Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 382

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sejmårr2008-04-18 23:43
Antal inlägg: 843

"inte en enda tjej har velat bjuda på sig själv" Näe, det bevisar ju verkligen snålheten hos det kvinnliga släktet!! :-)

ordvältaren - Ej medlem längre2008-04-18 23:43
Antal inlägg: 2483

sejmårr, absolut. Det blir inte bättre av att de spelar sårade och försöker skoja bort benhårda fakta ;)

mamman - Ej medlem längre2008-04-18 23:45
Antal inlägg: 6379

oavsett om jag och mitt sällskap har fått vänta länge på mat eller kaffe ger jag dricks OM jag anser att servitören "förtjänar" den.
En trevlig servitör/servitris som gör "det där lilla extra" (eller får mej att känna att de gör det) får dricks. Räknar dock inte ut hur mycket och det beror på hur många vi är och vad vi äter/fikar..

upa - Ej medlem längre2008-04-18 23:45
Antal inlägg: 2565

Så män är extrema åt alla håll vad gäller i princip allt? Alltså, den meningen är ju obetalbar!

oceano - Ej medlem längre2008-04-18 23:46
Antal inlägg: 1563

Har inte heller förstått det här med dricks. De har väl lön som alla andra. Jag får fan inte nån dricks på mitt jobb med utvecklingsstörda barn hur jävla trevlig jag än e.

Kläär2008-04-18 23:47
Antal inlägg: 36

Jag fattar inte varför man skulle vara snål om man inte lämnar dricks...
Sen att kvinnor skulle vara snåla för att de är vana att männen betalar för dem....hm jo visst...

Ond jävel - Ej medlem längre2008-04-18 23:48
Antal inlägg: 460

Men om jag gör mitt jobb så får jag inte dricks, även om jag gör det lite "extra"... varför ska servitören få det, hur trevlig han/hon än är?
Jag får inget för att jag är trevlig, får bara betalt för min arbetstid...

ordvältaren - Ej medlem längre2008-04-18 23:49

oceano, jag tror dricks snarare är rotat i traditioner än något egentligt behov, men jag är ganska säker på att lönerna inom de yrken där man förväntas få dricks ofta är något lägre. Dricks är väl egentligen tänkt att kompensera en låg ersättning, dessutom motiverar ju dricks servitören att ge bättre service. Om de bara hade sin lön kanske man hade fått ett hånflin istället för hjälp när ärtsoppan hamnar i knät :)

trashone - Ej medlem längre2008-04-18 23:50
Antal inlägg: 18678

Äh de spottar säkert i maten både med dricks och utan. *paranoid*

Kläär2008-04-18 23:50
Antal inlägg: 36

Synd att de får dricksen efter de har utfört sin service då... Då är det ju liksom kört

Bergarn12008-04-18 23:51
Antal inlägg: 726

upa: Jo, precis, men det ligger något i den oxå. Orkar inte räkna upp alla exempel jag har, men det finns väldigt många

Ond jävel - Ej medlem längre2008-04-18 23:52

Alla som har ett serviceinriktat yrke ska väl inte förvänta sig extra inkomst i form av dricks? Om jag jobbar som sjuksköterska ska jag väl inte tro att jag ska få lite mer i fickan bara för att jag är trevlig?
Jag gör mitt jobb och får betalt för det.

upa - Ej medlem längre2008-04-18 23:52
Antal inlägg: 2565

Kompensation för låg ersättning, jojo, jag ska stå med tiggarhanden nästa gång jag vårdar en patient :)

Zizzi2008-04-18 23:54
Antal inlägg: 866

När jag någon enstaka gång kostar på mig att äta på restaurang, då spenderar jag pengar jag egentligen inte har råd att spendera.
Jag väljer bland de billigare maträtterna och tar inte efterrätt.
Jag har helt enkelt inte råd att ge dricks hur duktiga och trevliga servitörerna/servitrisern a än är.

Bergarn12008-04-18 23:55
Antal inlägg: 726

Ond jävel: Det handlar lite om traditioner också, och totalinkomst. Taxin får drix, städerskan på hotellet får drix, servetören får drix, så är det bara. Fråga mig inte varför. och då är det män som är bäst på att ge drix generellt sätt.

Join4t2008-04-18 23:55
Antal inlägg: 3

Haha jo, min kille kör taxi och jag har för mig att han sagt att (unga) tjejjer och fulla killar är de som oftast gnäller på priset och inte ens vill betala vad resan kostar, tjejjer kan till och med få för sig att de ska åka gratis bara för att de är tjejjer.... som om en taxichaffis tjänar tillräckligt för att "ge bort" sin lön =p

Men som sagts tidigare tror jag det handlar om en kombination av uppfostran, personlighet och att kvinnor ofta är mer sparsamma/oroliga och har en självpåtagen uppgift att förvalta sina medel så de räcker så länge som möjligt medan en kille kanske oftare tänker på att han faktiskt kan skaffa nya stålar att bekymra sig över?

Personligen känner jag mig inte värst snål, jag ska nu hjälpa min kille att skaffa ett dyrt digitalt trumset (typ 30 000) för jag vet att han verkligen vill ha det, dessutom har jag ingen dyr hobby själv så det är bättre att stålarna går till något som kommer att uppskattas.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-04-18 23:55

Kläär,
"Synd att de får dricksen efter de har utfört sin service då... Då är det ju liksom kört"
•Det är det som är hela poängen, tanken på att de kan få högre dricks sporrar dem att ge bättre service. Det är dock inget tvång att betala för det lilla extra, men visst är det trevligt att göra det, man gör ju dessutom människan ifråga glad.

Ond jävel, Jag är säker på att du är en duktig sjuksköterska, men jag nämnde tradition av en anledning. Hade servitörer inte fått dricks innan kollektivavtalen gjorde entré på arbetsmarknaden så hade de nog inte fått det nu heller.

upa, Jag är säker på att du är en duktig sjuksköterska, men jag nämnde tradition av en anledning. Hade servitörer inte fått dricks innan kollektivavtalen gjorde entré på arbetsmarknaden så hade de nog inte fått det nu heller.

oceano - Ej medlem längre2008-04-18 23:55
Antal inlägg: 1563

Japp visst e det så ordis.
Tror det e djupt inrotat det här med dricks så fort man går ut och käkar. Jag tycker nog att har man valt ett arbete inom serviceyrke där man stöter på mycket människor så måste man helt enkelt va trevlig, annars har man inte på den platsen att göra.
Det gäller ju inom många yrken som handlar om service.
Jag e absolut inte snål, men vill ändå kunna gå ut och äta utan att sevitörerna ska kolla snett på mej för jag inte ger dricks.

ingson2008-04-18 23:55
Antal inlägg: 4285

Bergarn1: Du fick in ett sällskap med åtta äldre damer säger du. Vad skullle du uppskatta deras ålder till?
Tänk dig noga för innan du svarar!

Ond jävel - Ej medlem längre2008-04-18 23:57

Men varför?
Tradition att drixa vissa men inte andra?
Larvig tradition, att betala mer än man behöver.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?