Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående20 029

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nina12007-12-01 23:25
Antal inlägg: 203

vi har alltid en mandel i ris alà maltan till kvällen och den som får den får en mandelgåva. det brukar vara en marsipangris(hemmagjord, ful som skrutt)
det är en uppskattad tradition hos oss.

veggie_d2007-12-02 02:07
Antal inlägg: 1187

heh. ris à la malta ÄR ju med mandel.. mandel med mandel? =)

nina12007-12-02 11:58

jag har aldrig mer än 1 mandel i Ris á la Malta och den är hel. sänder dig(veggie_d) och alla andra som vill ha) ett recept så att du ser vad som ska vara i den. men det kanske finns varianter med mandel i, ja kanske som smaksättning likväl som frukt eller bär. vad vet jag?

Ingredienser
Portioner: 8

2 dl rundkornigt ris (grötris)
4 dl vatten
1/2 tsk salt
1 l mjölk
2 dl vispgrädde
1/2 dl florsocker
1 msk vaniljsocker

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
1. Koka riset med vatten och salt i en gryta ca 10 min under lock.
2. Tillsätt mjölken och låt stå och svälla på svag värme ca 45 min under lock.
3. Låt gröten kallna.
4. Vispa grädden till ett fast skum, gärna med elvisp.
5. Vänd ner grädden i den kalla gröten. Smaka av med flor- och vaniljsocker.

Servera ris à la Maltan med bär eller frukt.

nina12007-12-02 12:01

ops nu kom vi visst ifån ämnet ,vi hamnade bland recept. det var ju inte meningen.
så tillbaka till ämnet jag startade. jultraditioner.
vad har ni för specielle jultraditioner gott folk?
dela med er,

nina12007-12-02 12:06

oj jag var visst lite fel ute nu . jag trodde jag var på den tråd jag startade med jultraditioner ... fel av mig . sorry men ett recept fick ni alla ialla fall

veggie_d2007-12-02 12:23
Antal inlägg: 1187

Tack :)
Nä det jag syftade på var väl egentligen att "ris à la malta" är en försvenskning av det franska riz à l'amande (mandelris). Hence the lustighet, mandelris med 1 extra mandel i =)

nina12007-12-02 12:47

ok. ja det visste jag ju inte men man lär sig lite var dag. men då kan man ju undra varför vi inte gör den med hackad mandel. det skulle nog vara väldigt gott( ska nog göra så nångång ) jag har ju egentligen inte alls funderat över varför det heter ris a `la malta utan det bara är så.

Vigdir2007-12-02 22:50
Antal inlägg: 3722

Alla rimmar förstås till gröten! Brorsans standardrim i massa år hämtades ur MAD: "Risgrynen var slut i da'. Jag tog myrägg, går det bra?"
Men den som får mandeln blir gift under kommande år - och är personen redan gift får han/hon barn. Kan bli litet knivigt för gamle morfar, det med...

En släkting till mig bjöd, på tal om mandel, på gröt för massa år sedan, och jag slevade upp en rejäl portion (gröt är gott!) innan jag hörde henne säga: "Ja, mandeln var slut så jag tog i litet bittermandelessens istället". Av allt vedervärdigt som finns att äta anser jag bittermandel vara det vidrigaste. Och en jätteportion... Ack ja.

mollee - Ej medlem längre2007-12-04 06:06
Antal inlägg: 6087

Inget av dom :)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?