Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 967 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| kajix | 2008-01-18 19:59 | |
![]() | En apelsin två sockerbitar, ett äpple tre sockerbitar och en banan fyra sockerbitar. | |
| betaguld | 2008-01-18 20:39 | |
![]() | Sockerinnehållet beror väl ändå på mognadsstadiet på frukten osv. i fråga? Det är ju något som händer att stärkelse bryts ned till socker t.ex. allt eftersom banen brunar, right? | |
| Nemi | 2008-01-18 21:40 | |
![]() | Jag äter en hel del cashewnötter och torkade äpplen och bananer, jättegott. Jag vet att frukt innehåller mkt socker/kolhydrater men de har ju även fibrer och vitaminer som är braförkroppen så naturgodis/torkad frukt är på såsätt "bättre"än vanligt godis.Det man bör tänka på närman köper det är ju om det är extra-sockrat och liknande. En sida med rätt tydlig info om vad torkad frukt kan innehålla och vad det innebär för kroppen osv: www.iform.se/Crossli...&a mp;a=784 /Nemi | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-01-18 22:38 | |
![]() | Jag är inte så inne på torkad frukt och nätter, men har en fundering. Råa nötter är väl bra mycket mer nyttiga än de som är salta...?? Eller?? Har för mig att jag hart det, men jag äter inte mycket nötter, så jag har dålig koll... | |
| Bolerria | 2008-01-19 08:59 | |
![]() | De flesta naturgodissorter som beskrivs som "torkad frukt" är ju praktiskt taget kanderad frukt (ja, med vitt socker) och innehåller således lika mycket kcal som vanligt godis. Torkad ban innehåller dessutom tillsatt fett, typ friterat alltså. Är det så svårt att läsa på förpackningen? Fruktsocker som är en av de kortaste sockerkedjorna tas upp av kroppen mkt lättare och snabbare än sådana sokerarter som kroppen måste anstränga sig för att bryta ned. | |
| Bim1964 | 2008-01-19 11:31 | |
![]() | Läste någonstans att torkad banan innehåller rätt mycket kokosfett. Och just det fettet är väl bland det mest onyttiga. | |
| kajix | 2008-01-19 12:23 | |
![]() | Godis och ett vitaminpiller är nyttigare än frukt. Stärkelsen omvandlas till socker i kroppen om det inte gör det i frukten. Gi-mässigt är en grön banan bättre än en gul. Det där med sockerbitarna hittade jag på en juice-reklamsajt. Kokosfett är mättat fett. Huruvida det skulle vara onyttigt är jag inte helt säker på. | |
| Gaffelman - Ej medlem längre | 2008-01-19 14:19 | |
![]() | kajix2008-01-19 12:23 "Godis och ett vitaminpiller är nyttigare än frukt." Det påståendet ska vi nog ta med en nypa sock... salt. | |
| R-M | 2008-01-21 18:42 | |
![]() | cashewnötter är överlägset goda!:) Mums!:) Men det kanske inte räknas som natur godis..? | |
| dinodog | 2008-01-21 22:27 | |
![]() | *S* Jo cashewnötter växer i naturen och är inte helt enkla att skörda,sitter tydligen längst upp i trädet som är en sådär 30 meter högt läste jag idag på OLW hemsida. Trädet räknas dessutom som frukträd och nötterna sitter utanpå frukterna | |
| myran_64 - Ej medlem längre | 2008-01-21 22:50 | |
![]() | Naturgodis är lika onyttigt som allt annat godis!!! Brukar själv köpa natrugodis, men inte för att det är nyttigt utan för att mexicanos är så jä*la goda!!!! =) Fast jag äter hellre en frukt än naturgodis till vardags. | |
| Nemi | 2008-01-21 22:55 | |
![]() | Jag har just läst på och lärt mig att cashewnöten inte är en nöt utan ett frö som finns i en stenfrukt som sitter i ena änden av en "falsk frukt" (ätbar) som sitter högt upp i ett träd i tropiska områden :) sv.wikipedia.org/wiki/Cas hew Varför man aldrig ser oskalade cashewnötter är för att skalet/köttet runt fröet är giftigt enligt engelska wikipedia "Although a nut in the culinary sense, in the botanical sense the fruit of the cashew is a seed. The seed is surrounded by a double shell containing a caustic phenolic resin, urushiol, a potent skin irritant toxin also found in the related poison ivy. ". en.wikipedia.org/wiki/Cas hew Där ser man :) Jag äter rätt mycket cashewnötter/frön och då de orostade/osaltade eftersom rostat/oljat/saltat inte är direkt nyttigt då de t ex rostas i härdat fett. Har i dom i müsli, grytor osv. Men ibland äter jag även de sealtade/rostade då det är mums som "godis". Mer info om skillnad saltade/rostade nötter och naturella: forum.body.se/showth...p? p=357968 /Nemi som snöat in på information om nötter :) | |
| caandy - Ej medlem längre | 2008-01-22 20:18 | |
![]() | Alltså, nej. Det är fortfarande i princip lika mycket socker i naturgodiset som i det "vanliga" godiset. Att äta nötterna (de som inte är överdragna med choklad eller yoghurt) är förstås nyttigare, men då köper jag hellre helt "naturliga" nötter. Man skall komma ihåg att det kan vara ganska mycket salt i de nötter som finns bland tex. naturgodiset. Dessutom är de, som Nemi redan påpekat, rika på härdade fetter. INTE BRA FÖR HJÄRTAT/KROPPEN. Vill man gå ner i vikt är det heller inte så smart att äta nötter som ju är väldigt energirikt. Valnötter tex. innehåller 669 kcal/100 g. Det är tom. mer än vanligt godis kan innehålla. Därmed inte sagt att vanligt godis är nyttigare... Om man ser till konserveringsmedel, färgämnen och skumma tillsatser lär det ju dock vara mindre av den varan i naturgodis. Men skall man sluta med godis och/eller uppnå viktminskning tycker jag hur som helst att man skall skippa både naturgodis och godis. Varför vänja kroppen vid sött? Varför äta lika många eller tom. fler kalorier om man ändå skall minska i vikt? Det blir ganska många timmar på motionscykeln för att kompensera för det där naturgodiset man "unnar" sig... Nä, unna sig kan man göra vid födelsedagar, viktigare fester/middagar, osv. Tycker att det är bäst att försöka minska ordentligt på eller utesluta godis helt. Fast skall man utseluta godis kanske det är lättare att trappa ner på intaget, åtminstone om man är van vid att glufsa i sig av det dagligen. :) Nemi: Jag är också fröfanatiker. Brukar göra egen müsli av frön, nötter och frukt- givetvis färsk sådan och inte torkad med femton kilo socker. Och de är även goda i grytor. Men då den naturliga varan. :) Tycker ändå att det är för mycket salt i tex. rostade solroskärnor, det förstör smaken i maten. Antar att man kan skölja av dem, men då har man ju fortfarande problemet med de härdade fetterna. Är inte heller bra för tänderna... | |