Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade67
Mobilspel
Pågående19 687

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Schatzi2008-04-16 13:31
Antal inlägg: 137

Denna tråd skulle INTE handla om vad enskilda/andra personer har sagt eller gjort utan vad vett och etikett är.
Självklart ska man kunna ge exempel osv men inte rikta sälva diskussionen på denna persons beteende eller ordval i en annan tråd.

zimba - Ej medlem längre2008-04-16 13:34
Antal inlägg: 2256

sorry ;)

var inte meningen att komma ifrån ämnet

UffeUppsala - Ej medlem längre2008-04-16 13:42
Antal inlägg: 706

Jag tycker att du har skapat en bra tråd för att det är det här som skapar konflikter, att inte repektera andras åsikter för att man själv inte tror på dem själva. Om jag som ateist skulle nervärdera några miljoner troende genom att hävda att Gud inte finns så är ju konflikten igång. Det är ett forum där man kan byta åsikter med varandra men respekten för varandra måste finnas kvar. Att fler tycker att de är lite bättre människor för att de kan stava rätt eller kunna debattera bättre än andra gör dem inte till bättre människor. Att dessutom påpeka det till andra är ju rena rama mobbingen och det får inte förekomma här eller någon annanstans heller.

vulcan2008-04-16 13:46
Antal inlägg: 7666

Hanna har helt rätt och därför avstår jag från kommentarer här, även om jag har viss förståelse för att Uffe kände sig träffad. Exemplet var dock inte menat som nåt tjyvnyp. Jag hade faktiskt också andra situationer både här och på andra forum med helt andra människor i tankarna.

Villse2008-04-16 13:50
Antal inlägg: 34

Enkelt.... behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Schatzi2008-04-16 14:22
Antal inlägg: 137

Jag tycker att när man drar exempel (alla trådar) så ska man försöka vara så fakta bunden som möjligt, när man går in på lite personligare nivå ska man utgå från sina egna åsikter, och när man använder en annan situation eller person som exempel så ska man inte namnge denna person då han eller hon kanske inte har en möjlighet att försvara sig.

Zimba: bra tanke med exemplet men det blev bara lite fel :)

vulcan2008-04-16 14:35
Antal inlägg: 7666

Ja, rätt igen. Jag vill som forumvärd särskilt peka på att det är direkt dålig forumstil att dra in namngivna personer i diskussioner som de inte själva valt att hoppa in i. Det ska inte förekomma helt enkelt. Sen finns det en uppsättning mellanläge där man mer eller mindre indirekt pekar ut folk utan att namnge dem. Där blir det ibland gränsdragningproblem. Man bör dock få använda sig av ett "fingerat" exempel för att illustrera något. Exempel är trots allt ofta ett kraftfullt verktyg för förståelse och upplevs nog av många som mer intressant att läsa om än bara allmänteoretiskt filosoferande :)

mönjelilja - Ej medlem längre2012-09-23 09:09
Antal inlägg: 3613

Vett och etikett på nätforum kan vara värt att diskutera igen.
Det jag själv försäker hålla mig till är att jag skriver sådant som jag också skulle kunna säga till personen IRL. En bidragande orsak till att stämningen ibland blir lite hätsk kan nog vara att man inte ser varandras ögon.
Mycket av kommunikationen går förlorad när man enbart kommunicerar i skrift. Det kan vara värt att tänka på när man formulerar sig.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?