkt! Orden har tyvärr med tiden fått en nedsättande klang och ska brukas varsamt. | |
| Gunilla N - Ej medlem längre | 2007-06-21 23:23 | |
![]() | Fruntimmer - rejäl bondmora Kvinna - ogillar ordet... fråga mig inte varför Kärring - alla misslyckade bilister oavsett kön Gumman - njae, larvigt Tant - går fetbort i alla lägen. Tanter "fanns" när morsan var barn och sa tant till alla över 15 Käring - njae... ett förfinat kärring känns det som Vad finns det då kvar?? :-s Hjärtat - mmm, gött Älskling - förstås! Oj oj oj, vilken tråkig kväll jag har... | |
| ÖverPräktig | 2007-06-21 23:58 | |
![]() | Finns många kvar tex Bitch Hoe Matmora Skrälle Tant är väl de som går runt med en hatt. | |
| Gunilla N - Ej medlem längre | 2007-06-22 00:02 | |
![]() | Nänä, skrälle är helt klart ett manligt epitet! | |
| ttoklegi | 2007-06-22 00:05 | |
![]() | Jag måste hålla med Vulcan. Orden fruntimmer och karl, de går hand i hand (och kanske även personerna som går under benämningen). Däremot håller jag inte med Kartoffel om att Stockholmare (stadsbor) tycker mer illa om det. Born and raised storstadsbo utan lantliga kontakter (undertecknad) tycker att fruntimmer är ett ord som är helt fantastiskt. Kanske för att jag stött på ordet 1) i böcker och 2) bland mina lustiga ironiska vänner 20+. Ju längre bort man är från något desto lättare blir det att ta det till sig. Och tvärtom. | |