Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
8
Inloggade25
Mobilspel
Pågående20 061

Forumkategorier

Användare Inlägg  
GunLar2007-12-11 01:14
Antal inlägg: 18

Brukar heller aldrig krångla till det med saker... har inga barn men en sambo som helst äter pannkakor, hamburgare, potatis o köttbullar.. osv man behöver inte alls ha i en massa främmande saker för att det ska smaka bra.. tyvärr har potatisen stor betydelse för barn och pensionärer... tar ganska lång tid, men egentligen tycker jag inte man ska kräva för mycket.. nästan all annan mat man lagar tar den tiden den med. Ica:s hemsida har bra, milda recept.. de har om jag inte misstar mig även årets kock som fixar recepten till sidan i samarbete med arla. Sen handlar det mycket om fantasi, har men en stor familj så blir kanske kostnaden för stor genom att föja recepten till punkt o pricka, men det är en bra sida att sno tips ifrån.

illiterate - Ej medlem längre2007-12-11 02:01
Antal inlägg: 6521

Jag har nyligen upptäckt couscousens förträfflighet som snabbmat, apropå lättlagad mat. En sås gjord av turkisk yoghurt, pressad vitlök, peppar, salt, och lite olika kryddor/örter är absolut nödvändig. Än så länge har jag inte kommit på något annat, men tips på andra tillbehör till couscousen emottages tacksamt. Några kycklinglårfiléer eller laxfiléer stekta tillsammans med chilibitar och paprika gör susen. Lite chili bör man också hälla i såsen.

illiterate - Ej medlem längre2007-12-11 02:05
Antal inlägg: 6521

Är det förresten någon som har hittat en "potatisklyftare" någonstans? Dvs en rund grej med knivar formade som buddismsymbol? Det skulle gå snabbare att klyfta potatisen med en sån tror jag. Så här ser den ut från potatisens synvinkel innan den dör: www.monmouth.edu/aca.../w heel.jpg

GunLar2007-12-11 02:16

på tal om lax! personligen så gillar jag inte alls lidl, vet inte om gör förbjuden reklam här med ica och nu lidl... men i alla fall affären jag personligen inte alls gillar har faktiskt jättebra laxfileér, vilken annan lax funkar säkert lika bra men jag gillar den bäst, billig är den också, två filéer för 30:- eller nåt sånt.. men annars laxfiléer, philadelfia-ost, soltorkade tomater... stek laxen hastigt, blanda philadelfia, hacka soltorkade tomater (och hacka purjolök) bred på de stekta laxfiléerna lägg in i ugnen typ bara 5- 7 min på omkring 200c.. mycket gott med ris eller potatis/klyftpotatis till och lätt o snabbt!

GunLar2007-12-11 02:21

förövrigt så kan man nästan blanda i det mesta i couscousen, stek bara vilket kött du än väljer innan du blandar i det.. blir som en wook fast med couscous istället

GunLar2007-12-11 02:48

fin klyftare! har du ritat den själv=) vet hurdan du menar, men jag har inte heller sätt nån tillgänglig, men bra är det att ha.. om man är lat som jag...

Var med morfar i affären en gång o han letade efter en potatis-skalare.. alltså en sån bunke som man bara kastar ner potatis i och kör igång och så rullar potatisen omkring o tappar skal... Men han pratar bara finska o jag missförstod honom o hämtade en vanlig potatisskalare då tittade han på mig och suckade o sa "en sån har jag redan, det jag saknar då är en kvinna"

Worddokument - Ej medlem längre2007-12-11 06:27
Antal inlägg: 297

www.ikea.com/se/sv/c...s/ 20083259 är för äpplen, men påmniner om din bild illiterate. Kruxet är ju att mittenbiten blir rund.

mamman - Ej medlem längre2007-12-11 09:35
Antal inlägg: 6379

Hehe, roliga historier....

Vill bara ge illiterate ett tips. Bulgur! Jag älskar Bulgur, men gillar inte couscous...
Koka upp buljong och släng i bulguren. strimla röd lög, komater och paprika. Stek detta. stek små kycklingbitar i krydda (kanske kyckling?).
Blanda alltihop och om du vill släng mer lite fetaost.
Har du turkisk youghurt eller creme fraishe så blanda med lite kryddor (typ salladskrydda eller nåt) eller vitlök. Creme fraishe med vitlök funkar jättebra.
Tar himla liten tid och är mycket gott. Kan ätas varm, kall eller ljummen...

-JK-2007-12-11 10:29
Antal inlägg: 409

Gillar både bulgur och couscous och barnen gillar det också. :) Snabbrätt med couscous: klipp ner ett-två paket bacon i en panna och knaperstek det, woka grönsaker i en annan panna, gör en fetaostkräm (fetaost, creme fraiche och vitlök blandas ihop, den ska vara lite klumpig, inte helt slät), låt det knaperstekta baconet rinna av på hushållspapper, duka upp och njut.

När det gäller klyftpotatis så får det gärna ta tid för min del, jag gillar den krispiga ytan när den fått grilla i ugnen vilket jag aldrig lyckats med när jag förkokat potatisen. All mat som sköter sig själv (men är långkok) uppskattar jag. Att däremot stå och greja med nån maträtt som tar 2 timmar (som exvis igår, men raringen fyllde år så det krävdes extra insatser *S*) jämt och ständigt väljer jag bort helt enkelt för att jag inte tycker det är så roligt att laga mat. På helgerna däremot får det gärna ta tid!

Gårdagens uppskattade köttfärs- och potatisgratäng (tilllagningstid om man har barn som behöver hjälp med diverse grejer = 2 timmar, varav 1 timme i ugnen):

8-10 stora potatisar

Köttfärssåsen:

500 g köttfärs
1 gul lök
1-2 pressade vitlökar
1 msk soja
1 msk tomatpuré
2 msk chilisås
1-2 msk ajvar relish
grädde
pepparmix
salt
torkad oregano

Garnering:
1 pkt fetaost

Bechamelsås:
5 dl mjölk
3 msk mjöl
2-3 dl riven stark ost
pepparmix, salt
1 kula smör

Gör köttfärssåsen, låt puttra medan du gör bechamelsåsen. Ställ ostsåsen åt sidan och skiva potatisen. Häll hälften av ostsåsen i en gratängform, varva med köttfärssås och skivad potatis, häll resten av ostsåsen överst, smula till sist över fetaosten.

Rör om i gratängen efter halva tiden så att potatisen blir riktigt genomkokt. När gratängen är klar, ta ut den och låt vila 5 minuter eller så innan ni äter. Är det för varmt känner man inte smaken lika bra. :) Servera med en god sallad och gärna iskall öl.

bosie2007-12-11 22:44
Antal inlägg: 118

blanda den fortfarande varma couscousen med fetaost och delade körsbärtomater (och tunna grillade skivor äggplanta om man vill) är en utmärkt variant.

EvilMal2007-12-12 10:22
Antal inlägg: 71

Älskar couscous, mitt paradnummer är:

3 dl couscous (ej kokt)
Finhackad lök, i valfri omfattning, mycket blir godare :-)
Massa hackade tomater
Citronsaft från 3 citroner
Olivolja, 0,5 dl ungefär
Persilja i valfri mängd
kokta russin + spad

Veva ihop och låt stå kallt i ngr h, käkas till allt :-)

GunLar2007-12-12 23:20

förlåt, att jag vill verka viktigt... men din bechamelsås, -JK-, är faktiskt en ost/gratängsås, vanlig bechamel är bara mjölk, smör, mjöl, S&P, sedan kan man göra hur många såser som helst på den, men då är det inte längre bechamel, den är bara grunden till de såser man väljer göra.

Men jag förstår ju att du vet att det är så, men annars kanske nån vill göra nån sås där det står att de ska göra en bechamel o tillägga andra saker, o så har de i ost osv så kanske det inte blir så bra.. men å andra sidan kanske man inte kollar här innan man vill tillaga nåt man inte är direkt kompis med.. så jag vet att min kommentar var onödig, ville påpeka trots allt

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?