Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 350 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Marie026 - Ej medlem längre | 2008-04-17 11:16 | |
![]() | Man ska respektera vad andra tycker, och att alla får ha en egen åsikt. Men sen om jag accpeterar den för egen del, är en annan sak. | |
| kartoffel | 2008-04-17 11:21 | |
![]() | Personligen tycker jag ordet respektera används lite felaktigt i sammanhang om åsikter. Respektans är något som tar lite tid att bygga upp och inget man kan göra på studs när man läser/hör eller dryftar åsikter. En respekterad åsikt är ju ordagrant en åsikt som det finns en viss "tyngd" bakom, och om alla ska respektera allas åsikter väger alla argument djävligt tungt på en och samma gång då resultatet blir att alla åsikter är respekterade åsikter. Se nu inte detta inlägg seriöst på något sätt för jag är trött och uttråkad på jobbet..^^ | |
| Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2008-04-17 11:35 | |
![]() | Zimba: Då är vi tillbaka på ruta ett. Vilka åsikter ska respekteras? Jag: Det är helt upp till var och en, vilken åsikt man vill respektera. Det är även helt upp till var och en vem man vill respektera. Däremot kan man gott låta bli att trakassera, förlöjliga och spy galla över fok som man inte respekterar eller vars åsikter man respekterar. Det handlar väl snarare om att acceptera det faktum att vi är olika och tycker olika. Om någon sen har en åsikt som jag tycker är så uppåt väggarna galen, så vill jag gärna försöka förstå varför, och om det är en fråga som ligger mig varmt om hjärtat vill jag även försöka få personen att tänka annorlunda. Om jag då upplever en motvilja från "motparten" att lyssna eller reflektera så kan jag i stundens hetta bli frustrerad och irriterad. Det tror jag är ganska naturligt. Vi har väl alla en strävan efter att bli förstådda. (Nej, bara för det så är det inte okej att göra regelrätta personangrepp, men jag tycker faktiskt inte att det förekommer sådana i någon större utsträckning i diskussionerna här. Kraftiga ifrågasättanden av ens ståndpunkt kan dock ibland kännas som att det är jag som person som blir påhoppad, men det är inte samma sak.) Men det här kanske mer en definitionsfråga. Vad är respekt? Jag vill gärna göra skillnad på en sorts allmän mänsklig respekt som är baserad på alla människors lika värde oavsett tankar, åsikter, känslor och handlingar. Den respekten känner jag för alla människor. Sen är det en annan sorts respekt jag känner för människor som jag ser upp till, eller uppfattar som kloka, visa, vänliga etc, och den baseras på en människas agerande. Frågan är väl om något av de båda egentligen är respekt, eller om det bara är en av dem som är det? Vilken respekt talar vi om här? :-) | |
| zimba - Ej medlem längre | 2008-04-17 11:40 | |
![]() | Nu är jag ännu mer förvirrad... =) | |
| snorklan | 2008-04-17 13:37 | |
![]() | Man måste väl respektera att alla har olika åsikter.. men har de fel åsikt får man väl banka dem gula å blå så man blir ense.. då blir ju allt toppen :) | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-04-17 13:45 | |
![]() | Bergarn1, Håller med om det mesta du skriver, liten kommentar bara: "I sverige är det inte motiverat att bryta mot lagen för att få fram sin åsikt. Vi har en väl fungerande demokrati och har inget behov av att gå någon annan väg än den lagliga. " •I fallet Sverige tänkte jag nog mer på lagar av typen upphovsrättsskydd som ingen tycks respektera. Personligen tycker jag det är ett bra initiativ av folket att underminera korkad lagstiftning på det sättet. Det enda man egentligen kunde önska är att folk förstod vad de gjorde så de kunde göra om det även i andra sammanhang. Jag ser inget omedelbart behov av revolution i Sverige, även om det vore väldigt kul. | |
| Bergarn1 | 2008-04-17 15:23 | |
![]() | Man kanske ska se det som att man skall respektera det faktum att en människa har en åsikt och inte själva åsikten? Blir som lite mer en deffenitionsfråga vad som menas med att respektera en åsikt. :) ordvältaren: Jo, dethär med upphovsrätt är en sjukt svår fråga. Är kluven om vad jag egentligen tycker. Går att diskutera i evigheter. | |