Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade66
Mobilspel
Pågående20 103

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tommy 19792008-03-25 09:24
Antal inlägg: 1191

Se det så här: även om du skulle få underkänt, så är det inte hela världen. Visst, det är naturligtvis förargligt, men man kan alltid göra omtenta, och då har man dessutom ett hum om hur de kan tänkas se ut.

I övrigt önskar jag dig naturligtvis lycka till :-)

vulcan2008-03-25 10:07
Antal inlägg: 7666

Det går nog bra ska du se mamman! Det är naturligt att vara nervös innan en tenta.

Annars skrattade jag gott åt Flaxas inlägg - det var som att förflyttas tillbaka i tiden till 1990 och mitt och min kompis Magnus pluggkoncept som vi döpt till "aktiv vila". Upplägget var oerhört seriöst - när min korridor skulle genomgå en stor renovering hade jag t.o.m passat på att flytta till hans för att vi skulle kunna bedriva effektiva och gemensamma studier. Vi hade ett matlag ihop med hans flickvän och därför behövde varje person bara laga mat var tredje dag - allt perfekt upplagt mao.

Nå "aktiv vila" gick ut på att vi skulle läsa ungefär 50-55 minuter i stöten och sen spela ett par snabba backgammonpartier - vi var väldigt bitna av detta spel just då. Tanken var att man skulle få förströelse, men hålla hjärnan igång.

Konceptet funkade ganska bra till en början. Men efterhand så blev det uppenbart att det gemensamma intresset för backgammon var starkare än studiemotivationen. Alltid var någon av oss svag i karaktären och föreslog "bara en match till" för den andre - som nästan alltid villigt nappade. Till slut var det i princip lika mycket bg-spel som plugg. På något sätt klarade vi dock tentorna ändå och fick t.o.m. ur oss en gemensam C-uppsats så småningom :)

Sänder en allmänt beundrande tanke till alla er som sliter på med era tentor där ute. Och tackar gud för att Betapet inte fanns under min studietid - vete f-n hur det gått med studierna då! :)

cutie8 - Ej medlem längre2008-03-25 17:03
Antal inlägg: 59

Jag har med tenta på fredag. Engelsk grammatik. Det suger lite smått men man måste ju göra det!

Ta en lång promenad, få frisk luft. Skriv ner alla fina begrepp och vad de betyder och vilken funktion de fyller. stolpa upp allt! enklare så!

Lycka till!

mamman - Ej medlem längre2008-03-25 17:28
Antal inlägg: 6379

Hannes. låter som om din tenta är väldigt lik min....
Vi har suttit och gjort en gammal tenta idag och fixade den utan att kika alltför mycket i böckerna.... hua!
Jag har haft stenkoll på ACE-hämmarnas funktion till jag kom på att jag måste veta vad som händer med angiotensin II.... blodtrycket alltså... sen vart det lättare...
Däremot har jag svårt med mediciner och vilken kategori de tillhör. Känns som om man får mer hum om det sedan i praktik och när man börjar arbeta...

Vi har också diskuterat syrror som inte verkar veta mycket och kommit fram till att vi troligtvis ska klara det så småningom. ;-)

Tyvär har dom tagit bort så vi har bara en omtenta och duggan är borta... Klarar vi inte tenta och omtenta får vi gå om kursen. Inte kul!

Vulcan: egentligen är det inte Betapet som är den stora boven, det är ju barnen man envisats att skaffa för flera år sedan... ;-P
Han som är 13 är ju relativt självgående, men hon som snart är 4 måste man hålla koll på....
Har själv kört belönings"system" att få spela/skriva i betapet efter viss tids pluggande.... eller så bryter man mitt i plugget och kopplar av en förutsbestämd tid....

Ajdan2008-03-25 19:16
Antal inlägg: 396

Mamman, vi verkar ha barn i ungefär samma ålder... Har en 13-åring (blir 14 i september), en 11-åring och en 3,5-åring (blir 4 i juni). Tycker vi är ganska duktiga som ger oss på att plugga NU, så här på... hm... gamla??.... dar :-).
Det ska nog gå vägen, och som sagt, har så många andra klarat det, varför inte du (eller rättare sagt - vi).
Kram och LYCKA TILL!!

mamman - Ej medlem längre2008-03-25 21:35

Jo, du det där med "på gamla dar" har man väl hört....
SUCK!!! Jag hade inte tänkt vara "på gamla dar" vid 32 års ålder..... Det var inte min plan.
Min 13-åring blir 14 i december, har en som precis fyllt 10 och sen hon som fyller 4 i april....
Men nu känner jag mig duktig och om det går vägen på denna tenta leker livet igen ;-)
Man lever bara en gång!!! och denna pina är en piss i världshavet om man jämför....

hannes75 - Ej medlem längre2008-03-26 13:04
Antal inlägg: 28

mamman! en dag kvar för din del, två för mig. hur går det? jag tror aldrig att jag haft så här många knäppa minnesregler inför en tenta som nu... visst vore det intressant att gå in på en somatisk avdelning och låta sjuksköterskorna där testa att göra den? ALLA ssk skulle säkert ha nästan ALLA rätt... eller inte ;

mamman - Ej medlem längre2008-03-26 13:19

Hehehe! Har faktiskt frågat en kompis som är syrra om vissa saker och hon fattar inte nåt..
När jag sedan pratade lite betablockerare (selektiva och oselektiva) och sedan om calciumkanalblockerare, ACE-hämmare och AngiotensinIIreceptor-ant agonister skrattade hon bara och visste knappt om vilken kroppsdel vi pratade om....

Frågan är: Finns det selektiva B2-receptorblockerare?
Seloken är ju selektiv på B1, men finns det några selektiva B2???

mamman - Ej medlem längre2008-03-26 13:20

Och som "svar" på din nedersta rad.... Jo, tjena!!! ;-P
De som jobbat mer än 5-10 år skulle inte klara detta!!!!

hannes75 - Ej medlem längre2008-03-26 13:32
Antal inlägg: 28

Jag tror inte, med stark betoning på TROR, att det finns just selektiva sådana. Finns det månne någon läkare eller apotekare här på forumet som kan komma till din undsättning?

mamman - Ej medlem längre2008-03-27 15:45

Åh herre min skapare!!!
Nu är tentan gjord och lärarna har nog gjort den för att sätta dit oss.... SUCK!

Vår tenta var på 150 poäng och vi måste ha 97 för att vara godkänd.

Här har man kollat gamla tentor och sett vilka frågor som funnits i alla (ALLA) tentor och pluggat extra på det och mindre på annat....
Gyn brukar vara ca två frågor, mycket om hjärta/cirkulationen, några frågor om njursvikt och diabetes.
ALLTID har Digoxin funnits med.
Det brukar vara mycket omvårdnad och lite prover och så...

Vad var det på tentan???
6 poäng om EPILEPSI!?!?!?! som vi inte ens haft föreläsning i....
2 A4-sidor om gyn (och konstiga frågor) och en hel del annat "tjafs"....
INGET om hjärtglykosider och ett fåtal frågor om hjärta och cirkulation.
En fråga som gick ut på att man skulle hämta utrustning i ambulansen (ja, och VAD finns i en ambulans????)
Sen har en lärare gjort en sån uppdelning att du måste kunna första frågan för att klara att svara på resten och frågan handlade om IgA-nefrit... troro jag.....

Tycker lärarna precis som mej kan jag kanske har klarat mig, annars blir det omtenta....

mamman - Ej medlem längre2008-03-27 15:46

Nu sätter vi vår tillit till dej Hannes!!!
Din tur i morgon, hoppas din "tenta-kreatör" är bättre!!!!

mamman - Ej medlem längre2008-03-27 17:14

Lycka till i morgon Hannes!!!

mamman - Ej medlem längre2008-03-27 19:30

Hannes!!!! Haaaaaannes!!!!
Jag måste få höra hur det går!!!

Left Fin - Ej medlem längre2008-03-27 19:42
Antal inlägg: 16

Skriv en blogg istället.

mamman - Ej medlem längre2008-03-27 20:21

varför?

Analgetikum2008-03-27 20:27
Antal inlägg: 66

Åh herre min skapare!!!

Jag var orolig för att få under 90% rätt på mina tentor.

bennyboll - Ej medlem längre2008-03-27 20:42
Antal inlägg: 8806

Kom igen om några veckor...då är det min tur att ha tenta i gerontologi..Peppa mej då är ni snälla....
OBS...Börjar kursen nästa vecka..

Ajdan2008-03-27 20:53
Antal inlägg: 396

NÄ, kom igen nu, jag behöver pepp, ska ha molekylärbiologitenta i morrn! Blir alltid lika nervös!!!

mamman - Ej medlem längre2008-03-27 20:56

Jag har nu LEDIGT till på tisdag då nästa kurs börjar!!! De ni!!!!

Nu hoppas vi att bennyboll och Ajdan tar em storslam på dessa tentor!!!! Skriv några poäng åt mej också, det behöver jag!

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?