Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 246

Forumkategorier

Användare Inlägg  
IckeSacka - Ej medlem längre2007-08-05 13:57
Antal inlägg: 787

Jag är lite, elle en hel del, skeptisk till Pigge.

Bitte - Administratör2007-08-05 14:02
Antal inlägg: 24199

var jag oxå tills jag läste boken,, även min man som ALDRIG läser böcker tyckte att den var bra

Dyslekso2007-08-05 14:09
Antal inlägg: 8945

Bitte: det är sällan en vidare bra indikation på att någon som aldrig läser böcker tycker att en bok är bra, såvida man inte rekommenderar boken till andra som aldrig läser.

vulcan2007-08-05 23:38
Antal inlägg: 7666

Var nu inte en sån elitist dys! Det är allmänt känt att ju fler och "konstigare" författare man läser - desto större är sannolikheten att man antagligen bara vill göra sig märkvärdig. Riktiga karlar kan läsa Pigge Werkelin (eller Stig Larsson, eller Dan Brown). Men absolut inget av Solsjenitzyn eller liknande - sånt sysslar bara intellektuella fjantar med!

Allvarligt så lät ju detta som en intressant tråd - men den vida definitionen av "verklighetsbaserad" gjorde den lite svårhanterlig. Om man anser att Marianne Fredriksson är "verklighetsbaserad" så kan nog i stort sett vad som helst utom möjligen Isaac Asimov kvala in. Nå - ska jag nämna en enda bok (med min egen lite mer griniga definition på "verklighetsbaserad") så får det bli Truman Capotes klassiska dokumentärroman In cold blood (med den märkliga översättningen "Med kallt blod") som fortfarande efter 40 år står som ett kanske oöverträffat mästerverk i genren. Jag har läst om den ett antal gånger och varje gång slås jag av hur nästan orimligt välskriven och spännande den är.

Bror Mu - Ej medlem längre2007-08-06 09:59
Antal inlägg: 921

Stig Larsson är den mest höglitterära författare som 1900-talets sista kvartssekel fött fram i Sverige. Hans debut Autisterna från -79 räknas som ett postmodernistiskt mästerverk, och det bekymrar mig inte nämnvärt ifall jag uppfattas som elitistisk, jag tycker att Autisterna - möjligtvis i konkurrens med något från Lagerkvist - är det i särklass bästa som har skrivits på svenska.

Vulcan menar förstås deckargubben Sti-e-g Larsson.

Bror Mu - Ej medlem längre2007-08-06 10:03

"På gränsen mellan eter och tvivel, i en vinternatt som inte är nån vinternatt, utan en höstnatt, en varm höst, i ett rum där vattenledningar, sprinklersystem och okända elektriska anordningar avger ett spår av en sylvass civilisation."

- Autisterna, skriven av den riktiga Stig Larsson

Dyslekso2007-08-06 12:13

Jag håller med, Stig Larsson är fin. Fast jag blev besviken när han gick över till att skriva de där deckarna "Män som hatar kvinnor för att de är tråkiga", "Kvinnor som pluggar IT på distans" och den där sista "Män som kollapsar under sin egen allmänbildning"...fast jag antar att även en giftig poet vill höra det glada folkets jubel hellre än det klibbiga ljudet från akademikers småleenden.

Bror Mu - Ej medlem längre2007-08-06 13:24

Nu tycker jag ditt bildspråk är oprecist dyslekso. För att en metafor ska fylla en funktion tycker jag att den helst ska vara starkt visuell, logisk samt tillföra något till de gamla tankemässiga hjulspåren.

Ett "klibbigt småleende" uppfyller inte precis de krav jag tycker man har rätt att ställa om man ska behöva utstå någon annans hemknåpade världsbild i miniatyr.

Gärna häpnadsväckande bilder, men inte "slafsiga" och rent tankemässigt och bildmässigt omöjliga tack!

blue_moon2007-08-06 13:29
Antal inlägg: 9713

Petitesser, Bror Mu! Skruva ner sin irritabilitet och håll dig till ämnet. ;)

Bror Mu - Ej medlem längre2007-08-06 13:59

Bäste blåmåne,
tycker man sånt är petitesser uppskattar man inte litteratur. Vilket de flesta människor iofs inte gör.

För övrigt krävs det en ointelligentare människa än dyslekso för att göra mig irriterad.

vulcan2007-08-06 14:02

Kan vi inte helt enkelt säga "Stickan"?

Jag blygs för att erkänna det, men jag har varken läst något av den utan eller den med E. Men den utan blev väl lite av paria sen han bekände sin lust till trettonåriga flickor utan alltför mycket omskrivningar för några år sen???

Pär Lagerkvist tycker jag däremot mycket om. Ingen författare jag läst har kommit i närheten av hans förmåga att skildra människans ondska och svaghet. Men nu kommer vi som sagt från ämnet...

skåldå - Ej medlem längre2007-08-06 15:08
Antal inlägg: 521

jag undrar lite är inte alla böcker som handlar om samhället och världen baserade på verklighet om wilbur smith, Jan guilou mfl kan räknas dit? Inte för attt jag inte tycker de är bra men de är inte sanna någon av dem. De handlar om olika delar av världen ja och har vissa historiska fakta som man gör fiktion av men isåfall kan man också räkan böcker som Davincikoden, av Dan Brown, Den nionde insikten av Redfield, Herman Wouks serie om andra världskriget (en heter Natalie dit) samt i princip alla böcker som inte är fantasy eller sience fiction.

RIktigt verklighets baserade böcker historiska som sanna är
Hjalmarson- rannsakan
Torey Hayden- tiger ungen (och alla hennes mer psykologiska än historiska)
När Jorden rämnar av Nadelson (indianer)
Vinden är min mor Haert och Larkin (också indianer men även scmansh gudstro)
Tamas- Lasermannen
Cody Scott- monster

mfl.....

Dyslekso2007-08-06 15:08

Vulcan: han lyckades slinka ur det hela genom att i en annan intervju kompensera med att bekänna sin lust för åttioåriga män, och hävda att alla män egentligen skulle hålla med honom.

Bror Berlinmur: kanske är det bara mina sensuellt fylliga (det är vad gubbarna säger, iaf) läppar som ger ifrån sig ett kladdigt klickande när jag småler. Jag inser min inskränkthet och drar mig tillbaka för att komma på nya "roliga" liknelser.

Och för att försöka komma tillbaka till ämnet: "Gulag - arkipelagen" är faktiskt läsvärd om man orkar. Uppgörelse med arbetslägren i det gamla Sovjetunionen.

skåldå - Ej medlem längre2007-08-06 15:09

sorry för vissa stavfel...

skåldå - Ej medlem längre2007-08-06 15:17

hm jag blandade ihop när jorden rämnar med en när jorden gråter.
när jorden rämnar är skönlitteratur om 11 september.

Bitte - Administratör2007-08-06 17:21
Antal inlägg: 24199

Glöm att ni har en dotter

Sandra Gregory har under några år arbetat som lärare i Bangkok. Men efter en militärkupp förlorar hon sitt jobb och blir samtidigt svårt sjuk. Desperat efter att få komma hem till sin familj i England bestämmer hon sig för att smuggla en liten mängd heroin åt en helt främmande mans räkning. Sandra tas på bar gärning och döms till fängelse. Ett straff hon bl a avtjänar på det ökända fängelset Bangkok Hilton. Den brutala och förnedrande verklighet som hon tvingas genomleva lämnar outplånliga spår i hennes själ. Men en inre styrka och vilja fick henne att kämpa och här är hennes berättelse. En stark skildring av hur ett enda misstag kan förändra allt.

vulcan2007-08-06 17:36

Att smuggla heroin enligt ett medvetet beslut är väl knappast "ett misstag"? Annars kan naturligtvis den här typen av skildringar vara väldigt intressanta - om den som skriver har lite självinsikt. Men man bör nog alltid hålla i minnet att det är en partsinlaga och att folk som varit inblandade i såna här saker kan ha ett intresse av att framställa sig själv som mer oskyldiga än vad de i själva verket är.

Apropå klassiska fängelseskildringar: Papillon av Henri Charriere - en fransman som deporterades till de franska straffkolonierna i Sydamerika i början av 30-talet. Kan läsas som en ren äventyrsbok, men man bör nog minnas att Charriere faktiskt var en slags gangster (även om han hävdade att han var oskyldig till det mord han dömdes för och senare när han lyckats fly levde ett - såvitt man vet - hederligt liv i Venezuela fram till sin död). Filmen med Steve McQueen och Dustin Hoffman håller inte på långa vägar bokens klass.

Bror Mu - Ej medlem längre2007-08-06 18:24

Mannen utan e hade ett tillägg när han uttalade sig om 13-åriga tjejer, om jag inte minns fel löd det ordagrannt "men dom ska ju ha bröst och häck och så."

På senare tid skriver Stig nån recension i expressen då och då. Ömsom vin, ömsom vatten. Behållningen får man framför allt av att han ofta skriver mer om små betydelselösa händelser i hans eget liv än om de verk han recenserar. Han är aldrig sen med att berätta om hur han sitter på sturehof och äter löjrom och dricker starköl, eller beskriva den älskade kattens dagliga vanor.

barbi2007-08-06 19:35
Antal inlägg: 1924

Gömda, Asyl och Mias hemlighet är helt klart dom bästa böckerna ja har läst!

Nån mer som är ett måste o läsa är Bakom stängda dörrar!
Barn 312!
Anne fanks dagbok!

skogstorparn2007-08-06 19:59
Antal inlägg: 2287

om det nu inte är så noga med exakt historieåtergivning,måste jag framhålla sven delblanc ,min svenske favoritförfattare!!

sv.wikipedia.org/wik...n_ Delblanc

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?