Spelrum
| Giraffen | 0 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 1 |
Mobilspel
| Pågående | 19 365 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| DennisPlz | 2008-04-10 06:32 | |
![]() | Har din tv ett s-videoläge? Om den har det, men du fortfarande bara får svartvit bild, byt kabel - eller mer troligt - scart-adaptern (Den stora rackaren här: www.clasohlson.se/Ar...20 _621.jpg ) | |
| Norgren | 2008-04-10 10:32 | |
![]() | Veggie_d: Jag har ju scartkontakt i ena änden av sladden. SKa jag ändå testa att göra så där? Skogstokig: s/pdif och hdmi har jag ingen aning om vad det är... DennisPlz: Och jag vet inte vad min teve har för lägen, men min chansning skulle vara att jag inte har det... | |
| veggie_d | 2008-04-11 00:09 | |
![]() | Aha, nej då ska du bara göra det i s-videoänden. Det du gör om du sätter ihop pinnarna i s-videokontakten är att du skapar en kompositsignal, och sådan stöder scart (den stöder s-video också, men det är inte säkert att din tv gör det, och på det här sättet tar tv:n emot en annan typ av signal som den ska klara). | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-04-12 18:53 | |
![]() | Jag har tillverkat en sån där kabel själv för många års sen då de första grafikkorten kom med tv-ut. Det finns kopplingschemor ute på nätet. Jag kopplade exakt enligt schema o fick samma resultat med svart/vitt eller en taskig färgbild. Jag kom fram till att äldre teveapparater inte kan ta emot S-video trots att det är via SCART-kontakten. Äldre teve med SCART klara oftast bara komposit eller RGB. Komposit signalen i scart används oftast för VHS-apparater. RGB används för tv-spel och DVD-spelare. Jag tror inte det går omvandla en S-video till RGB el komposit med hjälp av en adapter (kabel m kontakter). Troligen krävs elektronik för att omvandla signalen. Kör du PAL 50Hz signal till teven? Kör du NTSC 60Hz så kan du få konstig bild beroende på teve. Hur gammal är teven? Antar att det är en tjockteve. Fabrikat? | |
| Mimsan1986 | 2008-04-12 19:01 | |
![]() | strunta i nvidia, deras garfikkort är bara skit. har haft flera och har aldrig fått tv-ut att funka. | |
| DennisPlz | 2008-04-12 19:19 | |
![]() | Mimsan, det är pga det fackmän rubricerar som SBS. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-04-12 19:29 | |
![]() | Haha, vilka nvidiakort har du använt. nvidia är bäst till spel. ATI har ofta strul med sina drivrutiner. Det finns skitkort i båda lägren (ATI o nvidia). Nu blev det visst off topic. | |
| veggie_d | 2008-04-13 02:29 | |
![]() | kolbxbo: "Jag tror inte det går omvandla en S-video till RGB el komposit med hjälp av en adapter (kabel m kontakter)." Jodå. Komposit är precis det jag skrev innan: luminositet och färg samtidigt. Sätt ihop de två pinnar som s-video separerar dem med så får du komposit. Ingen elektronik behövs. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-04-13 10:33 | |
![]() | Hej! Ok! Men blir bilden bra trots det? Jag misstänker att den dåliga färgbilden är resultatet av att adaptern kopplar ihop dessa 2 signaler. Kompositsignalen blir inte riktigt som den ska då eftersom Y/C signalen är optimerad för S-video. Sen kan det ju vara så att teven inte kan "fixa" till bilden med en compositsignal som inte är riktigt "ren". | |
| Mimsan1986 | 2008-04-13 11:28 | |
![]() | SBS, haha. Ah, kanske. Men visst är väl nvidia bra till spel och så, men för mig är det mer värt att kunna köra med tv-ut. Och jag har verkligen prövat allt, tror att det möjligvis är tv som strular. Så nu har jag ett ati. Funkar helt klockrent. | |
| Neltic | 2008-04-13 11:42 | |
![]() | Hejsan! Jag hade oxå detta problemet! Fick hjälp av en kompis! Problemet var ENKELT LÖST! Först kopplar du i hop sladdarna mellan dator och tv. Högerklicka sedan på skrivbordet, välj bildskärmsintällningarna (jag har NVIDIA så på min dator står det NVIDIA Bildskärm. (sedan har jag bärbär dator och då står "bärbar bildskärm") Nu har jag inte min dator inkopplad till TV:n så jag kan inte se exakt vad du ska trycka sedan men det är ganska tydligt. Du ska bläddra i en grej tills det står något ed klona och bildskärm-TV... Prova! Annars kan jag kolla nogrannare när jag kommer hem!!! Lycka till! | |
| veggie_d | 2008-04-13 20:56 | |
![]() | Nej, det är precis det, komposit ger inte den bästa kvalitén, vilket är en av anledningarna till att signalerna är uppdelade i s-video. | |