Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 326 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| superarne | 2007-11-10 17:40 | |
![]() | hej tja tjena | |
| Dyslekso | 2007-11-10 17:41 | |
![]() | Känns det inte som att man är lite kåtare när man är kåt än när man är pilsk, Dr Imago? Ruhrgebit: Är det ändå inte intressant att det ska vara så jäkla svårt att hitta exakta synonymer, oavsett vilket funktion man anser de har i språket? | |
| Dr Imago - Ej medlem längre | 2007-11-10 17:44 | |
![]() | Morsning! Har du något förslag på exakta synonymer? *skratt o garv* | |
| Dr Imago - Ej medlem längre | 2007-11-10 17:51 | |
![]() | Kollade lite i sprakladan(!) www.spraknamnden.se/...ek ttyp=lan "Fråga: Finns det någon skillnad mellan båda och bägge? Svar: Nej, det finns ingen skillnad. Orden båda och bägge är ett av de få exemplen på äkta synonymer i svenskan. Det är egentligen samma ord men utgår från olika böjningsformer. Formen båda är den ursprungliga grundformen, och bägge är den gamla genitivformen, som sedan levt kvar som en ny grundform. Man kan jämföra med tvegge, som är den gamla genitivformen av två. Det går bra att använda dessa ord om vartannat; det finns ingen anledning att känna sig förpliktad till konsekvens. Språkstatistiken visar att båda är vanligare än bägge, åtminstone i tidningsspråk, så det kan kanske vara skäl att använda bägge lite mer." Menåå, nämn exempel på andra exakta synonymer då! Tror inte att det finns... | |
| mollee - Ej medlem längre | 2007-11-10 23:11 | |
![]() | Tv och Dumburk :) Macka och Smörgås Hund och Jycke Karamell och Godis kommer inte på något bra :D Men dessa får duga | |
| snuskgrisen | 2007-11-11 00:10 | |
![]() | Vaddå, en skumtomte är väl ingen karamell? | |
| Muhammad Ali - Ej medlem längre | 2007-11-11 04:24 | |
![]() | Knockout-utslagning? | |
| S T Nurtch | 2007-11-11 05:41 | |
![]() | benämningar på könsorganen? | |
| vulcan | 2007-11-11 10:42 | |
![]() | Ingen av de ord som mollee tar upp är exakta synonymer. Godis är ett vidare begrepp än karamell. De andra är goda exempel på valörskillnader. Mest lika är nog macka och smörgås, men även mellan dem finns det en skillnad i användningsområde. En finare restaurang som serverar någon slags bröd med sill till förrätt skulle t ex med nästan 100% säkerhet kalla det för en sillsmörgås, inte en macka. Och vem har sett den lokala kennelklubben utlysa en "jyckutställning" eller blivit uppringd av ComHem som försökts sälja på en ett "kabel-dumburksabonnemang "??? Benämningar på könsorganen: Det finns väl några som är ganska lika. Men om du på fullt allvar hävdar att snopp och kuk är exakta synonymer - bortsett från att de beskriver samma fysiska företeelser - så skulle jag bli ganska förvånad. bästa exemplet på sistone tycker jag är tja och tjena. Däremot inte hej som har en lite annan valör. Det är numer fullt möjligt att skaka hand med en ny bekantskap och säga "Hej" istället för "Goddag", "Angenämt" eller nåt sånt. Men knappast "tja" eller "tjena" | |
| Ruhrgebit - Ej medlem längre | 2007-11-11 11:33 | |
![]() | Att karamell och godis inte är exakt synonymt (lika lite som grönsak och potatis) står åtminstone väldigt klart för mig - här föreslår jag istället godis och sötsaker, alltså en samlande benämning för till exempel olika slags karameller. Man kan generellt förledas till tron att bara substantivpar har en hög inneboende synonymitet. Men så snart man lägger in en värdering (tv-dumburk) glider betydelserna märkbart isär. Visserligen är apparaten fortfarande densamma, men dess bärande uppgift och symboliska betydelse skiljer sig plötsligt märkbart åt. I ett hem där teven kallas för dumburk misstänker jag att folk ägnar kvällen åt Idol och Prison Break och inte Uppdrag granskning och Kobra. (Tidningen och blaskan är i motsvarande fall kanske Dagens Nyheter och Aftonbladet). Vad jag menar med att det kanske är enklare att hitta exempel bland vardagliga ting beror på att det oftast finns en medveten eller omedveten värdering som ger kraftiga förskjutningar i slutändan (vänsterman och kommunist klingar definitivt olika i mina öron, fast att det kan röra sig om exakt samma person, men betraktad från olika håll). Likaså är andra exempel härovan inte exakta synonymer. Män blir kåta och kvinnor pilska, anser jag till exempel. Alternativt är det olika grader av sexuell upphetsning, likt het och varm. Ett skratt, garv eller fniss är bra exempel på mitt föregående inlägg om att synonymer på ett naturligt vis lägger sig en liten bit från varandra, för att i det här fallet kunna beskriva olika slags gutturala glädjeyttringar (eller för all del sarkasm eller uppgivenhet). Rörande de intima delarna tror jag ingen frisk människa kallar en man som just nakenbadat i en nollgradig sjö som bärare av en kuk Och då är det någonting annat. Visserligen fortfarande ett organ som består av hud, erektil vävnad och svällkroppar, men den ståtliga symbolen för manlighet är då reducerad till det ynkliga och föga funktionella bihanget snopp. | |
| Gunilla N - Ej medlem längre | 2007-11-11 13:15 | |
![]() | hehe... söka o leta andas o respirera mustasch o snorbroms mobiltelefon o yuppienalle ...kanske? | |
| Dyslekso | 2007-11-11 15:17 | |
![]() | Nein, Gunilla. Det var exakta synonymer som efterfrågades. Det finns väl ingen som råder någon annan att "respirera" djupt? Och man kan då definiera det extremt strikt. Som med Vulcans exempel, t ex: "tja" kan ju förekomma i uttryck som "tja, kanske det", vilket inte "tjena" kan. I den striktaste meningen ska orden kunna bytas mot varandra i alla tänkbara sammanhang. | |
| vulcan | 2007-11-11 17:13 | |
![]() | Nja det vet jag inte om jag håller med om. Tja... vad ska man säga om det och Tja på dig! är ju inte samma Tja mer än att det är exakt samma ord som upprepas i klassiska "Vart tog vägen vägen, vi är visst ute och åker på en åker" Var i betydelsen "var är du" är inte samma ord som var i betydelsen "Han har var i såret". Möjligen är det samma morfem - jag är inte kung på den exakta definitionen av de här grammatiska begreppen. Dessutom har inte tja och tja samma ljudbild ens, det ena har ju lång och det andra kort vokal i uttalet. | |
| Gunilla N - Ej medlem längre | 2007-11-11 17:23 | |
![]() | Men du KAN råda någon annan att respirera djupt, eller hur? Utan att vederbörande gör något annat än just andas... djupt. | |
| Dr Imago - Ej medlem längre | 2007-11-11 17:31 | |
![]() | Jo, man KAN även gå ut på balkongen och respirera lite frisk luft. Med det resonemanget blir även t. ex. "tvivel-dubier" exakta synonymer. Men hur ofta säger man "jag hyser inga dubier..."? | |
| Dyslekso | 2007-11-11 17:41 | |
![]() | Gunilla: visst, men det finns en stor nyansskillnad mellan bondens "andas" och den lärdes "respirera". För att orden ska kallas exakta synonymer ska man inte lägga märka till någon nyansskillnad när man byter ord. Hänger du med? Vulcan: som sagt, det beror på hur snäv eller strikt man vill definiera "exakt synonym". I den strängaste definitionen borde orden kunna bytas även i skrift. Ord som "vad" eller "vass" är ju hopplösa, då de har för många och/eller för olika betydelser. Orden vi letar efter kanske finns bland de mer formella, typ terminologiska ord. Alltså t ex en annan medicinsk term för "respirera", kanske. Rätt fascinerande att det ska vara så svårt. 100 000 (?) ord som alla mer eller mindre är specialfall... | |
| Dyslekso | 2007-11-11 17:46 | |
![]() | Och förresten är väl "tja" lite mindre gladlynt och lite mer korthugget än "tjena"? :D | |
| Dyslekso | 2007-11-11 17:46 | |
![]() | Spamming out of control: Jämför "Jo, tjena" med "Jo, tja". | |
| Gunilla N - Ej medlem längre | 2007-11-11 18:17 | |
![]() | Baaah... ;-) Var det inte frågan om "ord som i alla sammanhang kan bytas mot varandra utan att någon betydelse går förlorad"? Andas resp respirera har ju knappast annan betydelse än just detta, oavsett folks bildning. Menmen... så är det kanske inte. Eller så menar du inte så... | |
| Dyslekso | 2007-11-11 18:45 | |
![]() | Hmm...jo, så skrev jag visst. Verkar som att jag kom på senare att det förutom betydelse även skulle gälla nyanser. Intressantare så, eller hur? | |