Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 973 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stefanf | 2008-01-26 19:22 | |
![]() | Har inget emot ett par schyssta lökar heller. | |
| Mercedes | 2008-01-26 19:24 | |
![]() | Gillar all lök inkl. 47:an Löken! | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-01-26 22:51 | |
![]() | Vår son kan avlida om han ser lök i maten. Vi kör mycket på burkvarianten, men annars brukar vi finhacka den. Det jobbiga är om han ser EN bit för då dissikeras HELA maträtten. Däremot har han ätit lasagne med både morot och champinjon i, men säg inte det till honom för då lär han dö retroaktivt..... | |
| myran_64 - Ej medlem längre | 2008-01-27 15:25 | |
![]() | *S* Känner igen det där Mamman, min dotter dissakerar hela maten om lökbitarna är för stora och sitter och petar och petar.. Säger att lök smakar äckligt, även om hon inte kan beskriva hur lök smakar =) Försöker finhacka för utan lök smakar det ju inte ett skit om maten. | |
| MissTuss | 2008-01-27 15:40 | |
![]() | lök i köttfärs brukar vara ett problem när man har barn (har inga själv, men har en gnällig syster). Har ett bra tips på hur man kan ha i löken utan att den märks och utan att man behöver riva den. man får kanske fälla nån enstaka tår, men står man under köksfläkten försvinner även detta problem. alltså, osynlig lök: hacka löken grovt och bryn den sedan så den blir lite halvmjuk. ner med den i en mixerskål och kör den till puré med mixerstav! funkar alldeles fantastiskt bra. | |
| beatrice | 2008-01-27 15:49 | |
![]() | Vad gör man när man (som jag) är allergisk mot lök men samtidigt tycker det är såååå gott? Tål ingen form av lök och blir mer eller mindre dålig i magen av aldrig så liten bit, hur välkokt den än är... | |
| ekorre70 | 2008-01-27 17:35 | |
![]() | Ingen som har något riktigt bra tips för hur man slipper gråta en hel syndaflod vid finhackning av lök ? | |
| Gunilla N - Ej medlem längre | 2008-01-27 18:21 | |
![]() | Cyklop alt simglasögon! Rinnande vatten, tändstickor i munnen med svavlet utåt eller en sockerbit mellan tänderna är andra tips men de funkar ju mindre bra... =) | |
| veggie_d | 2008-01-27 22:38 | |
![]() | Jo, hemligheten med alligatorn är ju att man måste trycka till ordentligt. Tillräckligt mycket energi för att skära igenom lökhalvan på en gång, då går det lätt. Det är lite som när salig Hans-Uno Bengtsson på scen lade sig på en spikmatta, placerade två lättbetongblock på bröstet och ett tredje tvärs över de två, och bad någon ur publiken att slå sönder det översta blocket med en slägga. "Ta i ordentligt nu, annars får jag ont", sade han. Med en tillräckligt hård smäll sprack det översta blocket och Hans-Uno kände nästan ingenting, med en lite lösare fortplantades istället släggans energi genom blocken och Hans-Unos bröstkorg ner till spikarna i spikmattan med en större mängd röda märken på ryggen som följd. Ta alltså i ordentligt för att hacka löken, så behöver du inte ta i så mycket. :) | |
| emmylicious | 2008-01-28 16:41 | |
![]() | löken märks inte i köttfärs om man har en lökhackare som gör den till mos (nästan iaf) redan innan den åker i stekpannan :) Efter det steker man den riktigt mjuk. Jag är jättekänslig för lök i köttfärs och plockar genast ut lökbiten om jag känner den i munnen. | |
| badabong - Ej medlem längre | 2008-01-28 23:50 | |
![]() | Hemligheten bakom att slippa tårar vid lökhackning är en riktigt, riktigt vass kniv. Genom att mosa eller pressa sönder löken med en slö kniv eller att använda en sån där tv-shop grej är att löken släpper ut mer ångor, smakar beskare och förlorar sin naturliga stuns i köttet så att säga. Förvisso kanske en sån där alligator som veggie lovordar (och kanske säljer på fritiden) funkar, men mat lagas bäst och jävligt mycket snyggare med en vass kniv. Dessutom slipper man köpa alla dessa onödiga mojänger om kan lyckas hantera kniven bra. En bra kniv helt enkelt och gärna en bra knivslip sen så är det bara att löka vidare. | |
| emmylicious | 2008-01-29 10:44 | |
![]() | man gråter inget när man har en lökhackare. | |
| Vigdir | 2008-01-29 11:00 | |
![]() | Tack för tipset om att mosa stekt lök, MissTuss. Jag har också ett sådant där barn som ogillar lökbitar. Däremot gillar hon definitivt löksmak, och själv älskar jag alla former av lök, så den är ju ett måste i maten. Sedan tror jag ju på att långsamt låta lökbitarna bli större, så inte ungen sitter på fina middagar om 40 år och vägrar äta alternativt spottar ut maten (har en sådan kompis)... Instämmer annars med Gunilla N: rödlöken är alldeles underbart god. Att inte tala om vitlök förstås. | |
| Majalis | 2008-01-29 11:50 | |
![]() | GRÄSLÖK, röd lök, gräddfil, kokt ägg, sill, färsk potatis, Vår!!! Lycka | |
| Gentiana | 2008-01-29 13:13 | |
![]() | Vitlök är nr ett, vad gjorde vi utan den? Men röd- gul- schalotten- purjo- gräs- m fl är alla goda och omistliga medlemmar i den ädla lökfamiljen. Prova håll munnen stängd när du hackar lök så slipper du tårarna (funkar för mig iaf). | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-01-29 15:53 | |
![]() | Jag brukar spola kallvatten och hålla huvudet över strålen när tårarna börjar tränga på... lite bökigt, men det funkar bra för mig.... | |
| Sven Gun | 2008-01-29 15:55 | |
![]() | lök äts rå! i stora tuggor! | |