Spelrum
| Giraffen | 14 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 21 |
Mobilspel
| Pågående | 19 685 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Elmis | 2007-09-17 18:51 | |
![]() | Bara antal rutor och brickor var väl lite i underkant. Pilbrickor, stoppbrickor, minusrutor, W, Q. Det är nog lite mer än så således. Men visst är det smartare marknadsmässigt att kalla det ett Alfapetinspirerat spel. Det lockar mer folk. Och karpa gjorde det enda rätta på det viset. Svenska folket har ju matats med det namnet i ca 40 år. Men det är synd att det inte kan rota sig att det heter Scrabble. Det har faktiskt gjort det i 12 år nu och Sverige är ett av få länder som kallat spelet som i grunden heter Scrabble för nåt annat. Vi får skylla allt på Alga eller nåt, särskilt för deras avart som finns att köpa nu. :) Och att kalla det ett Scrabbleinspirerat spel vore felaktigt. Betapet är inte ett spel "inspirerat" av Scrabble. Det ÄR scrabble. :) | |
| 1335991 | 2007-09-17 19:07 | |
![]() | hmmm, ursäkta om jag lägger mig i.... vaddå, W,Q,specialbrickor...? sitter just nu som ett levande frågetecken.... Jag brukar spela alfapet IRL när vi åker upp till svärmorsan,för hon vill spela det spelet när jag är där... Och jag har då aldrig träffat på W,Q och specialbrickor i det spelet, kan det vara för att hennes spel är från 1970-talet? men bra jobbat att göra reklam....! | |
| Elmis | 2007-09-17 19:10 | |
![]() | Då har ni Alfapet köpt innan 1995, av märket Joker kanske? :) Alfapet som säljs idag har just 17x17 rutor, minusrutor, stoppbrickor, pilbrickor, W, Q. Därför har många blivit ganska besvikna när de köpt vad de trodde var originalspelet. Men det går alldeles utmärkt att köpa Scrabble idag oxå. Dvs originalet av det som förut hette Alfapet. | |
| Elmis | 2007-09-17 19:11 | |
![]() | Förvirrat? :) | |
| Jobbar | 2007-09-17 19:11 | |
![]() | Javisst 1335... Jag har ett Alfapet från början av 80-talet, och det är precis som Scrabble beskrivs i citatet från Wikipedia (fast i det ger C 10 p och Z 8, helknäppt). Dessutom är ju Alfapet en väldigt rolig ordlek, så jag förstår att de ville ändra namnet. Betyder "Scrabble" någonting förresten (på engelska alltså)? | |
| 1335991 | 2007-09-17 19:23 | |
![]() | Elmis, Jo,märket på hennes Alfapetspel är Joker, så jag är inte förvirrad längre, tack :P | |
| Elmis | 2007-09-17 19:28 | |
![]() | Ja, det är enda skillnaden från förr och nu. C och Z bytte poäng med varann på mitten av 90-talet. Det känns som helt rätt beslut idag. | |
| Mi Ka El - Ej medlem längre | 2007-09-17 19:34 | |
![]() | Ä och D kan gärna få byta poäng med B och U :D. | |
| ordsvall - Ej medlem längre | 2007-09-17 19:34 | |
![]() | om sajten betapet.com, alternativt betapet.se har fått synlighet i media så tycker jag banne mig att _det_ är den väsentliga grejen, jämfört med att karpa hade låtit bli att ta initiativet; så roligt som så många har så ofta och mkt härinne är det väl poängen att låta impulsen gå vidare - INTE att "lägga till egen åsikt" som pekpinne här, en åsikt som råkar vara avvikande om detaljer (som det SÄKERT INTE var väsentligt att redogöra för i det nämnda sammanhanget) och som av såå många sååå många ggr redan upprepats innan (tydligen i förskräckt ängslan om att övriga tror att man inte fattar skillnaden själv om man inte tutar ut den jämt...) ursäkta! jag är nere och sur för att jag har dragit höstens första förkylning fast jag hoppades att jag en gång skulle slippa den... men spontant reagerade jag ungefär "wow, applåd för initiativet, well done!" och dessa - tydligen för många av sajtens användare väldigt karakteristiska - "jag vet alltid bättre"-inlägg blev just nu bara tungan på vågen. ursäkta! | |
| Mi Ka El - Ej medlem längre | 2007-09-17 19:41 | |
![]() | Det bästa är väl om man utbildar folket till att veta skillnaden mellan Scrabble och Alfapet så att det inte blir massa förvirring. | |
| Elmis | 2007-09-17 19:45 | |
![]() | Jag tycker det verkar som några fått aha-upplevelser, eller läste jag dåligt här ovan? Dessutom har jag skrivit två ggr redan att karpa gjorde rätt. Och ja, du kanske inte borde SKRIVIT det dääääääär inläääääägget om du nu är så sur. ;) Sen är jag dödligt trött på att det här forumet måste hålla sig 100% till rubriken. Små stickspår är bara en krydda tycker jag. | |
| Mi Ka El - Ej medlem längre | 2007-09-17 19:45 | |
![]() | Väl talat das machine! | |
| ordsvall - Ej medlem längre | 2007-09-17 20:00 | |
![]() | jämfört med hur det låter nu som då här på sajten så vet jag inte om det var så oerhört malplacerat. vad gäller stickspår från en trådrubrik så håller jag med om att det är ett rent nojigt påpekande och rensande ibland. alla samtal som mänskor för sinsemellan har ju dylika små utsvävningar, annars kan man ju inte diskutera?! ang skillnaden mellan scrabble och alfapet är den ju idag ansenlig och absolut, mänskor behöver upplysning på den punkten! när det gällde en puff i media så tycker jag _ändå_ det väsentliga var att göra reklam för den här typen av ordspel online, inte att exakt definiera det som just scrabble. när det gäller den breda allmänheten, dvs generaliserat folk som är utanför den aktivt irl-scrabblande gruppen, så är nog spelet "alfapet" det som de i allmänhet har ett hum om vad det är för nåt. för undertecknad var begreppet "scrabble" nåt som jag lärde mig efter att jag fastnat i betapetträsket *s* men visst var det "alfapet" som sade mig vad det handlade om och som jag kunde relatera till när jag landade här! | |
| Elmis | 2007-09-17 20:08 | |
![]() | Ja, vi är helt klart irl-skadade. :) Radion är ett sånt perfekt forum för upplysning. Vi får skylla på Mi Ka El. Poker vs Finns i sjön är kanske lite väl och ta i. ;) | |
| levakdörB | 2007-09-17 20:12 | |
![]() | Elmis har helt rätt, men en benämning i stil med Scrabble (Tidigare Alfapet) borde fungera. Vi kan inte leva på att säga alfapet i tidernas eveighet! någongång måste vi pränta in Scrabble i hjärnorna oss de ofrälste! | |
| Elmis | 2007-09-17 20:22 | |
![]() | Vi har ett liknande problem i Uppsala där det stora kemiföretaget bytt namn ett antal gånger. Många säger dock fortfarande begynnelsenamnet. När de hör vad vi heter idag så ser de ut som fågelholkar. Och detta ska vara Uppsalas största företag... | |
| Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-09-17 20:28 | |
![]() | jag kommer från uppsala men minns inte ens att det fanns nåt stort kemiföretag, lite skamfaktor för mig om det nu skulle vara uppsalas största företag. vilket menar du egentligen? om du inte syftar på läkemedelsföretaget pharmacia, som väl numera är uppköpt och nerlagt, står det helt still i huvet. | |
| Elmis | 2007-09-17 20:31 | |
![]() | Korrekt, jag skrev kemi eftersom min gren inte sysslar med läkemedel längre. :) Läkemedelsdelen blev Pfizer men är avvecklat kanske helt nu. Bioteknikdelen (Biotech) är fortfarande stor men vi blev först uppköpta av Amersham och sen av GE minsann. | |
| Elmis | 2007-09-17 20:31 | |
![]() | "Min gren" har iofs aldrig gjort det. Äh, ni fattar... | |
| ordsvall - Ej medlem längre | 2007-09-17 20:38 | |
![]() | näh, jag fattar inte för jag känner varken elmis, uppsala eller respektive historia =D men jag kan berätta att jag _äntligen_ fick mig skaffat en ny kaffekokare istf den jag hade sönder glaskannan till i söndags. =) att den är av en annan storlek än min förra var bara en fördel men jag insåg att nu har jag inga filter som passar där. haha, ironiskt va, en morgon till utan kaffe pga filterbrist!!? | |