Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 6 |
| Inloggade | 21 |
Mobilspel
| Pågående | 19 685 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Restetus | 2007-09-04 20:32 | |
![]() | Vad har patiens med denna fråga att göra? Patiens brukar man ju spela med sig själv. | |
| Morristown - Ej medlem längre | 2007-09-04 22:04 | |
![]() | Det är som att fråga om man fejkar vid onani! | |
| 1335991 | 2007-09-04 22:57 | |
![]() | Nu tkr jag att du y not har helt fel vad gäller denna fråga, fuskar ni när ni lägger patients också? Detta är för det första ingen patients, det är ett alfapetspel, och det står ingenting i reglerna att man INTE får lägga när ngn blir nedkopllad, med andra ord är det inget fusk. Så att ställa en sådan fråga tkr jag är helt galet! | |
| 1335991 | 2007-09-04 22:59 | |
![]() | Med andra ord är det inget fusk om man lägger när det är ens tur,fastän motståndaren är nedkopplad.... så skulle det stå! | |
| IckeSacka - Ej medlem längre | 2007-09-04 23:12 | |
![]() | En annan fråga..Ni som säger att ni alltid passar när motståndaren förlorar uppkopplingen för att det är ärligast..Vad gör ni när motståndaren kommer tillbaka, vädjar till den att "du ska passa en gång nu för det gjorde jag när det var min tur" eller ska den då spela på? Jag har varit snäll och passat när motståndaren trillat ut, denna har sedan kommit tillbaka och rullat något bra på slumpat spelbräde. Hade jag lagt under tiden den var borta hade jag möjligen hindrat den rullningen. Eftersom jag i regel spelar väldigt fort så fortsätter jag numer på samma sätt även när spelaren är borta. Jag ändrar alltså inte spelsätt nämnvärt under tiden personen är borta. | |
| stefanf | 2007-09-04 23:25 | |
![]() | men om du hade rullningen så var det väl bara att lägga den..? Jag passar inte när motståndaren åker ur - om det är min tur - bara om den andre missar sitt drag pga. tekniska missöden. Själv tycker jag det känns rättvist och jag vill gärna vinna på ett rättvist sätt - annars får det vara. Visst är det lite surt när motståndaren tokrullar men i "normalfallet" (dvs. om inte tekniken hade strulat) så hade h*n ju rullat ändå så det är inte mer än "rätt".. Som jag sa redan tidigare dömer jag inte andra men jag tror det blir svårt att "försvara" sitt lite "egoistiska" ställningstagande på något annat sätt än att det är viktigare att vinna än att vinna rättvist. Det är däremot inte fråga om något "fusk" som jag ser det och därför helt ok - om man verkligen vill vinna på det sättet.. Det är ju inte någon normal del av spelet. Skulle någon IRL, exempelvis, få ett extremt hostanfall eller liknande som gjortde honom totalt oförmögen att spela hade jag resonerat likadant (och förmodligen stannat klockan). | |
| 1335991 | 2007-09-04 23:59 | |
![]() | Jag kan ju säja att om jag ser att min motståndare blir nedkopplad oavsett vem,så kan jag däremot fördröja mitt eget drag, jag väntar tills det är mkt lite tid kvar i själva draget och lägger först när det är ca 15-20 sekunder kvar, om jag spelar med snabbt eller stresstiden. Dock fördröjer jag aldrig mitt drag. då jag spelar med hets, då det är för lite tid för det. Jag ger då min motståndare en chans till att komma tbx...... men passar gör jag bara när jag spelar mot ngn som jag har på min kompislista. | |
| IckeSacka - Ej medlem längre | 2007-09-05 00:24 | |
![]() | Stefan F, jag hade inte rullningen. Motståndaren åkte ut, jag passade (som många i den här tråden anser att man ska göra med motiveringen att det är osportsligt att spela vidare) och när jag passat två gånger så kom motståndaren tillbaka och lägger ut en rullning och den blev dessutom avgörande för matchen. Eller hur gör ni som menar att man ska passa? Ska man då lägga en första gång och sedan passa eller passar ni direkt? Om det hade fungerat bra de gånger jag passat skulle jag nog göra det men det har inte gjort det. Och har man dessutom upplevt det andra problemet, att folk med sämre rating av någon märklig anledning "kopplas ner" (jag kan ju omöjligen veta om de gör det frivilligt eller drar, men nog får man sina misstankar ibland) när de har fått en ledning men inser att spelplanen nu är öppen för ett bra lägg på några få bokstäver så tror jag att det också ligger kvar i minnet. | |
| två bakelser | 2007-09-05 01:20 | |
![]() | Jag kör på och ingen har klagat på det. Själv har jag sällan problem med nedkoppling, däremot tar batterierna i musen slut ofta och ibland olägligt, men sånt är livet. | |
| skogstorparn | 2007-09-06 08:27 | |
![]() | när motspelaren blir nedkopplad ska man inte passa ,utan passa på! | |
| vulcan | 2007-09-06 09:35 | |
![]() | Jag kan inte låta bli att fascineras över hur den relativa anonymiteten på nätet gör att folk lägger sig till med en inställning som man i de flesta fall knappast skulle praktisera i verkligheten. Betänk följande exempel: Lisa och Kalle lirar ett parti tennis. Lisa har just vunnit ett game men i gamebollen - som är ett serveess - går en sträng på hennes racket. Lisa springer ut i omklädningsrummet för att hämta sitt reservracket. När hon kommer tillbaka ut på banan meddelar Kalle glatt att han servat hem sitt game blankt! Lisa skär tänder men säger inget. Några minuter senare ringer Johans mobil. Han svarar och säger kort "det är dagis" till Lisa. Medan han pratar med dagis smäller Lisa in tre servar och noterar efter ett par minuter att Johan lämnat w.o. i sitt eget servegame - och där var det både set och match också! Vilken sportprestation! Vilken sportkvinna! Nu finns det förvisso större världsproblem än detta, men jag förstår fortfarande inte varför man skulle tillämpa en annan tävlingsetik här än vad man skulle göra IRL. Okej om det var blodigt allvar - jag begär inte att de andra maratonlöparna skulla ha stannat upp när ledaren i ett stort mästerskap för några år sen blev tillfälligt stoppad av en galning i publiken. Fast egentligen hade väl det varit väldigt snyggt om man tänker efter... | |
| Morristown - Ej medlem längre | 2007-09-06 09:47 | |
![]() | Vulcan! Gillar ditt inlägg. Men problemet är på något vis olösligt. Eftersom det i slutänden oftast blir så att den som blivit nedkopplad faktiskt får en fördel av det. Om motståndaren bestämmer sig för att vara snäll. Jämför igen fotbollslaget som ser en motståndare skadad. De sparkar ut bollen över linjen trots att de ha en hygglig målchans. När sen motståndaren är "snäll" tillbaka kastar dom sitt inkast till sin målvakt som sparkar bollen ner på andra planhalvan. Och så sätter det "drabbade" laget press. Det sportsliga i det här sammanhanget vore att lämna över bollen i anfallsläge till dem som hade bollen. * * * Varför jag inte tycker att man ska passa eller vara snäll i Betapet beror på att man får ta med en nedkopplad dator i beräkningen när man lirar. Orskaen till nedkoppling kan ju ofta vara ens egen. För många program igång, för billig uppkoppling etc. Onlinespel är ett gissel. Men jäkligt kul! | |
| Angus | 2007-09-06 10:14 | |
![]() | Vulcan: Det finns i tennis, såsom i de flesta andra sporter, regler som fullt ut reglerar vad du får och inte får göra. I ditt exempel så är det nog så att Lisa har ett antal minuter på sig att fixa sin utrustning, då Kalle inte får serva. Kan inte Lisa få ordning på sin utrustning, under utsatt tid, så tillfaller segern Kalle. O avsett vad han har uppnåt rent sportsligt, så har ha i alla fall vunnit just denna match. I jämförelsen med Betapet så kan kalle fortfarande serva när Lisa strängar om. Varför? Och skall då Kalle bannas för att han gör det?? | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2007-09-06 10:56 | |
![]() | Instämmer med Vulcan och Stefanf. Ibland passar jag t.o.m om någon råkat trycka "pass" av misstag. En blev så rörd en gång och sa att han aldrig sett något liknande och att jag hade gjort hans dag. ;o) | |
| stefanf | 2007-09-06 14:16 | |
![]() | Jag förstår alltså inte hur man skulle få en fördel av att bli nedkopplad..? Det beror givetvis på vad man jämför med, men om man ställer sig själv frågan: - Hur skulle spelet fortlöpt om det aldrig hade inträffat något tekniskt fel? Ja, då får man svaret (både på IckeSackas fråga och Morristown). En rationell konsekvens som blir resultatet om alla skulle välja att "passa på" är givetvis att det blir upp till var och en att ha koll på sin uppkoppling. Visserligen en tydlig och "rättvis" princip - men knappast sympatisk, tycker jag. Jag TYCKER verkligen det är bäst/trevligast och (faktiskt) mest rättvist att det som avgör matcherna är hur skicklig man är (samt turmomentet med brickfördelningen). Om jag får välja så vill jag gärna/helst minimera betydelsen av en pålitlig uppkoppling/internetlever antör när jag mäter mina krafter med andra spelare. OM man håller med om detta är det faktiskt mest konsekvent och rationellt att passa om man "otillbörligt" fått tillbaka spelturen pga. tekniska problem hos motståndaren. Jag påstår egentligen inte att jag ska ha tolkningsföreträde här - utan det är ett val som jag själv har gjort. Det är helt ok att "moraliskt" anse/värdera/tycka att tekniska problem ska vara en del av spelet - och ingå som en faktor för vilken rejt folk har. Mest av allt tycker jag dock det blir så mycket roligare/trevligare att spela med ett leende än med "jävlaranamma-minen" men det är ju i allra högsta grad subjektivt.. (det också) =) | |
| Morristown - Ej medlem längre | 2007-09-06 14:20 | |
![]() | Hur vet jag att motspelaren inte kopplar ner med vilja? Hur olika påverkas vi av tekniskt strul hos motståndaren? | |
| Radagast | 2007-09-06 15:20 | |
![]() | Spelar det någon roll? Inte ens ratingmässigt kan jag se att det skulle kunna vara någon fördel att koppla ner sig avsiktligt. Jag tror också att de som ledsnat på matchen typiskt ger upp, inte kopplar ner sig. Jag passar alltid när motståndaren försvinner, och för det mesta kommer motståndaren tillbaka rätt snart - och blir typiskt förvånad över att jag passat. | |
| Morristown - Ej medlem längre | 2007-09-06 15:21 | |
![]() | Rent taktiskt kan det vara en fördel att koppla ned någon minut för att förvirra motståndaren. | |
| vulcan | 2007-09-06 15:31 | |
![]() | Egentligen är det ju ingen jättestor fråga det här, men som redan framgått så tycker jag att den är principiellt intressant därför att den säger något om hur vårt beteende påverkas av anonymiteten (den relativa) på nätet. Sen tror jag iofs att ju sportsligare vi uppträder i allmänhet (det gäller allt från att passa vid nedkoppling till att gratulera vid seger), desto trevligare blir atmosfären här inne. Och då faller det sig naturligt för mig att propagera för det, både som företrädare för Betapet och i egenskapen av en scrabbledåre som vill göra allt som kan göras för att främja den här otroligt roliga, spännande och utmanande "sporten" vi sysslar med. Oavsett om motståndaren kopplat ner med vilja eller ej så gör man väl inga jättelika ratingförluster av att passa en gång eller två. Men visst - om motståndaren har 25% avbrutna matcher kanske jag också skulle lägga mitt drag efter den första passen. Vilket egentligen är betydelselöst - en enskild match betyder ingenting för din rating och matchstatistik i det långa loppet. För den som undrar hur det funkar vid IRL-spel så kan en liten utvikning kanske vara på sin plats: Om en spelare inte dyker upp då en rond startar (har hänt nån gång ibland) så har motspelaren i princip rätt att starta matchen och slå igång motspelarens tid (om denne börjar) eller annars göra sitt drag och därefter slå på klockan. Vet man att den andre är på ingång brukar man dock vara hygglig och vänta. Om någon behöver gå på toaletten under spel så får man också spela sitt drag under tiden och slå igång toalettbesökarens klocka. Däremot kan det inte bli så att draget går över eftersom det inte finns någon annan tidsgräns för det enskilda draget i en IRL-match än den övre gräns som gäller för hela matchen innan den bryts pga för hög övertid: 35 minuter. | |
| Entragian - Ej medlem längre | 2007-09-06 17:00 | |
![]() | Jag har också råkat ut för en spelare som blev nedkopplad. Det var min tur och min tid var på väg att ta slut. SJÄLVKLART lägger jag mitt ord. Motspelaren kopplade upp igen och kallade mig osportslig som hade fortsatt spela. Känner dock ingen som helst ånger och har inte svårt att sova på kvällarna :) | |