Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade66
Mobilspel
Pågående20 103

Forumkategorier

Användare Inlägg  
tydal2008-03-27 23:25
Antal inlägg: 548

Jag skrev ihop en liten sida som visar hur färgerna ser ut om man är färgblind:

www.tydal.nu/article...ar gblinda/

taftolog2008-03-27 23:27
Antal inlägg: 31

mitt intresse för färger dödade dom redan i småskolan
har färgblinda nåt intresse för konst????
säger man till en döv att stråkarna i orkestern är underbara?
varför säger man att färgerna har ett sånt djup i tavlan?
jag ser inte körsbären på trädet där borta, eftersom det gröna och röda blir en stor smet
men jag har lärt mig att hålla med

Tinna2008-03-27 23:31
Antal inlägg: 20250

På Nannies test kunde jag läsa siffrorna.. Både de som färgseende ska se och även de som färgblinda ser.. Olika nyanser ju :P

E Solu - Ej medlem längre2008-03-27 23:43
Antal inlägg: 4715

Ni som är färgblinda kan trösta er med att ni i allmänhet ser bättre i mörker.

taftolog2008-03-28 00:07

e solu
var fick du den ifrån?
tröst?

E Solu - Ej medlem längre2008-03-28 00:19

Om jag inte minns fel var det från Hecht: "Optics".

E Solu - Ej medlem längre2008-03-28 00:23

Och angående "tröst" så syftade jag på att det inte är lätt att var färgblind i samhället. Mer info: serendip.brynmawr.ed.../e dix.html

elron2008-03-28 00:35
Antal inlägg: 45

Taftolog, du undrade varför det oftast är röda och gröna dioder som används på laddare etc. Det är ju en av de dummaste kombinationerna att ha om man tänker på andelen människor som tycker det är otydligt. Men det är den bästa kombinationen att ha om man kollar priset på dioder. Åtminstone förr. Nu kanske prisskillnaden är minimal, så nu är det möjligtvis bara av gammal vana.

Kramerika - Ej medlem längre2008-03-28 00:38
Antal inlägg: 26

Visste ni att alla människor är blinda på en punkt i det vänstra ögat? Det intressanta är att de flesta inte ens är medvetna om det. Följ instruktionerna på den här sidan serendip.brynmawr.ed...sp ot1.html

taftolog2008-03-28 07:41

tack för alla inlägg och ursäkta om jag verkar förbannad, men:

EN FÄRGBLIND KAN OCKSÅ SE RÖTT

y not2008-03-28 10:09
Antal inlägg: 9014

kul taftolog.
Tydal din bild av hur färgblinda ser stämmer inte. Jag ser i alla fall två helt olika bilder, men det har säkert att göra med graden och ur färgblindheten är. Jag är övetygad om att det kan variera. Men just det du gör är i alla fall att illustrera hur en kod som färgblinda ser men inte färgseende fungerar.
genom att ha röda, bruna, gröna, grå prickar i den nyans som smälter ihop kan man åstadkomma ett mönster som är meningsfult för färgblinda men som ses som ett gytter av röda, gröna, bruna och grå prickar av den färgseende.
det är inte bara lysdioder som är irriterande. Mycket statistik illustresras med röda och gröna kurvor i exakt samma nyans.
just nyansen är viktig. Jag ser rött, jag ser grönt, men det finns ett ljusvärde där de smälter ihop, och just den brukar alla statistiiksa kurvor träffa exakt.

Färgblindhet är kul. Vad är rött kan ingen förklara på ett meningsfullt sätt, ändå hävdar så många att det existerar. Jag tror bara det är en mysko sekt ;)

men som färgblind har man lärt sig att se färger på ett annat sätt. Det innebär att en grön plast aldrig kan smälta in i grönt gräs på samma sätt som för en färgseende. Däremot har ett rött smultron inga problem att göra sig osynligt.

sejmårr2008-03-29 21:40
Antal inlägg: 843

"denna rrrrödgrrrröna rrrröööööra" även Carl Bildt har svårt för de färgerna...

E Solu - Ej medlem längre2008-03-29 21:52

Jag kan förklara vad rött är, y not.

E Solu - Ej medlem längre2008-03-29 21:56

Elektromagnetiska vågor med frekvensen ~480-405 THz, alltså fotoner med våglängd ~625-740 nm.

hannes75 - Ej medlem längre2008-03-29 22:01
Antal inlägg: 28

Nannie,
Jag visste inte att det fanns en diagnos för det. Jag har alltid haft svårt för gula nyanser och det var skitsvårt i mellan/högstadiet när man skulle göra kartanalyser eller vad det kallades och man skulle skilja på områden med olika gula nyanser (minns hur min lärare var tyken och elak när jag inte fixade det). I mitt jobb händer det att jag läser av sk urinstickor där resultatet visar sig i olika gula nyanser. Jag kanske ska be om en second opinion när jag läser av...

creamie2008-03-29 22:09
Antal inlägg: 388

Tycker synd om färgblinda. De måste missa en hel massa bra genomgångar eftersom whiteboardpennorna (iaf på vår skola) är gröna, röda och blåa ^^

Nannie - Ej medlem längre2008-03-29 22:11
Antal inlägg: 354

*s* Jo tycker jag nog att du ska göra... och gå och kolla ditt färgseende ordentligt.

Rune VanEer2008-03-29 22:20
Antal inlägg: 5

anledningen till att icke färgblinda inte ser det som de färgblinda ser på såna tester är att de ser den rödgröna siffra eller bokstav som ligger över den andra och fokuserar på den, de kan naturligtvis se även den andra men distraheras av den överliggande.

Rune VanEer2008-03-29 22:22
Antal inlägg: 5

jag har nedsatt nyansseende (rödgrönt) och satt länge med min labhandledare på en fysiologikurs på universitetet i lund för länge sedan och kollade på såna däringa testbilder. Det lustiga var att när vi tog det prick för prick kunde jag alltid säga om den var röd eller grön men jag kunde likförbannat inte se siffran!!!! Det är väl som många misstänkt att det är mitt huvud som är defekt, inte ögonen...

Nannie - Ej medlem längre2008-03-29 22:55
Antal inlägg: 354

Dvorines test har jag letat efter på nätet men inte hittat.
Någon som har en aning om var man kan finna det?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?