Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 895

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vulcan2007-09-21 15:24
Antal inlägg: 7666

Vad som är "konstiga" ord beror ju helt enkelt på ens egen språkliga bildning. Av Birgerkungs uppräknade ord ovan är jag osäker på betydelsen av fyra stycken, men jag kan dem alla som spelbara scrabbleord. Däremot behärskar jag t ex ord som FÄRNA, ÖRTUG, BRÖT, OGULDEN, LIDNERSK och LAKONISM utan att ha pluggat in dem i samband med Scrabble. Och jag känner flera spelare som kan betydelsen av långt fler ord än jag själv.

Frågor kring Scrabble och fusk vid nätspel har jag på olika sätt varit i beröring med under fyra år eller mer. Numer är jag av den bestämda uppfattningen att 80% av problemet är folks misstankar om fusk och hur de agerar på grund av det. Och de allra flesta fuskanklagelser har sin grund i att spelare inte förstår hur otroligt mycket bättre det går att bli i det här spelet med helt ärliga medel än den nivå de själva befinner sig på. För att använda en något långsökt liknelse så räcker det inte med att ha gått ABF-kurs i oljemålning några terminer för att kunna upptäcka förfalskningar av Rembrandttavlor, även om man för all del kan vara en hygglig målare. Och även för en expert så finns många tveksamma fall, både vad gäller spel- och målerifuffens.

skåldå - Ej medlem längre2007-09-21 16:43
Antal inlägg: 521

jag skulle rekomendera alla som misstänker fusk att komma till ett IRL spel en träning i riktiga livet som de vi har på soft på tisdagar i stockholm. När du vart där ex antal gånger och hört hur storlirarna diskuterar saol13 fram och tillbaka så kommer dina misstankar att avta betydligt vad gäller fuskande.

Först då, när man spelat irl, så inser man nämligen vilka ordfreaks som faktiskt hänger här. du kommer också att märka hur trevliga och intressanta dessa personer (ordfixeringar till trots)faktiskt är samt att du själv, efter ett tag, går med allvarliga funderinga på att ha saol13 som kvällslektyr....

Abdul-Jabbar - Ej medlem längre2007-09-21 17:07
Antal inlägg: 20

Självklart håller jag med skåldå här. Det är en sak att sitta på nätet och fuska sig till framgång och stoltsera med bra rating. Det är en helt annan att få spela lite irl, andas samma luft som halvgudarna och märka hur mycket man faktiskt har gemensamt med dem, vilket man inte trodde innan när man satt på pojkrummet i sin ensamhet.

Den absolut största fördelen med irl-spel tycker jag är att allt är i 3d, på nätet ser man inte hur fin spelplanen är med sina runda hörd, sitt djup och sin överlägsna färgsammansättning. Dessutom kan man göra elefanten och dra ned ett och annat skratt!

vulcan2007-09-21 17:49
Antal inlägg: 7666

Mr Adam I presume?

Morristown - Ej medlem längre2007-09-21 23:11
Antal inlägg: 7710

För mig är spelets idé att visa hur många ord jag kan och förstår. Samt att försöka hindra motståndaren från att lägga ord som jag tror att han kan och förstår.

Om jag lägger ett ord som blottar bokstavskombinationen mjär så tror jag såklart att det inte finns något som passar där, och vågar därför lägga det.

Vet då min motståndare att det går att lägga MJÄRDE så gratulerar jag.

Men om motståndaren är en landkrabba som aldrig varit i närheten av att tjuv-vittja en fiskbur tycker jag det är rätt trist. Då är spelet ett chansspel och inte ett kunskapsspel.

skåldå - Ej medlem längre2007-09-21 23:32
Antal inlägg: 521

jisses, om jag visste hälften av alla ord jag pratar, lägger irl som online skulle jag vara en bättre uppslagsbok än saol13 som bara listar de flesta ord.

Detta är inte ett kunskapsspel i att FÖRSTÅ orden även om nyfikenhet ofta leder till att ta reda på ord. detta är ett kunskapsspek på så vis att man ska kunna LÄGGA orden...

både IRL samt online har man rätt att lägga de ord man kan stava till, Irl kan man tom luras!

chansa gör man irl när man lägger ett ord som inte finns, online är det en chansning först på tredje draget om det är så att man inte kan stavningen. betydelsen spelar ingen roll så länge man vet ordets existens.

som jag ser det är det både ett chans samt kunskapsspel då det ligger viss svårighet också i att stava korrekt och minnas ett ords existens.

hur som helst att chansa är inte fusk vilket är trådens huvudämne och som jag ser att du morristown glömt att nämna ngt om.

Morristown - Ej medlem längre2007-09-21 23:34
Antal inlägg: 7710

Kära skåldå!

För mig är det ett kunskapsspel i att förstå orden.

För mig är alltså ordlista fusk. Det trodde jag var enkelt att räkna ut.

Pim_2007-09-22 11:57
Antal inlägg: 257

Efter att ha sett Word-Wars

www.imdb.com/title/tt0390 632/

insåg jag varför jag aldrig kommer bli bra på detta spelet.

Alla spelar spel på olika nivåer, scrabble är inget undantag.

Daniellaa - Ej medlem längre2007-09-22 13:22
Antal inlägg: 37

Håller med Mina .
Man lär sig .
Och det är skoj .
Vem säger att man måste vara vara proffs jämt .
Gud så tråkigt .
Det som vill satsa .
Det är ok .
Men rekomenferar de klubbar .

Daniellaa - Ej medlem längre2007-09-22 13:23
Antal inlägg: 37

Rekomenderar.Menade jag.**

le-lou2007-09-22 21:35
Antal inlägg: 17500

----------ja-det. är jättekul.

Visar sida: 1 2
Inloggning