Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade47
Mobilspel
Pågående19 495

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2007-12-08 01:51
Antal inlägg: 17500

jag gör ungefär som vulcan, klart det ska vara tomater i köttfärsåsen, och gärna chili och riven parmesan över =)

Bet_You_Lose - Ej medlem längre2007-12-08 01:57
Antal inlägg: 358

Alltid blandfärs!

illiterate - Ej medlem längre2007-12-08 03:07
Antal inlägg: 6521

Jag brukar börja med att fräsa lök i stekpannan, samtidigt som jag häller i (fin)krossade tomater i en kastrull tillsammans med olivolja, basilika, en halv tub extrakryddad tomatpuré, lite socker (trollar fram tomaternas rätta arom), salt, svartpeppar, tabasco, en skvätt soja.

När såsen puttrar och löken brynts en stund häller jag i den i tomatsåsen, eventuellt med lite finhackad chili, men inte ofta.

Samtidigt som tomatsåsen får puttra på låg värme steker jag köttfärssåsen på hög värme på stekpannan och saltar och pepprar. Sedan häller jag i den brynta köttfärsen i såsen och låter det puttra i c:a 5-20 minuter på låg värme. Möjligen kan man hälla i lite lagerblad. Några vitlöksklyftor går också bra att pressa ner i såsen.

Jag tycker att det går snabbare att starta med såsen först, eftersom den blir godare ju längre den får puttra.

Spaghettin sätter jag igång med när såsen slutputtrar, och sedan är det bara att äta upp alltihop. Det här receptet publiceras under GPL.

illiterate - Ej medlem längre2007-12-08 03:11
Antal inlägg: 6521

Det går också bra att skippa köttfärsen helt, och istället hälla i lite oliver och hela vitlöksklyftor i såsen. Det hjälper också till att hålla beundrare på avstånd.

Morristown - Ej medlem längre2007-12-08 03:28
Antal inlägg: 7710

är det någon skillnad mellan köttfärsås och rullstensås?

i min köttfärssås är det mycket vitlök

Perpersa - Ej medlem längre2007-12-08 03:29
Antal inlägg: 2193

Fräser hackad gul lök, eventuellt med finhackad vitlök.
Steker köttfärs hastigt, smular i en buljongtärning.
I med krossade tomater.
Låter det puttra på låg värme en 10 minuter kanske.
Lite strösocker.

Där är min grund, efter det kan jag tillsätta lite vad som helst tex:

Grön paprika
Svarta oliver
Champinjoner

Grytan får gärna stå och puttra en stund, smakar sen av med salt och svartpeppar.

Byter ofta ut spagettin mot tagliatelle eller nån annan sort.

myran_64 - Ej medlem längre2007-12-08 07:11
Antal inlägg: 3157

Fräs en stor gul lök i olja och släng i 900 gr köttfärs!! Fräs ordentligt samtidigt som du kryddar med salt, vitpeppar, svartpeppar och torkad basilika. Sänk värmen på plattan. Sen i med 2 msk tomatpure och en 500 grams krossade tomater med basilika, späd med 1-2 dl vatten och kasta i två buljongtärningar. Låt puttra medans du fixar spagettin (fullkorn).
Precis innan servering så stjälp i en creme fraishe med tomat/basilika i köttfärsröran och rör om ordentligt. Duka och sätt dig ner och njut.
Världens godaste köttfärssås!! (I alla fall enligt mina barn och deras kamrater)

Miss_jk2007-12-08 09:19
Antal inlägg: 8941

Nötfärs, vitlöks-creme fraiche, morötter i stavar, lök, krossade tomater och så någon röd vitlökssås från thailand. Sist men inte minst: avocado. Supergott!

vulcan2007-12-08 10:34
Antal inlägg: 7666

En hel del kreativa variationer i recepten. Det vore ganska kul att ha en mattävling med en sån här standardrätt. Ett antal kockar - både proffs och glada amatörer - lagar till sin variant. Sen får dels en expertjury och dels köttfärssåsälskande amatörer smaka och utse en vinnare.

yayasout - Ej medlem längre2007-12-08 10:42
Antal inlägg: 1408

Fräser lök och färs. I med krossade tomater. Reder med en matsked mjöl och sedan lite vätska. Sen brukar jag blanda ner oliver, squash, vitlök, svamp och ajvar relish. Om man har turen att äta med någon som gillar kryddig mat, dvs om min sambo är borta, så har jag även i sambal oelek.

Gunilla N - Ej medlem längre2007-12-08 11:09
Antal inlägg: 9562

Vilka avancerade! (

Själv kör jag den enklast tänkbara modellen... fräser lök, i med 500 g nötfärs, sen en stor klutt ketchup, 1,5-2 buljongtärningar och så matlagningsgrädde. (Såsen ska va krämig, inte "blöt" och köttfärsen ska vara finfördelad, inte klumpig! :D) Fullkornsspaghetti, lite färskpressad vitlök, riven ost och en härlig sallad med ett par-tre olika grönsallad, tomat, paprika, kidneybönor, gurka, grovrivna morötter o purjo till.

Gunilla N - Ej medlem längre2007-12-08 11:10
Antal inlägg: 9562

Redas måste den ju också förstås... ett par msk mjöl till fyra-fem dl vatten.

myran_64 - Ej medlem längre2007-12-08 11:11
Antal inlägg: 3157

Vilken tid är det middag Gunilla?? =)

Perpersa - Ej medlem längre2007-12-08 11:12

Färsen får gärna vara klumpig... mmm mumma...

Perpersa - Ej medlem längre2007-12-08 11:15

Reda köttfärssås ... what ? :D

emmylicious2007-12-08 11:16
Antal inlägg: 4501

säger detsamma persa, aldrig hört talas om det :P

Perpersa - Ej medlem längre2007-12-08 11:17

hehe det här kommer bli en lång tråd har jag en känsla av! :D

Minta2007-12-08 11:31
Antal inlägg: 20042

Jag gör Köttfärssås på kalv- eller lammkött. steker köttfärsen tills vätskan försvunnit, hackad lök, gärna mörötter och andra rotsaker, burk små tomater ev. lite ajvar eller chilisås och buljonh, steker i olivolja ev. också smör. Kryddar med salt, svartpeppar, chili, ev tabasco, vitlök, ev buljong ev oregano eller annan örtkrydda. Till det äter jag färsk tagliatelle-pasta som jag köpt hos italienaren i saluhallen samt parmesanost som också köpts där till.

Jag har ingen spagettimaskin och det verkar jobbigt annars skulle jag gärna göra egen pasta.

damen_ - Ej medlem längre2007-12-08 12:38
Antal inlägg: 304

Finhacka och fräs två medelstora gula lökar. Tillsätt sedan 1 kg blandfärs och rör därefter ner önskad mängd krossade tomater med chilismak tillsammans med lite ketchup. Släng ned en ordentlig nypa salt och strö över en gnutta vitpeppar och några stänk soja. Vidare ger två köttbuljongtärningar en härlig grundsmak som du kan bygga vidare på. För att toppa det hela klipp ner en riklig mängd av färska basilikablad och låt matlagningsgrädden flöda. Sist, men absolut inte minst, droppa i lite balsamvinäger. Detta ger måltiden en syrlig och intressant smak.

Servera slutligen detta mästerverk tillsammans med några körsbärstomater, och innan ni smörjer kråset kan ni med fördel riva lite parmesanost över den varma köttfärssåsen.

bosie2007-12-08 12:39
Antal inlägg: 118

Jag börjar med att fräsa vitlök, hackade svarta oliver, finhackad chili i olivolja i en gjutjärnpanna. Under tiden scrollar jag färska tomater i kokande vatten så att de går att skala (ok, ibland använder jag tomatkonserver). När vitlöken mm fått fräsa ett tag (men innan den blir brun) häller jag över över tomaterna (finskurna om jag använder färska). Jag vill inte ha min köttfärssås simmig, så den mesta vätskan bör koka bort. När tomatsåsen börjar koka ihop är det dags att steka köttfärsen, gör man en stor sats kan det vara en bra ide att steka lite i taget och lägga över i grytan med tomatsås, steker man för mycket samtidigt eller på för låg värme blir köttfärsen bara en vattnig gröt. Saltar förstås köttfärsen, annars behövs det inte mera kryddor, lite svartpeppar. Sen är det bara att låta det koka ihop, Har jag färsk basilika hemma bruka det komma ned i såsen på slutet.

Eftersom att Malmö är en rätt civiliserad stad där man fortfarande kan hitta många små slaktarbutiker (speciellt kring möllevången) köper jag köttfärsen där, min favoritslaktare mal köttfärsen när jag ser på så jag får den absolut färskmalen och få se hur köttet såg ut innan. Det är dessutom inte dyrare än ICA. Använder bara ren nötfärs, gillar lammfärs iofs men använder hellre den till köttfärsbiffar.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?