Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 35 |
| Inloggade | 79 |
Mobilspel
| Pågående | 19 533 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| engrymstek | 2008-04-18 19:25 | |
![]() | skulle vilja kommentera dom 2 första svaren till ann o säga att jag tycker det är dålig stil o väldigt onödiga kommentarer... | |
| Morristown - Ej medlem längre | 2008-04-18 19:26 | |
![]() | Jag skulle vilja kommentera det föregående inlägget och säga att jag håller med. | |
| Stormgalen | 2008-04-18 19:29 | |
![]() | Bagarn behöver väl nya sulor på pizzaracern. Nej byt ställe vet ja. De som inte tar ut kortavgift på vettigt sätt suger. | |
| ingson | 2008-04-18 19:34 | |
![]() | Fast ska man se krasstekonomiskt på det så är handlarens merarbete och kostnader högre vid kontanthantering. Så analogt borde det vara en extra avgift vid kontantköp | |
| -bara Ann - Ej medlem längre | 2008-04-18 19:45 | |
![]() | Tack Grymstek! | |
| le-lou | 2008-04-18 19:48 | |
![]() | En kund berättade för oss på vår arbetsplats (vi kör samma grej, 5 spänn extra om du betalar med kort under 50 kr), att man kan anmäla företag som gör så här till VISA. Alla andra kort är det tydligen "lagligt" att göra så här med, förutom VISA. man FÅR inte ta betalt nåt extra av kund när de handlar med VISA. Bara att neka och säga nej nästa gång nån vill ta lite extra för att du shoppar på VISA. | |
| -bara Ann - Ej medlem längre | 2008-04-18 19:53 | |
![]() | bra le-lou. håller med dig. Men då kommer nästa fråga. Om inte handlaren får ta ut avgiften på kunden - kan han neka kunden att handla på kortet då? Och i så fall - är vi ju tillbaka på ruta ett igen och betalar den där fcking avgiften? | |
| Morristown - Ej medlem längre | 2008-04-18 19:54 | |
![]() | Om du Ann har beställt en pizza, och inte kan betala annat än med kort, så lär nog Pizzeria-ägaren inte tjata ihjäl sig på sina tre kronor. FÖr risken är ju då att du går därifrån, och då står han där med en onödigt bakad pizza. Så håll emot! | |
| -bara Ann - Ej medlem längre | 2008-04-18 19:56 | |
![]() | men det är principen Helge? | |
| kermis | 2008-04-18 19:59 | |
![]() | ingson: men eftersom jag som egen handlare inte tar betalt för ca två timmas övertid per månad (då inräknat vad det tar att avsluta för dagen, 6 gånger i veckan samt att köra in cashen till banken en gång i veckan) men däremot MÅSTE betala den där jäkla avgiften varenda månad så håller inte ditt resonemang.. Ska vi ta ner det på sån detaljnivå så är mina telefonräkningar högre pga kortavgifterna också... Det gör förmodligen mer för de stora butiker där det verkligen tar tid att hantera kontanterna, men för de butikerna är kortavgifterna inte en särskilt stor del av utgifterna och de tar sällan betalt för det heller så det är ju inte de vi pratar om... | |
| le-lou | 2008-04-18 20:01 | |
![]() | nej det tvivlar jag på , i så fall får man nog ha en skylt där det står "inga kortköp under 50 kr " eller nåt liknande. Vi måste ta kortet, eftersom det är en tjänst vi tillhandahåller, står det att vi tar emot VISA så gör det. Bara att vi tjänar mindre på att du vill betala med ditt VISA och att vi får betala kostnaden. Som kund hade jag blivit förbannad, för visst betalar vi som har VISA en viss kostnad till VISA för att kunna nyttja det som betalkort? Detta handlar ju om snålhet från affärernas sida. VISA fakturerar oss med en viss procent på det som folk handlat på sina kort,och det är nåt med under 50 spänn...att det blir för stor del att betala i jämförelse med själva vinsten. Nåt sånt, har inte det superklart för mig som jag hade den dagen när jag ringde till VISA för att fråga :). De andra kortgivarna har en fast avgift som vi betalar istället, oavsett summan kunden betalar. | |
| kermis | 2008-04-18 20:01 | |
![]() | -bara Ann: självklart får han neka dig om han vill.. men så korkade handlare finns förmodligen inte. Man är ju inte ute efter att gräla med kunder direkt. Däremot kan du räkna med att personalen skvallrar om att du är snål, sur och dryg när du gått, om du tjafsar om några kronor som han tar i avgift för en kostnad som du själv orsakar honom. :) | |
| kermis | 2008-04-18 20:04 | |
![]() | Hmm, när jag nu läst le-lous svar inser jag att det är rätt. Eller ja iofs, man har väl rätt att neka kunder om man vill men inte enbart pga vilket kort den tänker betala med antar jag då... | |
| ingson | 2008-04-18 20:22 | |
![]() | Med risk för att vara tjatig kermis; varför ska du inte räkna de två timmar extra som du lägger på kontanthantering som arbetstid? | |
| kermis | 2008-04-18 20:35 | |
![]() | för att jag tar ut så hög lön jag kan ta ut/behöver. Inte mer, inte mindre. Jag räknar inte timmar på jobbet, det är ohållbart. Skulle vara intressant att höra hur andra småföretagare gör.. räknar ni exakta timmar och tar ut en viss timlön med OB-tillägg och hela köret? :D | |
| veggie_d | 2008-04-18 21:17 | |
![]() | Det är ju inte olagligt att ta ut en avgift, det är VISA som kräver det av dem som tar betalt via deras system att de inte får göra det. Det hjälper alltså föga att gnälla hos bankerna, är det någon man ska gnälla hos så är det VISA. Som det är nu så står det i avtalet mellan handlaren och VISA att de måste acceptera korten och att de inte får ta ut någon avgift, så kunden har rätt att komma och betala för en snusklubba med sitt kort om han vill, utan att betala mer än klubbans pris. Handlaren får reservera rätten att bli skitsur, mycket mer än så kan han inte göra om han vill fortsätta vara VISA-kund. | |
| huginmunin | 2008-04-18 21:40 | |
![]() | Att ta ut avgifter vid kortköp strider mot EU-konventionen. Dessutom är det en del i avtalet med VISA att INTE behöva betala för köp och uttag. Det betalar du års-avgift för. Man har rätt att få tillbaka pengarna från sin bank eligt EU och butiken kan bli pinad. Men det är få som vet hur man ska fortgå för att det verkligen ska fungera. | |
| ingson | 2008-04-18 22:16 | |
![]() | huginmunin: ojsan, det var en överraskning. Då har jag som vanligt talat i nattmössan. Ber om ursäkt. kermis: Ja rent praktiskt har du självklart rätt. Som fri företagare räknas inte timmarna på samma vis. Och hur du än vänder dig så måste du räkna kontanter. Och om du räknar mycket eller lite (vid mycket kortköp) gör ingen tidsskillnad. | |
| ingson | 2008-04-18 22:42 | |
![]() | Här en länk sydsvenskan.se/ekono...e7 1848.ece | |
| Kardanase | 2008-04-18 22:43 | |
![]() | huginmunin: Med EU-konventionen så menar du Romkonventionen eller? Hur som helst finns ingen bestämmelse i varken förordning, direktiv eller svensk "inhemsk" lag som förbjuder handlare att ta ut en särskild avgift för kortköp. Allt annat är skitsnack. I övrigt gäller bl.a. följande enligt de mellan kortutgivarna och handlarna ingådda avtalen: Om du är skyldig att betala beror på två saker - dels vilket kort du har, dels vilken bank butiken har kontrakt med. Har du Visakort behöver du inte betala, oavsett om butiken har kontrakt med Swedbank (Babs heter Swedbanks system) eller SEB (Euroline). Handlar du med Master Card är du tvungen att betala om butiken är kopplad till Swedbank men inte till SEB. Eventuell avgift får inte överstiga vad det kostar handlaren att ta emot kortet. Kunden måste även informeras, före betalning, om att en extra avgift tillkommer. Handlaren får inte heller neka en kund att betala med kort vid lägre belopp. Om en butik accepterar VISA, MasterCard eller Maestro ska de ta emot kortet oavsett vilket belopp kunden vill handla för. En liiiiiiten reservation för att jag inte kikat i avtalsvillkoren sedan mitten av 2006, de kan således ha ändrats sedan dess. Hur som helst, vad jag främst vill få fram är att uttaget av "kortavgift" absolut INTE är lagstridigt (dvs inte olagligt), det kan dock röra sig om ett avtalsbrott från handlarens sida (i förhållande till kortutgivaren, VISA/MasterCard/...). Min egen åsikt är att om den lokala lilla närlivsen vill eliminera dess kortkostnader genom att ta ut en RIMLIG avgift vid mindre köp så tycker jag att det är helt ok. Jag anser att tillgången till den lilla butiken som har öppet till 24.00 6 dagar i veckan är väl värd att värna om, så om det för butikens lönsamhet krävs att de tar ut 3kr extra varje gång någon handlar med kort för mindre än 100kr så tycker iaf jag att det är ok. | |