Spelrum
Giraffen10
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade16
Mobilspel
Pågående19 697

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Missix - Ej medlem längre2007-10-11 10:43
Antal inlägg: 61

Morristown; Jag klagar inte på att en spelare lägger jättesnabbt eller jättesakta. Det jag tycker är jobbigt är att få klagomål på att jag lägger sakta, som kom igen nu då, lägg fortare är du snäll osv. Det är irriterande. Inte katten skulle jag säga till en snabb spelare, "öhh, lugna ner dig nu va" ellr "inte så snabbt är du snäll"
Som övervakaren sa här ovan så är det inte acceptabelt

Pim_2007-10-11 10:56
Antal inlägg: 257

Kommer osökt att tänka på den jointrökande, sexköpande ghettonegern i "Word wars" vars match börjar 9:00. Hans klocka börjar ringa 8:59 och han släpar sig ner till matchen där klockan redan tickar och han vinner matchen lätt.
Makalöst bra film.

Spela i din egna takt.

vulcan2007-10-11 11:36
Antal inlägg: 7666

Jag tycker att det är rätt konstigt att man anser sig ha rätt att komma med åsikter om hur motspelaren använder den utmätta betänketid som är satt i spelet. Det känns som ungefär samma personliga mognadsnivå som min 6-åring ibland visar när han gapar om att jag ska släppa allt jag har för händer för att hjälpa honom med nåt PS2 eller DVD-strul.

Morristown: Några formella regler vid IRL-tävlingar om beteende och uppförande har vi hittills inte behövt teckna ner. Det är väl så att det är betydligt svårare att bete sig ohyfsat eller störande när man sitter mitt emot någon vid ett bord än över nätet... NSA (amerikanska förbundet) har dock en del inskrivet i sina regler som jag klistrar in nedan.

9. Inappropriate Behavior
Speaking aloud during play is often distracting and can mislead the opponent. A player who does this purposefully is considered to be acting unethically. It is every player's right to ask his/her opponent to remain silent during play. While many people often play the game in informal social gatherings where it may be accepted by the group to talk during play, players should understand that tournament conditions require that each player respect his/her opponent's right to concentrate fully during play. The Director has the power to intervene on behalf of a player whose opponent is showing such disrespect. Here are some examples of what you should NOT do:
a. Purposefully mispronounce your play (``RE-STING''), hoping to draw a careless challenge.

b. Play a phony-looking word which you know is acceptable (CALENDER) but intentionally saying something like: ``I'm not sure if it ends in AR or ER.''

c. Saying ``You may want to challenge this'', either when you know the word is good, or when it's not good and you feel your statement will suppress a challenge. In the first case you may not get challenged, but your opponent may be reluctant to add an S to it.

d. You play an obviously acceptable word (i.e. APRICOTS) and do a lot of talking about it (``It took me a long time to find this word with these letters.'') to divert attention from a phony hook you used to get your word down (i.e. the S hooked onto AH).

e. The game is close, the Q is still out, and whoever gets it will be stuck with it. You play a letter and draw a tile, leaving 3 others. Immediately you begin to moan about your bad luck. Your opponent feels he can now safely play 3 tiles and draw the last 3 from the bag. What will (s)he think about your moaning when he draws the Q?

The Rules Committee recognizes that many players may innocently or accidentally do any one or more of the above behaviors. We ask that Directors please be firm but unprejudiced while teaching the players the correct habits

Bror Mu - Ej medlem längre2007-10-11 12:19
Antal inlägg: 921

Betas moralistklubb håller korståg.

Det är småskoleaktigt att slå regelboken i huvet på folk också, du är fortfarande brådmogen vid 40 års ålder Vulcan. :)

Alla vet att det finns regler och förordningar i alla spel och sporter, men att det inte finns en enda sport i världen där inte deltagarna tar chansen att psyka varandra. Regler följs aldrig till punkt och pricka och folk säger saker som dom inte borde göra, so what? Man kan inte skicka alla man ogillar till Sibirien.

Om jag fick bestämma skulle jag välkomna mycket mer förolämpningar och psykningar från motståndarna eftersom det är underhållande och uppfriskande. Men man får inte alltid som man vill här i världen!

Basta - Ej medlem längre2007-10-11 12:58
Antal inlägg: 3528

Bäste Bror Mu vill bara tipsa om att det finns S&M-klubbar om du gillar tanken på förnedring och förolämpningar.

Q-tile - Ej medlem längre2007-10-11 12:59
Antal inlägg: 1319

Jag tycker det ska stå var och en fritt att kunna spela utan yttre, "ej spelnödvändig" påverkan om så önskas, så ovanstående inklistrade regler känns respektfulla. Vissa kanske tycker att man ska få luras, i någon utsträckning kan man hävda att det är del i spelet, men jag förstår att den hållningen inte accepteras under formellt turneringsspel.
Dock är jag inte så inbilsk att jag tror att reglerna alltid kommer att efterlevas, och ett visst mått av sådant man inte tycker hör till spelet kommer förekomma då och då utan större tvivel. (Ett visst mått kan säkerligen anses vara ganska fair.) Men det betyder inte att jag gillar det, eller tycker det är på något sätt upppfriskande eller underhållande att bli störd/förolämpad eller störa/förolämpa någon under spel, eller ens att man bör passa på eftersom man ändå inte kan bli skickad till Sibirien. ;-)

Basta - Ej medlem längre2007-10-11 13:49
Antal inlägg: 3528

Skulle man inte kunna tänka sig ett spelrum för oss som har otur när vi tänker och således använder den långa tid vi behöver. Där man dessutom bara får skriva snälla och uppmuntande inlägg.

vulcan2007-10-11 13:49

Bäste Bror Mu (och övriga): Poängen med mitt inlägg är ju snarare att vi inte behövt slå folk i skallen med regelböcker av den citerade typen hittills - folk förstår av sig själva hur man uppträder mot andra personer där man inte etablerat en sån relation att man är ense om att skämtsamma tråkningar är okej. Det finns ett antal spelare som jag säkerligen skulle kunna säga "Nu du" med ett flin till när jag lägger ut en särskilt elak rullning. Men inte till någon ny spelare eller person som jag inte bekantat mig med tillräckligt eller som jag tror inte uppskattar sådant under spel.

Man får lov att dra en gräns mellan psykologisk krigföring och oförskämdheter också - därmed inte sagt att den gränsen är självklar. Jag tycker själv att detaljer som att skyffla runt brickorna på stället med frenesi (Oj - han har rullbrickor, hjälp!) eller att motsatsvis bara arrangera dem och sen luta sig bakåt och titta ut genom fönstert definitivt har sin plats i IRL-spelet. En outgrundlig blick när man tittar på varann eller ett litet snett leende kan också kvala in där. Att gnälla på att motspelaren använder sin utmätta betänketid är däremot bara oförskämt eftersom det handlar om att försöka pressa någon att anpassa sig efter någon subjektiv egen regelbok man satt upp över hur lång betänketiden "egentligen" ska vara. Dom förutsättningarna följer av spelreglerna och kopplar man upp sig till ett spel så förbinder man sig att respektera dem. Hur torr och tråkig jag än må verka så menar jag verkligen det här och talar i det fallet för hela Betapets räkning. Att gnälla på motståndarnas tid är beteende non grata här eftersom det liksom fuskanklagelser retar upp många och förstör den goda stämningen.

Minta2007-10-11 16:23
Antal inlägg: 20042

Jag tycker också ibland att det är ganska kul när någon försöker psyka en. Jag brukar svara och ibland på ett sätt som visar att jag inte tänker låta mig provoceras. Då kan psykaren bli mäkta indignerad när han/hon inte uppnår sitt syfte och alla tillmälen man då kan få eller projiceringar som t ex "vad har du för problem"?

HumbleBug2007-10-11 16:35
Antal inlägg: 1836

är det rätt at hetsa nån när man spelar hets? det tyckte tydligen nån jag spelade mot

Minta2007-10-11 16:40
Antal inlägg: 20042

Det är just i hets detta har inträffat ett flertal ggr för mig. Bara där, och man kan få en rejäl utskällning och bli kallad idiot och annat man drar över en halv minut eller mindre. Man ska veta hut och hålla sig till tidsgränserna. Detv erkar vara extra viktigt i hets eftersom man höjt avdragen ganska rejält där.

Ruhrgebit - Ej medlem längre2007-10-11 16:51
Antal inlägg: 339

Jag spelar nästan uteslutande hets, och det är långt ifrån ovanligt att min motspelare har kvar både 1, 2 och 3 minuter på sin speltid, medan jag utnyttjar min tid till att tänka. Det händer även i hetsspel att motståndaren tycker att jag ska spela snabbare.
Oftast, ja nästan alltid, väntar jag medvetet med att lägga ut mina sista brickor till den absolut sista sekunden. Jag drar ut på den avslutande läggningen som en tandlös pensionär sörplar sitt kaffe.

vulcan2007-10-11 17:25

Jag har hört att kaffet smakar extra gott då. Gärna med en sockerbit till.

Bror Mu - Ej medlem längre2007-10-11 17:51

Jag tar tillbaka allt jag har sagt. Hu så dumt.

Jag brukar alltid vara oklanderligt trevlig mot mina motståndare, hur det än går, men hädanefter ska jag gå i Vulcans anda bjuda på ett busigt "nu du" innan jag rullar.

Bror Mu - Ej medlem längre2007-10-11 17:51

-gå

Morristown - Ej medlem längre2007-10-11 17:54
Antal inlägg: 7710

I mini iver att vara mina motståndare till lags brukar jag i stället smäda mig själv under spelet.

Tillmälen som "jävla sopa", "din idiot", "men å hur kan du missa det läget?" dånar framför datorn.

Nu är frågan om detta är tillåtet, eller om jag kan riskera en avstängning för otiilåtet uppträdande.

vulcan2007-10-11 18:37

Bror Mu är förlåten. I den mån vi inte förstår varann så beror det förmodligen mest på att jag är född för långt före x-generationen - jag kan inte vara ironisk lika naturligt som jag andas och är alldeles för scoutaktig fast jag inte varit på patrull en enda minut i mitt liv (Dock gjort ett antal bejublade framträdanden med Scoutledarfrasse när det begav sig, vilket var länge sen)

M-town: Om jag hade varit generation-x så hade jag skickat en liten virtuell spank på ditt facebookkonto när jag lyckats lokalisera det. Det får räcka. Men gån nu och synda icke hädanefter!

Morristown - Ej medlem längre2007-10-11 20:35
Antal inlägg: 7710

Facebook? Är det den där gamla "ansiktsburk" som någon turk sjöng på 90-talet?

mollee - Ej medlem längre2007-10-12 10:10
Antal inlägg: 6087

Jag tycker inte det spelar någon roll hur lång tid man tar på sig. Så länge man håller sig hyfsat inom tidsramen.

Fattar dock inte mig inte på en del personer som spelar hets men som borde spela ex stress, med tanke på hur sakta dom spelar. Inte för att jag blir irriterad, men det är det inte onödigt att spela ett spel med väldigt kort tidsram om man inte kan hålla sig inom den? :)

Och det där med att skriva punker för att kolla om uppkopplingen fungerar, det ser jag inget fel på. Brukar vara tvungen att göra det ibland, man vill väll ej få en massa minus pga att datorn har mongat sig.

Blir mer stressad när folk tar lång tid på sig på ett ord, speciellt på hets.
Då kan jag få för mig att min dator kan ha hängt sig utan att jag märkt det, å då kommer den där punkten fram :P

vulcan2007-10-12 11:29

Ja det tycker jag är helt självklart. Jag brukar skriva (test) ofta också.

Om man kontinuerligt drar över på tiden vid hets så tycker jag också att det är ett tecken på att man kanske borde byta till stress. Man ska inte behöva räkna med att folk drar över tiden som normalläge. I en IRL-turnering så får spelare som varit inblandade i en sån match räkna med att det inte blir någon längre andhämtningspaus för deras del innan det är dags för nästa rond.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?