Spelrum
Giraffen18
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 920

Forumkategorier

Användare Inlägg  
brava2007-09-03 23:12
Antal inlägg: 1636

Jag försökte "uppfostra" min son på alla möjliga sätt - men det blev bara en massa tjat och bråk etc. En dag insåg jag hur jobbigt det var att vara han och slutade tvärt att ställa krav överhuvudtaget. I hans fall var detta det rätta för jag insåg att han redan hade så mycket egna inre krav så att om jag lade på ytterligare så blev det tvärstopp.

Efter denna ändring i min inställning så blev vi väldigt goda vänner. Jag brukade städa hans rum när han var borta på LAN och tjata lite på att han skulle komma med disk resp. tvätt när jag skulle sätta på maskinen. Inget mer. Nu har han bott hemmifrån ett par år och det ser ut som USCH hemma hos honom, men om han vill ha städhjälp nu så kostar det en middag /rum (att han lagar och bjuder mig på mat alltså).

Jag tycker att det är viktigare att man kan ha det bra tillsammans och vara kompisar. Dock får man passa sig för att skämma bort dem, dvs att de får för sig att det är en självklar rätt att man servar dem. Om de brister i respekt så måste man markera direkt, att städa ett rum åt någon gör man ju som en kärleksfull gåva och om det inte tas emot på vederbörligt sätt, ja då har man ju knappast lust att göra om det.

Sockerdricka - Ej medlem längre2007-09-03 23:16
Antal inlägg: 400

Det här var en riktigt kul tråd, hehe...

Som barn så hade jag ett lekrum. Det var kaos. Det blev så smutsigt så det började krypa djur utan att man hämtade dom! Lekrummet fick så småningom flytta till mitt eget sovrum. Självklart blev det lika rörigt. Varje kväll var man tvungen att göra en väg till sängen.

Det artade sig ganska bra tillslut iallafall. Idag tycker jag det är ganska kul och lugnande att städa, även om jag fortfarande slänger kläder och handdukar på golvet och ställer miljontals av glas vid datorn. Blir dock oftast på städhumör på kvällarna och är duktig och plockar bort allt :)

Har tyvärr inga tips till er föräldrar, min mamma brukade göra det där "gemensam städning" vilket oftast resulterade i att hon fick städa färdigt (jag hittade dock alla mina grejer efteråt oftast).

douche2007-09-03 23:18
Antal inlägg: 9

mina underbara föräldrar städar åt mig

MissTuss2007-09-03 23:23
Antal inlägg: 149

Jag är väldigt slarvig av mig, är nog värre nu när jag bor själv än när jag bodde hemma.
MIn mamma tjatade då och då om att jag skulle städa mitt rum. Jag suckade och plockade upp från golvet och la allt på skrivbordet (som för övrigt hade en lucka man kunde stänga om skräpet) Mamma blev rätt så nöjd, men efter ett par dagar behövde jag ju det där som hamnat på skrivbordet, och så rev jag ut allt igen.
Då blev mamma först arg, men sen, när hon lugnat sig började underläppen darra så smått på henne och hon var på gränsen till tårar. Hon sa att hon minsann hade städat resten av huset och att hon inte tyckte att det skulle vara för mycket begärt att jag höll ordning på mitt lilla rum.
Självklart städade jag ju då, för det sista jag ville vara att göra henne ledsen och besviken.
Spela på känslor är bra, det funkar alltid. Alla tonåringars hjärtan klappar ju innerst inne för mamma och att se sin mamma i tårar är inte det roligaste (inte ens om dom är smått fejkade).

getramses2007-09-04 00:26
Antal inlägg: 371

ta reda på deras lunarstormlösenord och skicka "aspiniga" saker till alla de känner. publik förnedring är det enda som kan föranleda bot och bättring hos olydiga tonåringar.

lellemor2007-09-04 08:38
Antal inlägg: 341

Jag känner igen allt ni har sagt både som barn och mamma.
Men jag har kommit fram till att inte lägga ner så mycke energi på att tjata om deras rum.
Det finns en dörr.
Men däremot dom gemensama utrymmena där får man tjata. Jag säger till så fort jag ser att dom lyfter på rumpan från soffan,så ska dom ta sina glas, kläder.Funkar ganska bra.Oftast

le-lou2007-09-04 08:45
Antal inlägg: 17498

har gett upp för länge sen, ändå är min dotter bara 8 år. Hur det kommer att bli om ett par år ids jag inte tänka på.
Med j'mna mellanrum städar jag rummet när hon är i skolan tex. Då åker en hel del påpassligt ner i källaren bla. Mindre grejer = mindre röra.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?