Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade66
Mobilspel
Pågående20 103

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vulcan2008-03-26 09:55
Antal inlägg: 7666

He shoots, he scores! :)

snorklan2008-03-26 10:08
Antal inlägg: 1686

Jag minns med förtjusning tjejen i butiken som hjälpte mig när jag letade kavaj.. Jag bad om en modell med en viss skärning varpå hon visar mig en och säger att "den här skurningen är snygg tycker jag". Kan man annat än le stort? :) Btw så är särskrivningar det som ger mig kalla kårar.

Stepe5432008-03-26 10:15
Antal inlägg: 377

Som den språkpolis jag i grunden är, så har jag ändå slutat att rätta mina nära och kära. Men retar mig till döds på journalister som inte kan skriva ordentligt. Intagningskriterierna på journalisthögskolan måste ha sänkts på sistone...

Official_P2008-03-26 10:16
Antal inlägg: 150

Särskrivningar. Speciellt i de fall där personen i fråga använder sig av ett fog-s, men ändå lyckas med att skriva isär ordet. Exempel:
Skogs promenad, menings uppbyggnad m.m.

Vidare retar jag mig även på fenomenet "oxå". Det är inte bara tvärfel, utan det ser också (!) strykfult ut i skriven form.

oeronbarn - Ej medlem längre2008-03-26 11:23
Antal inlägg: 2288

de/dem stör mig inte så mycket, mest för att jag själv slarvar med det, men när man börjar använda "de" istället för "det" påverkar det läsbarheten kraftigt. oförklarligt och oförsvarbart.

grandmamoses2008-03-26 11:33
Antal inlägg: 867

Finns det nån riksdagsledamöt här på betapet? Jag tycker att det är på tiden att det läggs in en promotion angående anrättandet av ett nytt departement= språkdepartementet. Detta departement skulle ha som främsta uppgift att bevara och utveckla gutturala uttryck såsom t.ex öh, dööh samt skrivtecken t.ex. tfgm, :). Andra kombinationer av språkliga uttryck, s.k. ord, skall endast få användas i tävlingssyfte. (Själv vomerar jag när någon skriver chans i. st. för risk, t.ex. chans för krig. Denna ordförväxling är flekvrent förekommande bland schonalister.) Äh.

Pottränad - Ej medlem längre2008-03-26 12:14
Antal inlägg: 4315

Man tar inte självmord, ett sådant begår man.
Och det här med blanksteg mellan sista ordet och punkten/utropstecknet/frå getecknet... Grrrr.

Brittson2008-03-26 12:52
Antal inlägg: 467

Jag stör mig på allt ni har tagit upp här! Och så stör jag mig på att jag stör mig... för ofta förstår man ju faktiskt vad som menas trots stavfel och särskrivningar.

Entrecôte är nog ändå favoriten! Det är många som inte kan skriva det rätt och kopiöst många som inte kan uttala det rätt. Dessutom hänger sällan stavningen och uttalet ihop, vare sig med varandra eller med svenska eller franska uttalsregler.

Vigdir2008-03-26 14:28
Antal inlägg: 3722

SÅ!!! Det gör man på åkern, inte i texten!!! "Först så skulle han....", "När hon cyklade så ramlade hon..." Jag får frossbrytningar av denna överflödande såning - nog för att man ska odla språket, men inte på det sättet. Ett tips: Kan du stryka odet "så" och ändå få en begriplig text, gör det.

En annan frossbrytningsframkallare är oskicket att numera skriva lathet istället för lättja och okunskap istället för okunnighet osv.

Dessutom stör jag mig förstås på allt ovan uppräknat. För jag är språkpolis, för jag är språkpolis, hurra, hurra, jag är språkpolis. (Och jag rättar ytterst sällan folk i vare sig tal eller skrift numera, om de inte ber mig. Men jag älskar att få korrekturläsa andras texter!)

Torasin2008-03-26 14:33
Antal inlägg: 202

i-gentligen
i såna fall
spendera tid
mä (med)

SAMTLIGA särskrivningar

Basta - Ej medlem längre2008-03-26 14:35
Antal inlägg: 3528

Undrar hur många vi är som sitter och letar stavfel i just denna tråd?

Torasin2008-03-26 14:37
Antal inlägg: 202

På grund av det vackra vädret gick barnen ut.
Tack vare kriget, kan ingen känna sig säker.

*brr*

Vigdir2008-03-26 14:41
Antal inlägg: 3722

Torasin: Instämmer helt!
"Det är en stor chans att hon har cancer" är en annan rysare. Det heter RISK om det är allvarligt/negativt! Ok?

bomah - Ej medlem längre2008-03-26 14:49
Antal inlägg: 1021

Galna Alexis, måste säga att det är ngt inom mig som blir lite upprört, när jag ser dina särskrivningar

mamman - Ej medlem längre2008-03-26 14:49
Antal inlägg: 6379

Jag kan inte annat än att hålla med samtliga skribenter i tråden.

Har svårt att ta ett inlägg seriöst om personen i fråga skriver dem och inte de till exempel... Då man märker att personen inte råkat komma åt en tangent och det blir fel, utan upprepar det.

jenny-oh2008-03-26 14:56
Antal inlägg: 7

har börjat störa mig extremt mycket på att väldigt få kan skilja på uppvuxen och uppväxt. ex: "jag är uppväxt i småland." dåligt!

mamman - Ej medlem längre2008-03-26 15:12
Antal inlägg: 6379

Ber om ursäkt på förhand till er som nu kommer att börja kräkas, men jag tycker att vissa "utrikiska" ord är helt ok att skriva "svenskt".
Till exempel REJT.... nej, nu försvann andra ord som är ok...

TheSuperbug2008-03-26 16:34
Antal inlägg: 97

Vad härligt med fler språkpoliser och språkfascister ibland oss! :)

Jag har en till sak som jag irriterar mig på något fruktansvärt:
Folk som skriver "och" istället för "att"... T.ex. "Hon gick in för och hämta ett glas"
Visst, i tal säger man "å", men det innebär inte att det är "och".

Morristown - Ej medlem längre2008-03-26 17:59
Antal inlägg: 7710

Jag tycker det är jobbigt med folk som använder smileys och tre punkter för att förstärka sina texter.

Det är också lätt stötande när man använer ett förstärkningsord som fruktansvärt utan att sen lägga till ett adjektiv. Till exempel fruktansvärt hemskt eller fruktansvärt roligt.

Nej men allvarligt, de som kallar sig språkvårdare, språkfascister eller liknande är faktiskt påfallande ofta inte så vassa på att använda svenska språket i skrift.

Det är kul att diskutera språket, absolut, men jag tycker man ska tänka mer på Fredrik Lindströms ord: Säger man så, så heter det så.

DennisPlz2008-03-26 18:03
Antal inlägg: 4031

huväsaken e väll at mann blir fösstådd

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?