Spelrum
Giraffen13
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade17
Mobilspel
Pågående19 304

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bängan2008-04-14 00:27
Antal inlägg: 188

hans bild borde absolut visas i svenska tidningar, andra brotslingars också . dom får lida för de dom gjort .!

ordvältaren - Ej medlem längre2008-04-14 00:29
Antal inlägg: 2483

UffeUppsala, Kvick erkände en hel drös med grova brott, inte var han skyldig för det...

vulcan2008-04-14 00:30
Antal inlägg: 7666

Den här killen kommer lika lite som Helens mördare Ulf Olsson att släppas ut i samhället igen under överskådlig tid. Vi vet ju för övrigt inte ens om han kommer att hamna inom psyk- eller kriminalvården. Med tanke på trenden så talar väl rätt mycket för att det blir det senare.

Blir det psykvården så har bilden alltid varit splittrad. Jag känner inte till något fall där personer som mördat barn har varit ute i samhället igen efter bara ett par år, däremot är det riktigt att det finns fall där andra mördare ansetts rehabiliterade märkvärdigt fort. Men så finns ju också såna här: www.aftonbladet.se/n...vi ce=print

ordvältaren - Ej medlem längre2008-04-14 00:31
Antal inlägg: 2483

Bängan, även deras familjer borde hängas ut!! de har ju trots allt hjälpt till genom att vara monstrets anhöriga. man får även gärna hänga ut vänner och bekanta.

Vigdir2008-04-14 00:34
Antal inlägg: 3722

Att brottslingen själv får lida är en sak, men som så många skrivit ovan kan det aldrig vara rätt att dennes anhörige straffas. Många grova brottslingar har små barn - det ligger tyvärr nära till hands att dessa inte bara drabbas menalt, med mobbning, trakasserier mm, utan att de i sin tur utsätts för våld. Och vad har man vunnit på det? "Mördaren ska lida, hans unge ska minsann inte gå fri" - jag har hört detta resonemang ett antal gånger. Men UNGEN har väl ändå inte mördat någon? Och det är anhöriga, särskilt barn, som drabbas mest och hårdast vid bildpublicering. Det anser jag vara skäl nog till att säga nej. Dessutom... det finns en och annan sjuk individ som får en kick av att hamna i tidningen, det blir alltså en belöning och inte ett straff. Det unnar jag dem sannerligen inte!!!

Alvas pappa2008-04-14 00:37
Antal inlägg: 65

Svinet kallades redan i grundskolan för trosrunkaren.
Klart han skall hängas ut !

Stormgalen2008-04-14 00:40
Antal inlägg: 120

Det som har stort allmänintresse skall publiceras. När brottslingen har erkänt eller är dömd skall bilden visas ibland även tidigare för att få tag i misstänkta.

Det borde finnas ett arkiv där man kan surfa fram dömda brottslingar.

daner002008-04-14 00:45
Antal inlägg: 363

nu har aftonbladet lagt ut bilden också...

E Solu - Ej medlem längre2008-04-14 00:47
Antal inlägg: 4715

Tycker att det ska vara polisen som publicerar bilder i så fall, så slipper tidningarna spekulera.

upa - Ej medlem längre2008-04-14 00:48
Antal inlägg: 2565

Jag tycker att det alvas pappa skriver tydligt visar att det är en väldigt trasig människa det här. Alla är vi offer, man kan känna sig djupt berörd av det som har hänt, det är tragiskt rakt igenom, men vad hjälper det att hata?

Rigoletto2008-04-14 00:52
Antal inlägg: 204

För det första tycker jag att kvällstidningarnas hyenamentalitet är förfärlig. In i minsta detalj skall det rapporteras. Hur och vem som sörjer och på vilket sätt. Vem som kände flickan och hur. Flickvänner hit och dit. Har verkligen denna form av nyhetsförmedling ett värde förutom ett slaskande i människors sorg. Appropå sorg hur kan man känna sorg för en person man aldrig träffat? Skilj på sorg och medkänsla. Sorg är något man känner då man själv är drabbad.

Spekulationerna kring denna flickas försvinnande har stundtals varit motbjudande. För det första finns det en familj kring detta barn som lider tillräckligt. Sen finns det en massa galningar som verkligen griper tillfället och utnyttjar de drabbade, främlingar som ringer upp och spekulerar och erbjuder de mest opassande tjänster på det mest obehagliga sätt. Tro mig jag vet!!
Sen håller jag verkligen med tidigare inlägg om att bilder på förövaren vore förfärligt. Han (i detta fall) har kanske föräldrar, syskon, barn osv som säkert mår fruktansvärt illa av allt det som hänt. De är ju trots allt oskyldiga.

oceano - Ej medlem längre2008-04-14 00:55
Antal inlägg: 1563

Men var ska man dra gränsen? Ska alla brottslingar hängas ut?
Eller gäller det bara mördare? Vad e syftet?
För det kan ju allvarligt talat inte hamna om att man själv ska kunna skydda sig när han väl kommer ut igen. En bild av en människa nu å kanske hur han ser ut om tex 6 år gör ju ingen rättvisa. Finns ju ingen som kommer känna igen personen ifråga bara för man sett en bild.

Rigoletto2008-04-14 01:00

Hej Oceano, stött på dig på senare tid. Du säger så kloka saker.

Jag ställer mig frågan också vilket är syftet med att hänga ut bilder på de skyldiga. Kan knappast tjäna som ett varnande för framtiden...

patrricia2008-04-14 01:03
Antal inlägg: 10

Just i det fallet med Englas mördare spelar de inte någon större roll, för han bodde i ett litet samhälle där alla vet vem han var, de kommer aldrig glömma honom vare sig bild i tidningen eller inte. För dom som inte sett honom kommer säkerligen inte att komma ihåg honom efter att sett en bild i tidningen efter åren att suttit inne, nej då är de bättre att tatuera in barnmördare i pannan på honom så kan han ju stå för de själv när han kommer ut

ullaminulla - Ej medlem längre2008-04-14 01:07
Antal inlägg: 23

I många år var vi i Umeå rädda för Hagamannen. När han efter gripandet namngavs i pressen och visades på bild, tyckte jag hemskt synd om hans sambo, deras små barn och hans föräldrar.
Hur skulle de kunna bo kvar i Umeå?
Att hänga ut brottslingar är nog meningslöst. Vem hjälper det?
Juha Valjakala, som mördade en hel familj i Åmsele, har nu släppts ur fängelse, efter vad jag tror 18 år.
Nu med ny identitet. Inte många skulle väl känna igen honom.

Cait2008-04-14 01:11
Antal inlägg: 222

Jag är för publiceringen av den här mördarens bild. Han ser väldigt anspråkslös och "ofarlig" ut på bilden. Han är blond, han har ett svenskt namn. Ondskan är inte svartmuskig, den har inte ett ansikte. Kan vara svårt att komma ihåg när film och tv väljer att kommunicera med hjälp av koder och stereotyper. Den informationen är användbar. Tycker jag. Och apropå allt och inget, när det gäller bilden på Englas ansikte som kablats ut i pressen, jag förstår att man använde den som ett signalament men hur är det egentligen med publicering av bilder på offer? Om jag drabbas av ett våldsbrott eller en tragedi skulle jag inte vilja att min bild var överallt i media. Jag har inte sett någon bild på de två Arboga-barnen och det är bra. Det hade varit mycket respektlöst att visa upp dem i pressen. Offer och förövare, utav dem ser jag hellre förövarna uthängda.

Rigoletto2008-04-14 01:13

Bra sagt Ullaminulla

Rigoletto2008-04-14 01:16

Det är stor skillnad på att publicera bild på offret. Även om jag kan vara tveksam till det också. Om syftet är att få information i ett sökande kan det ju ha sin mening.

Rigoletto2008-04-14 01:22

Den fråga som snarare borde ställas hur kan vi förhindra att sådana här våldsbrott händer.
På något sätt kan jag tycka synd om förövaren. Ingen vet hans historia, vad har han genomlidit i sitt liv. Jag vill inte förmildra på något sätt men söker en förklaring.
Vi lever i ett ganska hårt samhällsklimat. Hur många är det inte av alla "våra" barn och ungdomar som är så utsatta att de på något sätt är predestinerade att så småningom begå våldsbrott.

Stormgalen2008-04-14 01:27
Antal inlägg: 120

Rigoletto, varför detta daltande med brottslingar (man funderar ju nästan om du varit en själv som du skriver). Det ligger en viss preventiv verkan i att även släkten hängs ut. I vissa kulturer är det ju riktigt illa att ha en brottslig i släkten, i Sverige bryr vi nog oss inte så mycket dock.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?