Spelrum
| Giraffen | 12 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 15 |
Mobilspel
| Pågående | 19 560 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Lyreco | 2008-02-16 01:20 | |
![]() | tikar är i regel dyrare att fixa.. sen beror det på var i sverige man bor, det kan skilja tusenlappar.. Billigaste jag hört var runt 2000:- och draste var närmare 7000:-, minns dock inte vart det var, men googla eller ring runt.. | |
| mammamu - Ej medlem längre | 2008-02-16 06:54 | |
![]() | y not säger: Det är inte så. Du kan tycka så. Då undrar jag bara.. Är du veterinär y not? Om du kontaktar en sådan så kan du hoppa upp å klappa dig i baken på att dom flesta rekommenderar att du ska kastrera/sterilisera och det för hundens bästa. Har du hund själv? Till Barbi kan jag bara säga att klart att du ska hjälpa hunden, du kanske kan testa med den kemiska vägen för att testa om det funkar. Ring och rådgör med en veterinär. Jag kastrerade min hanhund för många år sen, han mådde perfekt av det. (och jag med) Han hade stora problem med löptikar, var helt utom sig om det var en tik i närheten som löpte(sov inte, åt inte,sket inte, ville bara UT UT UT osv) Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare, men det var för att jag lyssnade på trångsynta människor som tyckte att det var för jäkligt att ta "kulorna" på hundkraken... När jag kontaktade veterinären så var det så självklart vad som skulle göras! Snipp snipp fick jag och dogge dels en bättre relation och han slapp att gå runt som ett nervknippe så fort det var en tik som löpte i detta hundtäta område. | |
| y not | 2008-02-16 09:59 | |
![]() | För tillfället har jag inte hund. Jag har haft en arbetande hund i 15 år. Jag har däremot två katter som jag steriliserat. Det kostade ca 1500 för bägge, fast det är snart tio år sedan. Jag är inte veterinär. Och jag hävdar med bestämdhet att det inte är en objektiv sanning att en varelse, må vara djur eller människa mår bäst av att få sin könsdrift borttagen. Det är helt och hållet en filosofisk fråga som inte har ett absolut svar. Vi kan som människor tycka att det är enklast och att vi mår bättre av att bedöva våra känslor, men höjer det vår livskavlitet? finns det ett objektivt svar på frågan? Så det jag säger och som är orsaken till att jag steriliserat mina bägge katter är att det är bäst för mig. Jag får en behagligare tillvaro på det sättet. Hur katten upplever det vet jag faktiskt inte. Alltså, projicera inte dina egna känslor på djuret utan gör det du själv anser är bäst och känns bäst för dig. Det finns inga entydiga objektiva svar på de här frågorna. Det är när vi tror det finns det vi tar oss en rätt vi inte har, därav jämförelsen med tvångssteriliseringarna på klent begåvade. Man kan ju fråga sig varför man har hund. Det är väl knappast för hundens skull och för hundens bästa? | |
| ingson | 2008-02-16 10:37 | |
![]() | Väl talat ynot. Kan också lägga till att det här med kastrering skiljer sig mycket från land till land varför det knappast kan vara en avgjord veterinärmedicinsk fråga, | |
| nicke_bagare | 2008-02-16 12:20 | |
![]() | här i gbg e det jätte olika,min e snart 6 ,ja skall sterilesera henne. det kostar mellan 4-9000 så det lönar sig å ringa runt | |
| zimba - Ej medlem längre | 2008-02-18 17:31 | |
![]() | Varför blir det inga bebisar? Har 2 katter som båda är okastrerade. Olika kön naturligtvis =). Är det så att vissa helt enkelt inte passar ihop? | |
| barbi | 2008-02-18 17:42 | |
![]() | ja vill inte ha valpar på min tik för de finns så många hundar som redan inte har nå hem plus att ja skulle inte vilja att min valp hamna hos fel.. O min tik är bara 16mån.. | |
| zimba - Ej medlem längre | 2008-02-18 17:45 | |
![]() | Jag har redan folk som tingat mina bebbar. Fast det blir ju inget :( | |
| barbi | 2008-02-18 18:30 | |
![]() | hihi dom kanske ser varandra som syskon:=) ärligt ja vet inte men djur är ju som oss vi vill ju inte ha barn me vem som:=) | |
| zimba - Ej medlem längre | 2008-02-24 23:15 | |
![]() | Nu springer honan här och skriker igen. Men när hanen kommer och trampar och liksom gör som han ska så lägger hon sig ner på sidan och inte som hon borde med rumpan i vädret och svansen undan. Båda är nybörjare så att säga men jag trodde faktiskt att det var medfött.. Nej han lär inte hitta rätt där inte. Någon som varit med om liknande och vet vad man skall göra? | |
| ordgrävaren - Ej medlem längre | 2008-02-24 23:30 | |
![]() | kanske lite OT.. men inspirerad av parallella etik-trådar måste jag ändå fråga. Vad får man och inte får man göra med ett husdjur egentligen? Jag vet att man får sterilisera dem, avliva dem, men så vitt jag vet får man t.ex inte ha sex med dem. Man får inte heller plåga djur, men man får äta dem och ta deras mjölk osv. Det känns som om gränserna är väldigt flytande vad gäller djur-etik. Men jag måste erkänna att jag är väldigt okunnig i ämnet. | |
| le-lou | 2008-02-25 02:00 | |
![]() | ordgrävaren, har för mig att tidelag inte är förbjudet i sverige. mycket märkligt, vad som motiverar till att det ej har blivit förbjudet. | |
| ordgrävaren - Ej medlem längre | 2008-02-25 09:15 | |
![]() | le-lou, aha jag trodde det var förbjudet, fast det är ju iofs riksdagen som stiftar lagar i det här landet så man borde ju inte vara förvånad. | |
| y not | 2008-02-25 09:18 | |
![]() | Sen 1944 tillsammans med homosexualitet är det inte längre olagligt sv.wikipedia.org/wiki/Tid elag | |
| ordgrävaren - Ej medlem längre | 2008-02-25 09:23 | |
![]() | Och folk påstår att det inte finns nån koppling... :) | |
| salix - Ej medlem längre | 2008-03-01 18:23 | |
![]() | Måste bara påpeka att vare sig kastrering eller sterilisering är någon garanti för att få bort ett oönskat beteende. Det är väldigt populärt idag dock, vilket kanske beror på att folk har mindre tid att träna sina hundar. Att en skendräktig tik skulle lida tror jag inte ett dugg på. Vår tik har varit skendräktig flera gånger och då gömmer vi pipleksaker och annat som kan tas för valpar, motionerar mer och väntar. Det går över. Vill man slippa problem med nedgrävda pannkakor, korv osv föreslår jag att man inte ger hunden sådan mat. Det finns bra tuggben och liknande som inte är lika kletigt om det plötsligt dyker upp i sängen... | |
| haha | 2008-03-19 15:38 | |
![]() | HAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHHA, asså ni förstår väl att det är en överlevadsinstinkt för att spara mat till sämre tider. Och så går ni och steriliserar hunden XD | |
| ledzeplin | 2008-03-19 15:47 | |
![]() | min hund har kräkts i 2 dar och verkar skitfull för hon vinglar massa när hon går och hon vill inte äta så mycket | |
| le-lou | 2008-03-19 16:16 | |
![]() | ledzeplin, känns som att det är dags att kontakta en veterinär? Att hunden vinglar är ju ett varningstecken om inte annat. | |
| ledzeplin | 2008-03-19 19:30 | |
![]() | aah okej tack, då ska jag göra det! | |