Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 800 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bennyboll - Ej medlem längre | 2008-02-25 10:15 | |
![]() | P.s Han är inte ett "fan" av Gardell.. | |
| Dunkers - Ej medlem längre | 2008-02-25 12:33 | |
![]() | Jag tycker samma sak om Gardell som om Fredrik Lindström - roliga och intressanta men jag blir stressad av deras genomneurotiska sätt. Vilka psykologer som än satt sina tänder i dessa herrar så har de misslyckats. | |
| MellonCollie | 2008-02-25 18:34 | |
![]() | Jag tycker jättemycket om Jonas Gardell som komiker. Har sett honom live en gång och flera av hans shower på video. Det tråkiga med dem är att han ofta upprepar sina skämt från show till show. Lite synd. (Och nu menar jag inte under samma turné, utan mellan olika turnéer.) Jag har dock inte riktigt förstått mig på hans författarskap. Jag gillar hans självbiografiska böcker (En komikers uppväxt, Ett UFO gör entré och Jenny) samt Om Gud, men de andra är bara...lustiga... | |
| Fånmåne - Ej medlem längre | 2008-12-20 17:14 | |
![]() | Min första kontakt med Jonas Gardell var TV-versionen av En komikers uppväxt, som sändes på teve nån gång när jag var barn. Den berörde mig, kändes aktuell för mig. Men det vågade jag förstås inte säga åt någon, tror inte ens att mina föräldrar riktigt fick ur mig vad jag verkligen tyckte. Jag menar... vad skulle de få kompisar jag hade säga om att jag kollade på fjantiga teveserier utan våld och krig? Framförallt, vad skulle mobbarna säga? "Ge dem inte mer bensin att hälla på brasan, ge dem inte fler orsaker att förakta dig." Såhär i efterhand tycker jag att det är lite löjligt, man ska ju stå upp för den man är och vad man tycker. Om någon är så trög att den narrar en för det, varför bry sig? Lätt att säga i efterhand, inte lika lätt för en mobbad lillkille att stå upp för den han är inför mobbarna. Antar att det är en slags överlevnadsinstinkt man har, att inte göra sig märkvärdig, att inte gå utanför den socialt accepterade ramen. Trots att jag var så utanför den som jag kunde vara. Så gick en tid, och jag tänkte inte desto mer på författaren bakom En komikers uppväxt. Hade jag alls tänkt på honom? Förmodligen inte, han vara bara en författare bland många andra. Kände inget behov av att vidare utforska hans verk. Kanske var jag för ung. Eller för dum. Eller helt enkelt inte intresserad. Det gick inte bara en tid, utan en lång tid. Minns inte när, eller hur eller varför. Minns att jag fick boken En komikers uppväxt av min ena bror, men jag tror inte att det var min första kontakt med Gardell sedan teveserien visats på just teve. Av någon anledning fick jag den, men jag minns inte varför. Jag läste ut den på en vecka, och läste därefter Ett ufo gör entré. Sen var det bra, tog något eller några år innan jag återigen närmade mig hans verk. December 2007. Springsteen skulle som bekant spela i Globen, och jag hade lyckats få tag på biljett. Skulle åka med nattåget till hufvudstaden, väskan var packad och mp3-spelaren laddad med toner. Men något saknades, lektyr. Så jag packade ner några böcker, en av dem råkade vara En komikers uppväxt. Det var också den första, och enda bok, som jag läste på tågresan ner. Hade inte suttit på tåget i mer än en timme innan jag öppnade boken. Knappt fyra timmar senare hade jag avslutat mitt läsande, berörd på ett sånt där sätt som man mycket sällan blir. Kunde därefter inte förmå mig att öppna en ny bok, dels på grund av den emotionella storm som rådde inom mig, men också för att ingenting jag hade med mig skulle kunna få mitt hjärta och mitt sinne på fall på samma sätt. Inte ens Nick Hornby eller Tolkien. När jag en dryg vecka senare kom hem från Stockholm såg jag till att leta rätt på varenda bok skriven av Gardell som jag kunde finna. Det blev en del böcker, men det skrämde mig inte det mista, tvärtom gav det mig bara större lust att börja läsa hans alster. Även hans skiva, Nästan Vackra, beställdes och betalades. Jag var upp över öronen förälskad, en ohälsosam relation till en konstnärs konst hade utvecklats. (På vilket sätt den nu skulle vara ohälsosam, jag vill faktiskt tro att den gör mig till en lite bättre människa, med en sundare livssyn än tidigare.) Till dags dato har jag läst lite drygt hälften av hans böcker, och jag försöker att inte missa honom de gånger han medverkar i något program på dumburken. Spelar ingen roll vad för typ av program det är, Gardell är alltid en behållning att se. Han berör och underhåller på ett otroligt unikt och personligt sätt. Dessutom ger han sken av att vara en väldigt fin människa, med samma problem och grubblerier som vi "vanliga" människor har. Det är stort, få vågar vara lika nakna i sin konst som Gardell. Vet inte riktigt hur jag ska avsluta det här... känns faktiskt som att jag inte har tömt mig än, att det finns mer att hämta kring ämnet. Och det gör det, det är såpass stort för mig att jag nog aldrig kommer att få slut på ord att väva ihop för att försöka förklara min beundran och kärlek till Jonas Gardells konst. Men man ska inte hålla på för länge, det blir bara jobbigt för den som lyssnar, eller läser. Så jag ger mig. | |
| Maja G | 2008-12-20 17:31 | |
![]() | Nämen va roligt att du hittade den här gamla tråden...Det var ju jag som startade den en gång i tiden för länge sedan! Kommer ihåg känslan jag hade då jag kom hem från konserthuset o hade lyssnat på Jonas..Jag var helt betagen av honom och just det här med "En tillfällig gäst i ditt liv" Hade en tjejträff veckan efter och fick till det verkligen med " tillfälliga gäster i mitt liv som stannade i mitt liv"...Tjejerna undrade om jag hade blivit lite tokig( tokigare än tidigare) Läser just nu " en komikers uppväxt" och den är så bra.. Vet ju nu att det är om honom själv han skriver, eller hur? Gardell är bara bäst. | |
| singelkvinna - Ej medlem längre | 2008-12-20 17:32 | |
![]() | Jonas Gardell är helskön. Jag diggar honom. Sen är han en bra förebild för de homosexuella i samhället. Att man kan leva ett vanligt familjeliv med barn som homosexuell och inte kn***a runt som vissa tror att homosexuella gör hela tiden! | |
| Maja G | 2008-12-20 17:35 | |
![]() | Håller med dig, singelkvinna! Hälsa mamma! | |
| singelkvinna - Ej medlem längre | 2008-12-20 17:36 | |
![]() | Ska jag göra:-) | |
| vita_syrener - Ej medlem längre | 2008-12-20 17:38 | |
![]() | fånmåne: vad långt.................... ......................... ......................... ......................... ......................... ......................... ......................... ......................... ......................... ......................... ......................... ......................... ......................... ......................... ......................... ......................... ......................... ......................... ......................... .. | |
| mrperfect | 2008-12-20 17:41 | |
![]() | Gardell är bäst på avstånd, typ ett ljusår... | |
| vita_syrener - Ej medlem längre | 2008-12-20 17:43 | |
![]() | exakt;) | |
| Maja G | 2008-12-20 17:45 | |
![]() | nääää, säg inte så..Jag blir lessen..Och vad tror ni Jonas blir då?? Ännu ledsnare förstås! | |
| vita_syrener - Ej medlem längre | 2008-12-20 17:46 | |
![]() | :(( | |
| singelkvinna - Ej medlem längre | 2008-12-20 17:47 | |
![]() | Äh gräddnos. det är du och jag mot resten. Han är skön grabb:-) | |
| mrperfect | 2008-12-20 17:47 | |
![]() | bra....han är äcklig | |
| singelkvinna - Ej medlem längre | 2008-12-20 17:48 | |
![]() | Äcklig? kan du definiera det? | |
| Basta - Ej medlem längre | 2008-12-20 17:48 | |
![]() | Om jag var homosexuell är Gardell en av de sista som jag skulle ha som förebild. | |
| mrperfect | 2008-12-20 17:49 | |
![]() | JG representerar allt för mycket som jag är emot.... | |
| Basta - Ej medlem längre | 2008-12-20 17:50 | |
![]() | En självupptagen gaphals. | |
| singelkvinna - Ej medlem längre | 2008-12-20 17:50 | |
![]() | Ok så du är emot homosexuella?? Du talar genom raderna. Synd om fördomsfulla. | |